jiwisto 1 Postad 20 November , 2011 Hej, Jag har demonterat 280-drevet och tagit hem det för att snygga till & smörja upp det hemma över vintern. Nu har jag precis tittat på mekanismen (backhaken? ) som hanterar spärren som aktiveras när man lägger i backen, och jag undrar hur den ska röra sig...eller snarare hur alla delar i denna mekanism ska röra sig i förhållande till varandra. Jag undrar över följande: 1.Kan nån kunning förklara hur den gröna och turkosa axeln ska röra sig i förhållande till varandra? På min backhake rör dom sig exakt samtidigt i samma ledd nämligen, därför undrar jag varför de gula fädrarna ens finns? 2. Vad har den lila stången för funktion? Tycks fungera som nån typ av frikoppling av backhaken beroende på hur tiltat drever är, eller? 3. Varför finns de båda klackarna nertill på baksidan av backhaken, som rör sig framåt & bakåt ca 8 mm när man lägger i fram & back via växelwiren? Ska backhaken låsas (vid backning?) och låsas upp beroende på vilken läge växeln befinner sig i kanske? På mitt drev rör sig inte backhaken alls när jag vrider om växelväljaren manuellt fast att jag kan se klackarna röra sig bakom backhaken? Tacksam för förklaring till hur hela backhaken är tänkt att fungera inkl alla de moment jag undrar över Senast ändrad av jiwisto | 20 november 2011 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 20 November , 2011 Hej. Den gröna axeln håller ihop backhakepaketet. På den sitter också de två hakarna. Muttrarna får inte vara åtdragna mer än att hakarna lätt kan röra sig.Fjädrarna håller ner hakarna så att de håller tag om ställpinnen. Den turkosa pinnen håller bara fjädrarna på plats och ska inte röra sig. När du lägger i back trycker en stång som går genom huset ner den bygel som sitter bakom så att den hindrar hakarna att lösa ut vilket de kan göra när framväxel eller friläge är i. Den lila stången trycks ner av drevlyften och lossar därmed hakarna när du tiltar upp drevet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 21 November , 2011 Jag har kopierat in en bild ang backspärren i en tidigare tråd. Se om den kan förklara funktionen för dig. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395431 /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Windy22_GBG 1 Postad 8 Juni , 2020 Hej min backhake krånglar = svår att få i backväxeln. Ibland lyfter drevet. tidigt på sommaren nu och båten ligger i , ska man chansa att backhaken klarar ett par turer till eller förstör man bara mer genom att chansa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 836 Postad 8 Juni , 2020 26 minuter sedan skrev Windy22_GBG: Hej min backhake krånglar = svår att få i backväxeln. Ibland lyfter drevet. tidigt på sommaren nu och båten ligger i , ska man chansa att backhaken klarar ett par turer till eller förstör man bara mer genom att chansa? 280-drev? Det kan vara olika orsaker... Det skall vara litet spel i vajern vid friläge, annars är det svårt att växla. Den el-mekaniska drevlyften kanske inte fungerar till fullo, lyser den orangea kontrollampan någon gång? Backhaken kan vara trög, behöver kanske motioneras en del? på eftersäsongen kan den vara förhindrad av havstulpaner och annat biologiskt otyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser