CreaOtto 0 Postad 21 November , 2011 Vi undersöker båtfararnas åsikter om båtlivets framtidsvisioner. Vi ber Dig delta i enkäten genom att fylla i blanketten som Du hittar via länken nedan. Det tar inte mer än fem minuter att fylla i blanketten. Bland de som svarar utlottas två biobiljetter (250 SEK). http://www.webropolsurveys.com//S/CB0DB5F0F87EA4E3.par Enkäten är en del av projektet ”Open wave” som har som mål att stärka den finländska båtindustrins framtida konkurrenskraft, samt öka internationaliseringen och exporten inom båtindustrin. Open wave-projektet koordineras av Västra Finlands designcentrum MUOVA som är en del av Aalto-universitetets konstindustriella högskola. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 November , 2011 När man gör en sån här undersökning och konstruerar frågor har ju frågeställaren en definition av vad han menar i de olika frågeställningarna. När jag läste igenom frågorna konstaterar jag att jag med all sannolikhet inte har samma definitioner av de olika svarsalternativen. När vi innom det företaget jag jobbade på för första gången fick en ankät vad vi tyckte om företaget fanns det en fråga om vi trodde att det skulle bli mycket förändringar inom branchen i framtiden. Jag jobbade inom elverksbranchen och det var efter avregleringen av Svenska elmarknaden. Att det skulle bli mycket förändringar var alla av mina arbetskompisar helt övertygade om, men jag uppfattade det inte som om de såg possitivt på de förändringar som skulle komma. Det hade ju blivit betydligt dyrare och sämre service till Abonenterna eller kunderna som vi nu skulle kalla dem. När distriktschefen gick igenom resultatet av enkäten var han speciellt förtjust över våra svar och vår possitiva förväntan på förändringar. Men det är klart - varför skall man sälja en nädvändig produkt och je god service till Abonenterna, om man kan ta ut stora övervinster till företaget och ge VD och chefer miljardbonusar, samtidigt som man kraftigt försämrar arbetsvillkoren för gubbarna på fältet? Skall man ställa frågor skall frågorna va konstruerade så att det helt klart framgår vad som menas. Men det är klart - om man ställer frågor som den blinde slåss så får man ju de svar man vill ha. Samuel Clemens skrev en gång; det finns tre sorters lögner - lögn, förbannad lögn och statestik Senast ändrad av toaen | 21 november 2011 | 10:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 21 November , 2011 Det som förvånar mig med alla undersökningar och enkäter som man får skickade via snigelpost, mailade eller ibland per telefon är att företaget som gör undersökningen alltid förväntar sig att man skall göra det i princip gratis. Medan du gör jobbet åt dem tar de garanterat bra betalt för sina tjänster av sin uppdragsgivare. Då jag får ett sådant samtal brukar jag i regel spela med några minuter och sedan fråga var jag skall skicka fakturan och att jag normalt brukar ta 1195kr per påbörjad timma då jag utför ett arbete åt någon. Senast ändrad av 24-seven | 21 november 2011 | 10:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 November , 2011 Du har ju chans på att få bio-biljetter? Skämt åsido - håller med föregående talare. Man kan inte begära att folk ska bidra gratis. Jag brukar inte fakturera. Min idé är att jag frågar om jag kan få en kopia av slutliga resultatet? Oftast går inte det, det ingår i citat en större undersökning eller så ingår resultat i citat det beställande företagets beslutsunderlag och det är inte offentligt eller så... Då tackar jag hövligt nej. Men den här enkäten fyller jag faktiskt i - är nyfiken vartåt de lutar så att säga. Skriver ut att jag saknar TOA-tömning i hamnar idag. Idiotiskt att ens överväga ett tömningsförbud i sjön utan att det finns tömning i hamnarna klar redan. Idag har jag bara sett enstaka stationer varav en var helt ur funktion när jag kom.... gissa vad som hände ca 30 minuter senare då? Det behövs inte bara en enda station om det här ska funka, en stor hamn behöver en kaj med 2-3 st tömningsstationer för att undvika kö och väntan? Senast ändrad av Funkis | 23 november 2011 | 11:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 November , 2011 Tittade på enkäten för att veta vad de vill ha reda på. Som jag tolkar det vill de kolla vartåt vinden blåser för att anpasa tillverkningen efter det i god tid, helst i förväg. Å om hur det blir har jag en egen liten uppfattning. Ända sedan plasten kom har fler och fler blivit med båt. Allt ifrån de som tycker det är skönt att sticka ut en helg, å de som investerar i stora dyra skrytsaker, men som kanske bara används en söndag då å då. (Det är de som väcker avundsjukan och räknas oftast till kategorin av folk som inte sköter sig på sjön) Sedan har vi alla andra imellan, inklusive de som är så att säga sjöfolk. Min uppfattning är att på sikt får vi fler som vill ha bekvämt och bara sticker ut en helg men har dyra välrustade båtar=komfort. Men deras antal begränsas av ekonomin och välståndet samt bränslepriset. Båtarna är också därefter. Stora lyxiga hotellsvit under däck och trevliga att vistas i ----- vid kajen. Värdelös på sjön. Den här typen av båtfolk kräver marinor med 100 finesser och helst skall lanthandeln ute på ön i skärgården ha alla deras varor de köper annars på stormarknaden i stan på lager annars blir de sura. Ett av exemplen hur det yttrar sig. Sedan har vi de som vill vara på sjön vare sig med motor eller segel och har båtar som tål och klarar det. Den skaran är nog i stort sett lika stor. De efterfrågar inte så mycket av alla moderna påhitt, ibland kallad hjälpmedel, och dyra onödiga prylar. De har lärt sig att klara sig och är förberedda för situationer som väder och vind kan bjuda på. Det brukar kunna bli konflikter mellan dessa grupper. Sjöfolket söker sig allt längre ut i skärgården för att komma ifrån. Detta var några av mina iakttagelser. Om trådskaparen läser detta så är det ju också en sorts svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CreaOtto 0 Postad 7 December , 2011 Enkäten stängs snart! Berätta oss vad du anser om båtlivets framtidsvisioner och vinn biobiljetter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 13 Januari , 2012 ...och nu var den tydligen stäng för gott....eller som det står tillfälligt stoppad. Alla dessa enkäter, Hoppas denna enkät var seriös och riktad mot ett gott syfte, börja bli less på alla som ringer och vill göra sk marknadsundesökningar eller fråga om mina vanor, i alla dessa fall har jag börjat säga att jag vill ha betalt för att svara, brukar då få som svar vi jobbar inte så varpå jag svarar inte jag heller och har nu slutligen Nix'at telefonen Men om det är ett gott och idiellt syfte så är det en helt annan sak, Att främja båtlivet är en sådan god sak! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser