Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
antos_74

Köp av ny falcon?

Rekommendera Poster

Hej jag är på gång att köpa en bella falcon från 2000, nåt jag ska tänka på eller titta extra noga på?

lämna gärna synpunkter eller recensioner på båten, kad 32 eller kad 43 ? vad är bäst?

mvh andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en från 1989 och en hel del har hänt sedan dess i båtvärlden men att man fortfarande säljer Bella Falcon och att skrovet fortfarande håller hög klass säger en hel del om konstruktionen och skrovet.

Vad du ska tänka extra på är som vanligt motor och drivlina och den allmänna skötseln. En enda svaghet kommer jag ihåg och det är infästningen av bordet mot babordssidan där skruvarna lätt kryper ut.

Annars är det en trevlig båt som klarar mycket motor men med tung motor lägger den badbryggan i vattnet med vatten i ankarboxen som följd.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, vad hade du valt kad 32 eller större typ kad 43? måste ju skilja endel i fart.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har haft en bella med AD41 motor ( 200hkr) som är starkare än kad 32. Den hade inget problem med farten men acclerationen till planing var lite seg. Nu har jag en annan bella med bensin (tyvärr) med 270hkr som acclererar till palning mycket bra. Så kad 43 är nog ett bättre val. 

//Staffan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Har själv en falcon 2009. Tycker att det är en riktigt prisvärd båt  både som ny och begagnad. Dock skulle jag efter ett antal provkörningar , tyvärr inte med de motoralternaiv du frågar efter starkt rekomendera det starkare motor alternativet. Båten/ skrovet klarar hög effekt o höga hastigheter men blir väldigt seg upp i plan med för klen motor. Har testat med CMD 200 230, penta bensin 260 alla dessa alt.tycker jag var väldigt sega (detta är min subjektiva uppfattning).  Har  själv 265 HK diesel (570nm) villket är en ganska bra kombination ca 40 knop på topp (med rätt propp) och hyfsad acc.

Är därför ganska frågande arför den säljs som std med CMD 230HK diesel. Kankse priset vem vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...