Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Amanda31

seriekoppla sollcellspaneler?

Rekommendera Poster

Har en solcellspanell på rufftaket som funkar rätt hyggligt. Men till nästa säsong vill jag ha en sollcellspanel som jag monterar på akterpulpit (pushpit?) och som jag vinklar för bästa effekt. Måste jag koppla bort panelen på rufftaket eller kan jag ha båda panelerna kopplade. Kopplar jag i så fall direkkt till regulatorn eller i serie? Tacksam för tips och erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt kopplar man bägge solcellspanelerna parallellt på regulatorn. Dvs bägge plusstrådarna från socellspanelerna läggs på plussanslutning på regulatorn och bägge minustådarna på minusanslutningen.

Har man tex en Maxpoverregulator skulle man nog kunna koppla panelerna i serie och få en 35-40 volt på ingången på regulatorn.

Det har ju fiskuterats i ett antal trådar om man får mer laddning på det viset. 

En MaxPowerregulator omvandlar ju den överspänning som blir till laddström. (enkelt uttryckt)

Nån gång i en oviss framtid, när jag skaffat mig ytterligare två solcellspaneler och dessutom skaffat mig prober för att mäta 12 V likström till min datalogger skulle jag ha lust att göra en mätning och se vilket resultat det ger i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en MaxPower och lutar åt att göra just som du föreslår, dvs lägga solpanel två direkt på regulatorn. Inte minst för att det verkar vara det enklaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med att koppla parallellt är att om den ena panelen blir skuggad så laddar forfarande den andra, vid seriekoppling dör båda om den ena blir skuggad.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...