M_i_c_k_e 1 Postad 23 November , 2011 Hej. Har konstaterat att jag har vatten i växelhuset då oljan såg ut som ljus oboy när jag skulle byta den i samband med upptagningen. Min fråga är : Är det ompackning som gäller? Vad kan en ompackning tänkas att kosta ungefär? Som vanligt så vet man inte om/hur föregående ägare har skött detta tidigare. Vet alltså inte om det är gammalt vatten eller om det har uppkommit under säsongen. Motorn är en Johnson 90 hk - 95. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 23 November , 2011 När jag hade olja i växelhuset på en Yamaha så visade det sig att propelleraxeln var skev. Provtryckning av växelhuset visade inga fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grisselmarinmotor 0 Postad 23 November , 2011 Hej. Min rekommendation är att låta provtrycka växelhuset. Visar provtryckningen inga bekymmer byt olja och tätningar till oljepluggarna. Med vänlig hälsning, Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 November , 2011 Frågan är ju om föregående ägare någonsin bytt oljan och att det är en kombination av mycket gammal olja med metallrester plus att det år efter år kanske kommit in lite lite vatten. Om det är så kanske det helt enkelt är enklare att bara byta oljan varje år så att inte vätan hinner få fäste och korrudera på växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 23 November , 2011 Tack för svaren. Får fundera lite på hur jag ska göra. Nu får det övervintra i ny olja så får jag ta ett beslut till våren. Men vad tror Ni om kostnaden för att packa om det, om det nu behövs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 November , 2011 Ring närmsta verkstad och hör. Kan nog skilja endel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser