gladius 26 Postad 20 November , 2011 Hej! Jag har original seglen kvar till min lilla båt, alacrity 19. De flesta skulle nog råda mig att kassera dom men jag som inte ännu har så stora krav på fart och prestanda utan mest kajkar runt för att få uppleva skärgården och få lära mig segla funderar på att trots allt laga dem till nästa säsong. Jag har några revor. inte så stora kanske 20 cm långa. Jag funderer på att köpa en segelreparationssats med segelnålar, segeltråd och segelsömnadshanske för att under några vinterkvällar laga seglen. Nu till min fråga: Hur syr man? Ska man sy fast en lapp över revan? Är det värt att försöka? Är det någon som har gjort detta? mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 November , 2011 Konstgjord andning? Är revorna i öppen duk eller i sömmarna? Om de är i öppen duk är det nog så att duken är på sista versen pga, uv-strålning och snart blir det då nya revor bredvid de gamla. Att lappa över är annars helt ok, speciellt starkt blir det om du fäster en dubbelhäftande tejp mellan lagningslappen och duken för att fixera skadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 November , 2011 Jag har lagat segel med en speciell tejp som jag har för mig säljs bl a på Hjertmans. Man sätter en tejp på var sida om seglet, blir kanonstarkt. Problemet är precis som pseudonym skriver att om duken är gammal och skör är är det svårt att laga. Risken är väldigt stor att lagningen blir starkare än duken och att seglet går sönder brecis bredvid lagningen. Detta gäller oavsett metod för lagning. Är det däremot sömmarna som givit upp är det bara att sy ihop igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 November , 2011 Annars är det ju rätt tid att lämna in dem till segelmakarn. Nu har de det ganska lungt och är det sömmar som gått, så syr de snabbt äver det de anser dåligt. Det är lite taskigt om en söm ger sig när man är ute och seglar bara för att tråden är rutten. Sen är det ju inte fel att träna på lite nödreparationer när man kan sitta inne där det är varmt, tort och arbetsplatsen är helt stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 November , 2011 Provar med en ... insticksfråga i tråden. Har lagat en liten reva intill rullgenuans akterliks-förstärkning* med tejpen som Peter K beskrev. Otroligt bra klister med tyvärr inte tillräckligt bra, så jag funderar lite på att sy fast tejpbitarna för att hanka mig fram en säsong till. Behöver väl inte vara särskilt grov tråd, klistret gör väl mesta jobbet. Bara så att tejpkanterna hålls säkert på plats. Kanske en vanlig jeans-nål i symaskinen kan funka? Nån som provat?? Har kollat reparationssats-bilden (sök 5039) på Hjertmans sajt, verkar vara en rejält grov nål och tråden är väl därefter. Finns det tunnare tråd av lämplig kvalitet, som kan passa vanlig maskin-jeansnål? Eller är det bättre att satsa på handsömnad, eller kanske nån helt annan metod?http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=402&xartnr= *) F.ö. intill segelmakarns fullängds-förstärkning från förrförra året, alltså precis bredvid lagningen som Peter skrev. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 20 november 2011 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 20 November , 2011 Det finns oerhört stark syntettråd som är tunn nog för en vanlig symaskin dock finns det en risk för att tråden skär sönder duken om duken är gammal och skör. Det finns ju ett skäl till varför segemakaren använder en grov tråd. Inte bara styrkan. Tesas textiltejp av högsta kvalitet brukar funka som konstgjord andning på segel. Den kan köpas för dyra pengar i båttillbehörshyllan på Bauhaus eller samma tejp billigare i tejphyllan i samma butik. Inte den som tidigare hette Gaffa den är plastad och bryts direkt ner av UV-ljus. Det ska vara den matta modellen textiltejp. Jag seglade två säsonger med focken lagad med den tejpen. Den satt som berget. Taglingsgarn och segelsömnadsnål har jag provat också. Men jag rekommenderar nog tejpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 November , 2011 Janken: Tack för tipsen. Tror att tejp på bägge sidor iofs blir tillräckligt stabilt för att förhindra trådskärning med tunn jeansnåls-tråd, men maskinen klarar nog bara ett segel- plus två tejp-lager. Står iaf att tejpen kan sys, men utan trådrekommendation. Om man hade haft en riktigt bred tejp så kunde den kanske vikas runt liket och sicksack-sys i den tunnare delen. (Dacron-tejpen 5032-70 är 75 mm bred, men funkar ändå inte riktigt enligt planen ovan, blir väl i så fall dubbla tejpar med överlapp.) http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=402&xartnr= Nå, nyss upptäckte jag också att tråden är av i segelmakarns förstärkning på ett annat ställe. Blir nog sura äpplet att betala 800:- för genomgång hos segelmakarn igen.Finns f.ö. ett insytt vitt uv-skydd längs akterliket, vete fasen om inte ett mörkt blått hade varit effektivare? Går ju lätt att lysa med ficklampa rätt igenom hela seglet, men uv-skadorna kanske ändå bara blir ytliga om just uv-strålarna är klart mindre genomträngande?? Och 13 säsongers solsken blir ju en hel del, även här i Göteborg. Tog med bilden för den illustrerar detta med att förstärkningar gärna ökar belastningen intill. Antagligen därför segelmakarns förstärkning inte helt överlappar den gamla, utan låter den gamla sticka ut litet. Blir väl litelitegrann som de succesivt avtagande böjskydden på elsladdar nära kontakter?? / Thomas Sen edit; 13 säsonger - inte 11 - har ju seglet hängt med enligt sparat kvitto. Rätt skall vara rätt. Senast ändrad av Thomas-1 | 28 november 2011 | 14:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser