caspero8 0 Postad 21 November , 2011 Hej, Har en låsmutter till ett 120s-drev. Den sitter som berget... Har dränkt in den i 556. Det enda som händer är att jag börjar förstöra muttern.................. Är trångt att komma åt och såga bort den. Något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 21 November , 2011 Är problemet att du inte får tillräckligt tag utan runddrar muttern kan såna här hjälpa. använde dom själv när jag skulle lossa rodret på min stålbåt. Antingen så lossar muttern eller så går bulten av. www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Mutteravdragare-10-st-191346/ Om du kopierar in länken så radera alla (radbrytningar) så fungerar det Senast ändrad av Riro | 21 november 2011 | 22:24 Senast ändrad av Riro | 21 november 2011 | 22:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2011 Enklare att göra så här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Mutteravdragare-10-st-191346/ eller bara uppge art.nr. 191364 på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 22 November , 2011 Ok, tackar. Hylsorna räcker dock inte, får leta efter 23 mm någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 November , 2011 Kommer du åt att värma kan det hjälpa. Hade problem med fastärgade aluminiumdelar på mastfoten. Några minuter med värmepistolen så sa det KNACK och delen släppt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 22 November , 2011 Hej ! Ett sätt kan vara att ta en gammal hylsa, något mindre än muttern, svetsa fast den med en pinn-svets. Lossa sen med en mutterknack, det är bäst för den vibrerar loss muttern i bästa fall. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 22 November , 2011 Råkade ut för ungefär samma sak. Det slutade med att jag ringde ett proffs som kom dit med proffsverkyg. Klart på 5 minuter kostnad 300 kr. En ny propelleraxel skulle kosta 9 500 kr, och i den jämförelsen blev det billigt. Jag blev varnad för att värma med svetslåga på propelleraxeln, det var visst risk för att den skulle slå sig på något vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 22 November , 2011 Jag har också råkat ut för detta. Svårt att se i din figur, men min mutter var av brons liksom resten av propellern. Jag antar att du tagit bort låsskruven och låsbrickan (vikbrickan)? För mig var det helt omöjligt att för hand få loss den. Det är svårt att för hand få lite större kraft utan att luta hylsnyckeln något och tappa greppet. Så när muttern började bli skadad tvingade jag fast en hylsa som var en dimension för liten (lite våld med en klubba) och sedan gick jag på den med en (luftdriven) mutterdragare. Lossnade omedelbart, mutterdragaren hann inte ens varva upp innan den var lös. Sedan dess har jag dragit muttrarna med momentnyckel för att slippa riskera att dra dom för hårt. Har fungerat sedan dess... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 22 November , 2011 Jättetack för tipsen, ska börja med det senaste. Har inte själv dragit åt den (köpte båten förra hösten). Kanske marinan som var där senast tokdrog det hela.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser