Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
janabr

Lövavfällning !! på däck

Rekommendera Poster

Tyvärr blev min segelbåt stående en tid innan vinterförvaringen under ett par björkar, löven föll ner på däcket,o när dom borstades bort är det GULA märken efter löven, hur får jag bort märkena ?? Tacksam för svar! Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag råkade ut för samma sak förra hösten.

Turtel plast rengöring fläcksuddare 34-6395 på Clas Ohlson funkar kanon!

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem på min Stortriss fast då var det oftast på våren. Några löv (mest björk) hade letat sig in innanför pressenningen och lagt sig på det vita däcket och lämnat ett perfekt avtryck i gelcoaten. Första gången det hände blev jag förtvivlad då jag är mycket noga med putsen på båten och jag testade en massa olika grejer utan att något lyckades få bort fläckarna helt. Jag blev dock mycket lättad när jag märkte att solen tog bort fläckarna på väldigt kort tid! yes

Så det räcker med att ta bort löven, tvätta av med vanligt båttvättmedel och sedan låta solen ta hand om de kvarvarande nyansskillnaderna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar få bort mina lövfläckar med grönsåpa, finns små nyanser kvar men dem bleks snabbt bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Stort Tack!!  Tobbe,Kalle,LasseL o Fred för de olika förslagen,Nu har jaglite

att jobba med,skall bli spännande,återkommer när jag har testat!

// Jan yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar Blå-rent till all skrovrengöring...

Jag testade det först på min billackade båt och det gjorde båten renare än på många år. Sedan gick jag över till min 640 som var väldigt skitig med massa svarta prickar, alger och diverse. Även där fungerade medlet över förväntan.

Blå-rent var medlet som rekommenderades för att få bort lövfläckar av marinbutiken. Sen att det kostar 80kr för 1L sprayflaska och att jag efter 2 båtar har mer än hälften kvar är ju bra. Enda saken att tänka på är att vara lite försiktig runt aluminium och att skölja bort den yta som blir efter man torkat bort medlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iden med oxalsyra verkar ju vara lite av ett under medel. Var kan man köpa denhär syran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas fälgrengöring på sprayflaska innehåler oxalsyra. 40:- .. Den använder jag . -Spraya , vänta .......sköljav :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra i all ära, men varför använda starkare medel än nödvändigt? Blårent är miljövänligt. Nu låter jag som om jag sålde medlet, men så är det såklart inte:)

Jag är bara riktigt nöjd med funktionen och det billiga priset. Samma sak med Hempel mille light. En bra färg som fungerat riktigt bra för mig många år nu i Stockholms skärgård. Min båt var helt ren under när den kom upp i år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...