Robin_88 0 Postad 21 November , 2011 Hej alla! Har köpt en Johnsson 32 motorseglare som jag håller på fixar upp eftersom tidigare ägare ej hunnit så finns en del jobb! Jag själv har ägt några ekor tidigare som mest används till ölhävarskepp men som pappa jag blivt vill jag ha det mer bekvämt och kunna njuta. Vid sjösättning i maj 2011 så läckte den för mycket vatten än vad pumparna klarade av vilket resulterade i att den stod stadigt på botten! Ägaren tröttnade och jag tog villigt över. Motorn är igång nu efter några kvällars jobb! all el är kontroller och ok. Så nu är det dags för nästa del vilket är sovkojen och salongen som ska slipas ner och lackeras om, vilket kompletteras med nya dynor. Enligt mig så har allt klarat sig relativt bra utom golvet som har svällt lite och vikit sig och nån lite spricka. Hytten kommer därefter då jag ska slipa och lacka även där och byta ut mätar tavlan och lite annat smått. När det blir varmare tänkte jag försöka hinna med relingen som har sina skador. Där är jag ett litet frågetäcken? Vad kan man göra för att får den snygg igen? Går det att få bort dom gråa fläckarna. är osäker på vilket trä men bifogar några bilder och om nån kan svara åt mig. Sen även byta ut styrningen till hydralik styrning med pilot om tiden finns. Är det nåt mer jag bör tänka på när man tänker på att den vart under vatten? Alla tipps och ideér är välkommna. Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 November , 2011 Är det en träbåt? Vad var anledningen till att den sjönk? Har du fått den tät, så att det inte läcker mer än normalt? Den första förutsättningen är ju att skrovet och däcket är någorlunda tätt. Annars är det ju meningslöst att fixa till inredning mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 22 November , 2011 Ja. Efter den kalla vintern torka den mer än vanligt och tidigare ägare sjösatte den som dom alltid gjort! Så dom blev lite tagna, Brandkåren tömde den och den flöt fint igen! Däcket har klarat sig fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 November , 2011 Det ör med träbåtar är ju lite speciellt. Eller rättare sagt. Vi har blivit bortskämda med att man kan misshandla plastbåtar egentligej hur mycket som helst, utan att det blir några större problem. Träbåtar är ju mera levande. Kräver ju egentligen inte så mycket mer skötsel än en plastbåt, men man får inte slarva allt för mycket. Relativt tidig upptagning så trät får torka en aning innan frosten och tidig sjösättning så att vårsolen inte får trät att spricka allt för mycket. På den tiden man hade träbåt var det våta trasmatter på de bord som brukade ställa till störst läckageproblem och sen förtöja båten efter sjösättningen ganska tajt i vinkeln mellan två kajer tills de värsta sprickorna svällt igen. Tänkte på dina bilder på relingen. På MG går det bara att lägga in en bild i varje inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 22 November , 2011 Hur får man in fler än en bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 November , 2011 Det går bara att lägga in en bild i varje inlägg. Man får helt enkelt göra många inlägg i rad om man har fler bilder att visa. Å andra sidan stiger du snabbt i graderna. Sen har jag sett att vissa kan lägga in bilder i inlägget, men jag är lat, så jag brukar anpassa till den enkla vägen. Det talar visserligen emot ett lokalt uttryck vi har här ute i Väster.; Den late bär hellre ihjäl sig än att han går två gånger jag går gärna flera gånger bara för att man inte skall tro att jag är lat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 23 November , 2011 Får inte in fler bilder än första inlägget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2011 Då kanske dom är för stora. Du får göra dom mindre. Brukar använda programmet PhotoElf. Det är det enklaste programmet tycker jag http://www.photoelf.com/download/download.shtml Brukar göra bilderna 800x600 pixlar. Det brukar bli ca 125 kBytes. På den bilden som du lyckade få in ser det ut som om förstamnen och relingen är av ek. Det är ju vanligt att man bygger den typen av båtar med köl och spant av ek och bordläggning av furu. Är det gråved, så kan du ju börja med att försöka slipa trärent. Finns det missfärjade fläckar kvar är väl oxalsyra en metod att bleka fläckarna med. på http://www.trabatsakuten.nu kan dom mycket om gamla träbåtat. Det finns bl.a en sida med tipps och trix där man tar upp just det problemet med missfärgat trä - och vad man gör åt det. Bifogad bild; Min första båt som var en bohusjulle i trä. Läckte som ett såll när den sjösattes, men blev ganska snabbt relativt tät. På samborden med hjälp av säckväv, tjära och blyplåt opch några kopparnubb för att hålla blyplåten på plats. Friborden, speciellt borden närmast relingen blev aldrig täta. När vi seglade hårt sprutade det in vatten. Båten var egentligen scoutkårens, men jag hade ansvar för den. Vår kårschef brukade allti säga; Det är en båt som man måste va tre man för att segla. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp Efter höststormen 1969 har det bara varit plastbåtar. Lycka till. Senast ändrad av toaen | 23 november 2011 | 17:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robin_88 0 Postad 23 November , 2011 hahaha, du är rolig du! du hade rätt med ek där! Frågade en som tydligen visste! Men ska jobba med tipsen så får vi se vad det blir! Lägger upp lite bilder om jag får det att fungera senare! Tack så mycket så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser