Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Kulingvind

Vilken axelgenomföring rekomendera?

Rekommendera Poster

Hej

Volvo Pentas Black Jack.

Jag har haft en sådan i 26 år, den har inte läckt en droppe vatten. Kom bara ihåg att ge den lite fett före sjösättingen och tryck på den efter sjösättningen så att luften kommer ut och vattnet kommer in och smörjer och kyler.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljesmord tätning hade min båt sedan den var ny -78, och när jag servade den -09 misstänkte jag starkt att den var original, ingent trevlig syn precis men efter att jag bytt de tre zimmeringarna och den grova slangen blev den som ny igen.  Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av denna typ, och vad en det som är bra med Black Jack och PSS. Min tätning är svår att nå och uppskattar att kunna se på oljenivån och något är på tok.

post-4350-1394236875,3917_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt PSS bruksanvisning står det att lagret börjar skrika om vattensmörjningen slutar fungera. Då är det tydligen bara att kolla upp varför vattnet inte når lagret och sedan köra vidare. Inget allvarligt alltså bara för att lagret går torrt några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet till smörjning, hur matas det fram till lagret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte snarare så att vattnet kommer från inhektionspunkten på lagret och sedan lämnar axeln via cutlasslagret där bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten kommer in via cutlesslagret. För avluftning finns en nippel till vilket man ansluter en slang. Om båten går fortare än 12 knop blir det ett sug i stävröret vilket kan torrlägga röret. Därför ska man för dessa båtar ansluta slangen till sjövattenpumpen, trycksidan. Då säkerställer man att det alltid finns vatten vid PSS-tätningen.

Jag anser att PSS är helt överlägsen, helt underhållsfri sånär som en årlig kontroll. Den ger inte heller något slitage på själva axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del att läsa om man söker på Marin- och Sailguide om de olika typerna av tätningar.

Verkar vara så att PSS är den mest avancerade lösningen och även underhållsfri. Black Jack är nog en enklaste men behöver fettas in regelbundet och pumpas ut på luft vid sjösättning. Den oljesmorda skulle väl ha nackdelen att kunna släppa ut oljan i sjön om det vill sig riktigt illa, men annars är den underhållfri. Dock verkar en slät propelleraxel vara en AoO i de sistnämnda fallen. Var lite oroligt att den oljesmorda är så styv, den grova slagen rör sig inte och jag har ett ganska kort mellan medbringare och propellerhylsan (men montören sa att allt var ok) emedan Black Jack och PSS verkar vara betydligt eftergivligare. PPS verkar vara den modellen som klara höga varvtal då den säkerligen har den bästa kylningen. Ja, det finns en del att lära.... 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... så den O-ringtätade metallhylsan roterar mot den svartaplasthylsan med nippeln, det är där själva tätningen sker? PSS är ju lite dyrare i om med det är fler delar, har inte i n g a nackdelar utöver priset och lite mer pyssel med vattentillförseln?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är riktigt, stålringen roterar med axeln och är tätad med 2 O-ringar. Stålringen glider mot den keramiska ring som sitter fast i gummibälgen. Förutom priset, som ligger omkring 2500:- ser jag inga nackdelar. Axeln får dock ingen lagring i denna punkt men det får man inte med BlackJack heller. En konventionell axeltätning som på bilden här ovan ger visst stöd för axeln.

Det finns en liknande produkt, ManeCraft, men den är betydligt dyrare sedan man höjde priserna på den för något år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slitagemässigt är nog PSS överlägsen det mesta. Dock skall gummibälgen som den icke- roterande grafitdelen sitter i bytas vart 7:e år enligt tillverkarens rekommendation. Det borde nog egentligen gälla alla gummidelar i alla typer av tätniningar om man vill vara helt säker på en sådan vital del.

Annars finns en nackdel med PSS och det är att om man har en riktigt lång axel som kan svaja kraftigt vid tex hårda slag i kraftig sjö, så kan den läcka något. Den ger inte axeln något som helst radiellt stöd. Gäller endast snabbare båtar, har själv inga problem med detta i deplacementsfart trots lång axel.



Senast ändrad av s59746 | 23 november 2011 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...