Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
dynaflux

Gummibussning till vindrutetorkarmotor

Rekommendera Poster

Jag försöker mig på ett riktigt långskott.... gummibussningarna som sitter på utgående axeln på mina vindrutetorkarmotorer har torkat och spruckit. Har letat på nätet, kollat hos Kunze (gummiexperten i Stockholm), chansat i den lokala mopedaffären men inte något som ens är i närheten har gått att uppbringa.

Någon som vet var jag kan hitta dylika? Den har två invändiga etapper: en för axeln som är 6 mm och en för gängan som är 9 mm.

Motorerna är en modell som jag sett på flera båtar och Biltema säljer exakt samma. Jag vägrar dock att lägga ut pengar på att byta när mina är välfungerande i övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte ens Kuntzes har då är man illa ute! indecision Jag vet inte riktigt hur bussningarna ser ut men du kan inte tillverka egna med hjälp av två bitar gummislang i olika diametrar? Om du hittar en slang med rätt ytterdiameter som har 9 mm innerdiameter och sedan en slang med 9 mm ytterdiameter som har 6 mm innerdiameter som du kan skjuta in i den förstnämnda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här fixade jag mina, ta ett varv med vulktejp på gängan så har du skydd där, sen tvinnar du lite vulktejp och snurrar det sedan runt axeln och vips har du en bussning, mina har funkat i 6 år än så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra där Westfjord, detta skall testas till våren på både axel till vindrutetorkare och andra ställen, att man inte tänkt på vulktape förut!

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Jacking i Bagarmossen. De har ett enormt sortiment av o-ringar och tätningar, kanske kan de hjälp dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...