Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Kulingvind

Värma varmvatten utan landström?

Rekommendera Poster

Ser att många av varmvattenberedarna har elpatron på ca 750W.

Har en 12V växellikriktare på som ger max 1000W 240VAC.
Om man köper en liten beredare, ca 15liter, fungerar det då att med en batteribank på ca 200Ah och solpaneler på ca 200W värma upp vattnet i beredaren?

Självklart kan man ju räkna på detta men tror ni att det funkar i praktiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är rädd om batterierna kn du ta ut 100 Ah. Då har du värmt vattnet i 1,5 timme. Kanske det har blivit tillräckligt varmt då. Har du andra förbrukare får du dra av på tiden. Det tar 6 timmar för solpanelen att fylla på batterierna med 100 Ah. Längre om du har andra förbrukare anslutna och om solen inte skiner. Räcker 15 liter i ett dygn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växellikriktaren har en tomgångsström på ca 0.5A = 6W

Hur långt räcker 15liter, räcker det tillexempel till två snabba duschar?

Det är nämligen så att jag funderar på vattenburen eller luftburen värme ombord. Det mesta talar för luftburen värme men jag vill ändå ha möjlighet att kunna få lite varmvatten till en eller två snabba duschar.

Senast ändrad av Kulingvind | 23 november 2011 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta min okunskap kring varmvattenberedare, men brukar man inte använda kylvattenkretsen i motorn för att värma beredaren med också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar säkert med motorn igång men många vill nog inte starta motorn i naturhamnar för att värma vatten.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 23 november 2011 | 19:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att vissa ska försöka förstöra seriösa trådar med sånt här trams!

Tillbaka till ämnet:

Hur länge brukar en beredare(15-20 lliter) hålla sig varm efter gång, utan batterier eller dylikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt novis på detta,men för ca 30 år sedan hade vi en sommarstuga med sk Genomströmningsberedare,skulle inte det funka? Vad jag förstår tar den bara ström vid användandet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra om ni håller er till ämnet!

Ja visst tänkte jag ha beredaren kopplad till motorn via en värmeväxlare oxå men det är ingen höjdare att få tomgångsköra motorn i 30minuter bara för att få duscha lite ljummet.

Ni som har elpatron, hur länge måste den vara igång ungefär för att få vattnet duschvänligt (30grader nått är väl minimum) och hur beredare har ni då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag undrade är att det är en väldig skillnad att varmhålla vatten och att värma vatten. Kan man tänka sig att motorn värmer vattnet när man går mellan naturhamnarna och sedan duschar i det av batterier varmhållna vattnet och sedan nöjer sig med att nästa dusch blir i nästa naturhamn borde det sänka elförbrukningen mycket... Men jag har iofs ingen statistik på det ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna inte med att du ska få ut 200w ur solpaneler med den märkeffekten. Oftast är det betydligt mindre och endast under en kort period på dagen och sen ska ju batterierna kunna ta emot den laddströmmen också.

Jag skulle gå upp på minst 500Ah batteribank för att fundera på att värma varmvatten med batterierna, kanske inte ens det skulle räcka.

Jag har ett portabelt elverk som jag drar igång om jag ligger ensam i en vik då och då för att få värme och ibland laddning och har 450 Ah förbrukarbank med två solpaneler kopplade.

Jag tror på principen att ju mer batterikapacitet desto bättre. Allt bygger på vilken plats man har för batterierna.

Lycka till! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En genomströmningsberedare som går på el drar betydligt mer ström, skulle tro att den MINST behöver vara på 3-4 kw för att kunna leverera ett vettigt flöde så det alternativet kan man

nog glömma i en båt-om man inte har ett elverk ombord förstås.

Men det finns det ju värmare som går på gasol.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi som tillhör ortsbefolkningen längst ut i väster skrattade ofta åt badgästerna. Först hyrde de för en massa pengar, sen badar de i havet och efter det duchar de för att få bort resterna efter saltvattnet.wink

Skall man inte ha det lite provisoriskt när man är ute med båten.cool

Som en del av skribenterna ovan tror jag inte på att hålla en varmvattenberedare varm med strömmen från batterierna. Har man dessutom så lite som 200Ah - i praktiken bara 100Ah - så behöver man strömmen till annat. Ser bara vad jag har som drar ström i min båt.

