Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Funkis

Utrustning för långfärdsseglaren - TIPS

Rekommendera Poster

Jag och många med mig drömmer nog om att segla längre bort...

Jag och många med mig läser säkert på Tradera och Blocket och.... grejor på många ställen.
Ibland är det ett företag med utförsäljning och ibland en privatperson. Tänkte man kunde tipsa  - om grejor som funkar vid långfärdssegling? Eller om tips på hur man använder grejorna?

Om alla lägger in tips ibland? Här kommer ett tips på typ av symaskin för att reparera segel?

www.blocket.se/helsingborg/Symaskin_for_segelsomnad_37280686.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mkt. bra ide! . En verkligt bra ide. Har Rob chicken utvecklat under många år. The steerman ett mkt bra alternativ till vindrodret, & funkar på samtliga vindar. med få undantag. Dessutom lättinstalerat, lättanvänt & billigare än ett vindroder. Installerar ett till våren på min IF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigare?! Men steerman kostar ju enligt artikeln nästan 30 tusen spänn (GBP 2550) för ett komplett kit. Det är ju minst 2-3 ggr mer än tex www.mrvane.com eller ett beg vindroder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22875:- & inget annat. Meddela mig gärna för vidare info.

Ang. mr vane. har inte själv testat detta. Men ska du iväg på långfärd, & lägga ditt liv i ngn.s händer. sikta på Monitor, Hydrovane,Aries, Cape Horn el. The steerman! Visst det är löjligt mycket pengar, snudd på orimligt. Men samtliga jag varit i kontakt med, läst osv. stanna hemma tills du fixat pengarna till Vindroder av beprövad kvalite, samtliga ovannämda är helavarvet beprövade, flertalet gånger. Dock i det senaste tillskottet Mr steerman men det är nog bara en tidsfråga. kollade prislapp på samtliga, obs ca. priser.

Monitor: 27,500:- tillkomer tull, moms osv.

Hydrovane: 40.000:- hemma i Sverige

Aries: ca. 30.000:- sv. kr. (finns i Danmark)

Cape horn: 25.000:- tillkomermomstull osv.

Windpilot är ett annat beprövat. men tar inte med detta-av den personliga- anl. att jag har svårt att tro den klarar en knockdown/capzie men som sagts, min persoliga uppfattning. övriga ovan har jag great faith in

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här startade tråden, & jag svarade efter bästa förmåga, vissa hävdade motsatsen & jag debbaterade fördelar. vem som gjorde påhopp på vem kan vi disskutera. Utan att på ngt. sätt höja mig till samma nivå som nedan...

Tristan Jones var en missförståd, obstinat personlighet Som lyckades där de flesta gått bet!

Vito Dumas, Joshua Slocum, Moitessier, Kurt Björlund samtl. stora personligheter som jag högaktar. & samtliga missförstådda på en eller flera punkter. Men körde sitt race & lyckades åstakomma ngt. Inga av ovannämda kom från akademisk bakgrund (Naturligtvis!)

Personligen kommer jag från generationer av Fiskare osv. Arbetar klass. Ingen akademiker, har gått den hårda skolan & den långa vägen.  & lyckas med det jag sätter mig för!

Vill med detta be en del av er om ursäkt,  (Ni som förtjänar det) Har en ADHD relaterad diagnos, & brusar lätt upp & häver av mig utan att ha ngn. igentlig kontroll! & sist men inte minst... Jag tjänar inga pengar på min blogg (tyvärr) & säljer heller inga vindroder. Däremot sponsrad med  ett  av nämda styranordningar, & själklart försöker jag hjälpa denna versamhet. även om det då ter sig lite märkligt!

Cpt. Ed Holm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din diagnos förklarar dina utbortt och att du blir sponsrad ditt engagemang för styranordningen.

Nu vet vi hur det är men det gör inte det acceptabelt att du vräker ur dig personangrepp på forumet.

Gör så här NItca: Skriv dina inlägg i windows word och spara ner. Vänta  tills du känner dig lugn och stabil. Läs igenom inlägget och kan du stå för det  så klistra in det och sänd. Då kommer vi kunna ha ett stort utbyte av varandras erfarenheter. Om någon inte håller med dig om någonting är det inte ett angrepp på dig som peron utan bara en annan åsikt - lär dig se skillnaden så blir livet både roligare och lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OffTopic... ntica, uppriktigt sagt känns det djäkligt skönt man inte är helt ensam...

Edit: Senare forskning har ju visat att det kanske också är en del av det som gör (många) sådana som oss (långfärdare och äventyrare) till de vi är, så det är måhända inte enbart negativt. :)

Senast ändrad av Mizzarrogh | 01 december 2011 | 12:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag då återgår till olika tips - så har jag ett bra tips. Det har jag fått från en firma ( http://www.batteriexpressen.se/ )

Köpte många batterier och var lite fundersam på alla polskor som ska fästa batterikablarna? Har nämligen sett dålig kvalitet i andra båtar och att köpa Skyllermarks blir dyrt?

Då visade firman mig att de fästen för polskor som sitter på alla vanliga batterier är gängade, de passar en vanlig M-bult i rostfritt... Jag bad firman att gänga ur fästena så jag kunde använda en bult istället. Han visade mig... en rejäl polygrip... så kunde man ta bort standardfästet.
Ta i bara...

Så - för den som seglar långt kan det vara skönt att slippa fundera över om billiga polskor ska spricka. Utan man fäster batterikabeln med en bult rakt ner i batteriet. Det håller nog bättre?

Senast ändrad av Funkis | 03 december 2011 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat hemma på två skrotbatterier. DET FUNKAR INTE. På det ena batteriet gick polerna av, på det andra började det snurra nere i batteriet.

Batterierna var av olika fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt av dig att själv testa! Det gjorde inte jag...  jag gick på vad som sades. Ej korrekt kanske?

Ringer alltså min sagesman, där jag köpt mina egna batterier. Ställer mer exakta frågor.
Så här säger de:

Med uttrycket alla batterier avses de som de själva säljer, inte alla batterier i hela världen.
Och även på deras egna batterier så varierar det. De kan nämligen beställa batterier utan att fästet för polskor är monterat på batteriet. Då sitter naturligvis en bult där istället.

Att byta åt andra hållet - från fäste för polskor till bult - går enkelt på vissa tillverkares batterier.
Andra tillverkare anser att man inte ska göra ändringar och de limmar då istället fast fästet!

Om det är tex en Loctite sort som är möjligt att påverka så går det ändå att dra loss. Andra ej...
Sedan vet de om en del tillverkare som har billiga battererier där det ej är ett gängat fäste för polskor eller bult utan att fästet är ingjutet i konstruktionen. Då kan man ej byta, självklart.

Så mitt tips var till del vilseledande. Beklagar det. Eftersom jag själv har flera batterier av samma typ så kunde jag ändra till bult nere i min båt. Det behöver då inte gälla för alla batterier.

Men om man ska köpa nya battererier så går det enkelt att beställa den typen som tar bult. Syfte med mitt tips var att eliminera en felkälla i en båt, att polskon fallerar med tiden? Bult är bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...