Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025
270Searay

Byta anod ansluten till mercathode

Rekommendera Poster

Hej båtvänner,

Jag har ett Bravo 3 drev på min båt med en anod som sitter under skölden längst in mot akterspegeln. Anoden har en anslutning/genomförning av kablar kopplade till mercathoden som sitter inne i motorummet, på motorn. När jag monterade bort anoden visade det sig att kablarna till mercathoden var av vilket innebär ett försämrat skydd mot galvanisk korrosion. Är det någon därute som vet hur man byter dessa kablar och ansluter dem till anoden igen? Tacksam för all hjälp och ev tips jag kan få. Båten går i saltvatten på västkusten.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
I den här manualen beskrivs systemet ganska ingående på sid 555-580, kanske framgår det hur ett kabelbyte går till? Och hur lång bit det gäller osv.
http://www.scribd.com/doc/34805581/Merc-Service-Manual-11-Bravo-Stern-Drives

Är det månne förtennta kopparkablar? Skulle väl i så fall gå att lödskarva om det är åtkomligt, kan jag tycka.
Vid eventuell skarvning får man ta hänsyn till den sk spänningskedjan som finns längst ner i denna sajten ... http://old.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf
Koppar och tenn ligger nära varandra vid 0,02 V, men lödtenn brukar väl vara legerat med andra metaller. Så vid eventuell lödskarvning bör man kanske försöka välja lödtenn noga, och sen gärna efterkontrollera skarven vid tillfälle.
Det går ju minimalt med ström i kabeln så resistansen är väl inte sådär jättekritisk, men den får ju inte gå av igen. Själva magnesium-anoden är ju vald för att den är rejält oädel (-1,35V), så en vattenexponerad kabel borde väl f.ö. korrosionsskyddas av den. Men även drevets alu-legering (-0,5V) riskerar att offras för koppar, så kanske är kabeln inte alls av koppar?

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 24 november 2011 | 14:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas,

Stort tack för länken, beskrivningen är rätt tydlig tycker jag så jag ska nog klara att byta anoden. Har dessutom pratat med Searay butiken som ligger vid Hammarbykanalen och enligt dem så är det inte så besvärligt som man kan tro, lite pilligt och trångt som vanligt bara. Anoden inkl kablar går på dryga 1000-lappen, helt ok för att få ett bra skydd mot korrosion.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...