Vill man ha varmvatten tror jag mer på ett vattenburet system, där man både kan utnyttja värmen från motorn och från den vattenburna värmaren plus elpatroner för landström. Har man ett vatteburet värmesystem kan man ju ha fläktstyrad konvektorer för att få lite av den luftburna värmens fördelar.

Själv har jag en av de minsta luftburna Webastovärmarna i första hand för defroster i styrhytten, men även i viss mån värme i resten av båten. Planera att montera ett vattenburet system, med en av de minsta Glembringskamminerna. Den typen är ju inte så lätt att plasera på ett bra sätt alla gånger, men den har ju stora fördelar, mot andra värmare.

Lasse _L brukar ju ofta visa en skiss på sin värme och vatteanläggning i snipan. Nu kan visserligen Lasse tala för sig själv, men här är i alla fall länken till sidan där skissen finns. http://lasselundell.se/page6.html skrolla långt ner på sidan.

Du har ju en solcellspanel/paneler på 200 watt, det är ju som påpekats en spott i havet i detta sammanhang. Fast det slog mig en tanke. Det finns ju svarta plastpåsar med duchhantag att hängas upp i solen för att värma vatten. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=633&artname=. artikel 4768. Fick själv en sån när jag köpte en båt för ett antal år sen (har aldrig använt den)

Det skulle kanske gå att bygga en solfångar för att värma vatten. Krävs naturligtvis en pump och lite stynig/automatik för att ladda varmvattenberedaren så att den tar till sig värmen, men inte ger ifrån sig till solfångaren, men det går säkert att få att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror som flera här att det blir lite för jobbigt för batterierna att dra upp värmen i vv-beredaren.

Bättre isåfall att du funderar över en vattenburen värmare? Det kostar förstås men... är mer effektivt. Du lägger således en krets, ev via en värmeväxlare, så att du kan värma varmvatten?

En bra värmare krämar iväg minst en kW, kanske 2-3. Du värmer upp en 15 liters behållare på under en halvtimme med mer effektivitet än via batterier direkt.

Det andra du kan fundera över, säkert enklaste lösningen, är en separat generator. Finns sådana som ger ca 1kW utan att vara för stora / tunga / dyra. Då kan du ladda batterierna, via en 230V laddare,  samtidigt som du låter batterierna köra vv-beredaren.

Tredje och kanske billigaste sättet vore ändå att du fortsätter på din tanke och använder batterierna men skaffar fler batterier. För de riskerar att bli urladdade för djupt om de är för få?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur regleras temperaturen med en sådan glembringkamin? Vill inte ha massa strålningsvärme från kaminen utan vill sprida värmen och samtidigt kunna undvika bastu ombord. Går glembringen att köra till havs i sjögång? Det har suttit vattenburet system i båten tidigare så jag har elementen kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur regleras temperaturen med en sådan glembringkamin? Vill inte ha massa strålningsvärme från kaminen utan vill sprida värmen och samtidigt kunna undvika bastu ombord. Går glembringen att köra till havs i sjögång? Det har suttit vattenburet system i båten tidigare så jag har elementen kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten framtidsspaning:
Inom kort - rimlig gissning några år om det alls kan bli av? - så kan användbara båtapplikationer finnas där just vatten kan värmas s.a.s. ur intet!??
(Pyttelitet nickel och vätgas förbrukas visserligen, liksom tydligen dessvärre hel del elström för reaktorkontroll?) 
Redan idag utvinns uppenbarligen stora energimängder ur nåt som liknar kall fusion i den sk e-caten, som jag haft uppe i en tidigare tråd.

Häpnar själv varje gång jag tänker på det, ingen bränsletank som behöver fyllas för att hålla en bastu varm halv-årsvis i sträck. Helt förryckt, sjukt, en löjlig tanke. Nyper mig i armen men det hjälper inte.
Men det tycks förbaskemej ändå vara fallet, finns och funkar redan!?

Har inte i nuläget inte uppdaterat ecat-tråden, men firmor tycks stå i kö för att få tillverka?
För manicken tycks absolut funka, smärre enheter runt 4,5 kW verkar mer lättkontrollerade än 20 kW:s men vattenledningen kan ju lätt seriekopplas genom flera små rör-reaktorer till större effekter. Ett 1 MW:s värmekraftverk inrymt i en eller flera standard-containrar verkar vara nästa mål?

Nånting är nog skumt i detta - verkar för bra för att vara sant - men vad i så fall?
(Gå gärna in på Ny Tekniks eller journal of nuclear physics sajter och googla ecaten ifall du skulle bli blir nyfiken på senaste utvecklingen. Färdiga länkar finns f.ö. i den länkade sajten nedan.)

En tänkbar fallgrop båtmässigt är förmodligen strålrisker, en annan energikvaliten?

[Trots att man får ut runt 4 kW värme kontinueligt så kan inte denna energi avdelas direkt för att driva reaktorns egna kontrollkrets, värmen har för låg energikvalitet (f.ö. samma dilemma som i jordvärmepump-system). Blir nog att utnyttja batteriets dyrbara amperetimmar då manicken är påslagen, och vad drar den i genomsnitt?
(Energikvalitet är ett sorts ofrånkomligt termodynamiskt nyttighets-mått, vad jag lyckats begripa. Googlas ordet exergi fås förutom några formler en tabell där sambandet framgår, elektricitet och mekaniskt snurrande axlar har alltid näranog högsta kvalitet (faktor ett ungefär) men värmeenergiers kvalitet är oftast sämre och beror starkt på omgivningstempen. Knepigt, men man kan t.ex. tänka på en elborrmaskin - kan både snurra och förlusteffekten kan sen även värma rummet. Aldrig tvärtom, att enbart värma borrmaskinen åstadkommer ju inget snurr, och det är väl ungefär det som är själva grunden för både energikvalitets- och exergi-begreppena.]
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=387100

http://sv.wikipedia.org/wiki/Exergi

Haha, bara en liten men otroligt häpnadsväckande framtidsspaning som sagt. ;-)
Åter alltså till tråden, och vardagens konventionella teknik för båt-vattenvärmning. 
/ Thomas

Sen edit: Har tagit bort ett påstående angående CERN. Hittar inte källan, så det kan ha varit en missuppfattning. 

Senast ändrad av Thomas-1 | 26 november 2011 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du redan radiatorer så är det väl bäst att satsa på vattenburen värme som kan förse även varmvattenberedaren med värme. Det finns ju tom värmare med inbyggd beredare, vad jag förstår. Detta är ju en mycket strömsnål lösning

Inte grattis men det är ju inte en mängd batterier heller, och dessutom slipper du ju vikten.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken vattenburen brännare är det som rekomenderas?
Har kollat på

Glembring
Dikinson
Refleks
Webasto Evo top
Eberspräscher D3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi hyrt Narrowboat i England har båten varit bestyckad med gasoldriven genomströmningsberedare. En sådan ger tillräckligt med varmvatten för kök, dush och handfat, vissa båtar har tom. badkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Gasoldrivet genomströmningsvärmare från England?

Nu börjar det bli intressant. Vet du något mera? Detaljer? Märke/fabrikat osv?

Ibland tröttnar man på sommarens enkla och miljövänliga metod.En ca 5 liters vattenkanna med stril fyls med ca 1 liter kallt vatten. Sedan kokar man vatten i en kastrull på gasolspisen. Häller det kokande vattnet i vattenkannan. Gå ut i sittbrunnen och duscha.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta påminner mig om när jag var i Polen i mitten av 70-talet och då hyrde ett rum av en familj. När jag skulle duscha tyckte jag att det var lite mysigt med en liten låga bakom en liten glasruta i duschutrymmet tillika badkar. Men jäklar vad jag skvatt när jag satte på vattnet och den lilla lågan förvandlades till en stor brännare med ett oväsen nästan i paritet med en jetmotor. Det var min första och hittills enda kontakt med en gasoldriven genomströmningvärmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack Björn för tipsen. Den sista var intressant med adresserna.

Har ev en gasolvärmare på g. Kan var skönt kanske att kunna värma vaten åsså.nSkall kolla innan jag bygger klart.

Senast ändrad av Kalman | 27 november 2011 | 11:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...