Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Byggnads

Förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

Mina förbrukningsbatterier har sjungit på sista versen och skall byttas ut till våren. Men jag blir villrådig när jag läser om batterier, eftersom samtliga säljare skriver att de är lämliga som både start och förbrukning. Jag har läst att till förbrukning skall man ha ett batteri som tål många urladdningar och till start ett batteri som avger mycket ström under en kort tid. Hoppas att någon kan tipsa mig om ett bra förbrukningsbatteri. Jag har idag 2 st på 105 amp .

Carpe Diem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver reda ut en detalj innan du väljer batterityp.

Skall det fungera som förbrukningsbatteri (= skall tåla djupurladdning)?
Skall det även fungera som startbatteri (eller kommer du att koppla ett skiljerelä emellan?)?

Ett batteri som skall fungera som startbatteri, behöver tåla höga strömuttag under kort tid. Ett batteri som skall fungera som förbrukningsbatteri, behöver klara djupa urladdningar. Problemet är att ”vanliga bilbilbatterier” klarar höga strömuttag under korta tider, men klarar inte att laddas ur till mer än 50% utan att ta stryk. Skall batteriet däremot inte klara höga strömuttag bör ett gel-batteri väljas då det klarar att laddas ut till mer än 50% utan att ta någon större skada. Men då kanske du skall överväga att koppla ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbatteri.

I praktiken vill man ju kunna använda alla batterier för att få fart på motorn. Därför skulle jag välja ”vanliga” syra/blybatterier och lite större kapacitet. I praktiken så stort som jag fysiskt får plats med.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, KentHelge ovan har en point. För om man väljer ett GEL eller AGM batteri så kan man ladda ur mer än ur ett vanligt batteri utan att det tar skada, i längden.

Så om man har ont om plats i båten och har ett ökande behov av Amperetimmer... så kan man grovt säga att man kan få ur kanske dubbelt så många Ah ur batteri med bunden vätska.

Min personliga favorit är inte GEL utan AGM då de är något lite mindre känsliga för felaktig laddning. Uppladdning alltså.

Det är den andra sidan av myntet. Även om batterier tål urladdning så försämras de med tiden om man inte laddar upp ordentligt. Troligen kan du inte få ordentlig laddning med din båts generator så du behöver ibland ladda med en landsströmsladdare. Eller skaffa solceller och en bra regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ganska stor skillnad mellan förbruknings och start batterier. Även om båda kan funka. 

Själv kör jag med optima batterier (2) till start motor och bogpropeller eftersom dessa suger mycket ström under kort tid, optima är ju kanon för detta. 

Till förbrukning har jag idag några gel batterier, om det är bra eller arne vet jag inte, det har funkat hela sommaren. Gel batterierna skall tåla lägre urladdningar utan att pajja jämfört med syrabatterier. Om ett syra batteri tål 50% urladdning så tål gel 80% urladdning (friskriver mig från faktafel då jag inte är ett uppslagsverk - annars får jag ett påhopp om den exakta siffran att jag inte kan nåt :) ) tänk på att läsa på hur djup urladdning batterierna tål. Om ett 100 ah batteri tål 50% så är din faktiska kapacitet 50 ah.. Där ör en batterimätare ett bra verktyg för att ha bra koll.

Mitt råd till dig är separat start batteri, batteriavskiljare, batterimätare och sedan förbrukningsbatteri (er) som räcker för dina behov, solcell kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svaren. Jag har ett seperat startbatteri på 90 amp som är skillt  från förbrukningskretsen. Jag använder landström nästan alltid och har en fast monterad batteriladare . Anser ni att gelbatteri är det bästa, är det värt den skillnaden i pris mot tex. AGM batteri eller vanliga med syra/bly.

Carpe Diem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelbatterier är inte lämpliga för allmänt båtbruk. AGM är bättre, de uthärdar samma laddarinställningar (landströmsladdare och motorns generator) som vanliga våta blybatterier. Vidare tål AGM stötar bättre. Båda typerna har ungefär samma tålighet mot upprepade djupare urladdningar.

GEL-typen togs fram för att vara underhållsfria backupbatterier för telestationer osv, inte för att vara typ förbrukarbatterier i farkoster som skuttar och far. Och de torkar lätt ur eller få interna blåsbildningar om laddspännningen är för hög. Många får försämrad livslängd av 14.5 volt från en Motorgenerator.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte sagts så mycket här om vad de olika batterietyperna kostar. Ett traditionellt Bly/syra-batteri (start- eller förbrukning) kan ligga på halva priset eller mindre mot de andra typerna. Sedan kan det visserligaen vara att man inte kan plocka ur samma antal amperetimmar ur dessa men om man har separerade start- och förbrukningsbatterier brukar för det mesta ett startbatteri på runt 100 Ah räcka för att starta normala motorer, vad gäller förbrukningsbatteriet och dess antal Ah hänger det mycket på vilka förbrukare man har, hur ofta man kan ladda och om solpanel är med och stöttar. 

Men jag brukar resonera som så att med vanliga billiga (relativt i alla fall) bly/syra-batterier klarar man sig rätt bra i de flesta situationer. Nackdelen är den kortare livslängden om man jämför med de andra typerna. Men man får försöka se kostnad i förhållande till livslängd -räkna på t.ex 10 år som kan vara en realistisk och överskådlig tid. På den tiden kanske du förbrukar och byter blybatterier 2-3 ggr om du hela tiden vill hålla dig med fräscha batterier. Vet inte livslängden på de andra typerna -med lite tur kanske det kan räcka med en och samma uppsättning i 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som man först kanske skall ställa är hur mycket startström behöver du.

Med en mindre motor (typ segelbåt) då kanske ett fritidsbatteri klarar att leverera tillräckligt många Ampere utan att ta skada, och då får du den batteritypens fördelar att klara mer uraddning ner tll typ 40%. Ett startbatteri klarar höga strömstyrkor (ampere) men måste vara ständigt fulladdade för att inte ta skada, därför bör de skiljas bort från övriga förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...