Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
GurraGas

Gummibussning på propeller - byta själv?

Rekommendera Poster

Hej!

Läste lite i trådarna och hittade ganska fort mitt fel att motorn varvar upp och känns som den slirar när man ger mer gas. Fungerar bra på låga varv. Motorn är en 9,8 hk mercury av äldre modell. Har nyss fått den med ett andrabåtsinköp. Följde med för 500 spänn. Misstänkte att det var gummibussning/hubb som inte var ok så jag tog av propellern och det såg ut enligt bilden.

Min fråga är kan man ta någon gummimassa och laga eller kan man köpa en ny och ersätta enbart bussningen. När jag läst runt lite så byter man ofta ut hela propeller men då detta är en motor som ska användas sparsamt när den andra båten tas upp på hösten känns det som jag vill ha den billgaste lösningen som fungerar. Har även funderat på att borra hål rakt igenom hela propeller och axel men det känns inte 100%.

Någon som har en smart lösning eller som kan tipsa vart man kan köpa en gummibussning som man kan byta själv?

post-28101-1394236875,0572_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göt fast navet med super Epoxi lim på en 10 hkr Honda.

Centrerade noga innan limmet hälldes i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

propellernavet kan du ej byta själv de ska pressas igenom en konisktratt med ett speciellt glidmedel som dunstar efter ca24 tim propellernavet finns att köpa,  å en propellerverkstad kan byta detta om de håller på med navbyten. pris på navet 300:- mont

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny Solas i aluminium kostar ju inte mer än ca 1000-1200:- så att krabba med att reparera ett nav för 300:- montering eller alt. egna bra/dåliga lösningar verkar inte vara någon större ide -i alla fall när det gäller så små propellrar som till en 9,8 hk.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja i så fall så är det ju ide´ att byta nav-tänkte mig att arbetet skulle gå på mer(brukar inte vara billigt att anlita proffswink).

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att det är någon mening att lägga pengar på en motor som är så gammal. Kostade 500 kr och fungerar inte skiten slänger jag den och köper en nyare. Vart kostar det 600 kr att få den fixad? Känns egentligen inte ok att renovera den då propellern har sett bättre dagar. Är i ok bruksskick men inte mer. Finns det inte renoverade propellrar att köpa?

Tack för era tipssmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

knappast renoverade propellrar av den modellen , men sök på navbyten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...