Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
KentHelge

Blästra och måla, invändigt i stålbåt?

Rekommendera Poster

Ser att färgen börjat släppa längst ner i kölsvinet och i skarvar mellan skrov och skott.

Hur skall jag få bort färgrester och rost? Punktblästra låter skitigt. Har sett gummitrissor med dubb på, som man skall sätta på borrmaskinen. Kan det vara ett alternativ?

Vad skall jag använda för färg? grundfärg, täckfärg? Båten har klarat sig sedan 1984 utan att  behöva slipas/blästras eller målas om. Man vill ju att det skall hålla en stund efter den här åtgärden också.. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del letande, har jag nu hittat gummitrissan jag skrev om tidigare.
Den minsta modellen finns på Jula. ”Roterande bläster för borrmaskin” Art.nr. 374884 pris 266:-

Jag har också hittat samma trissa och några varianter på den på http://www.perago.nu/index1.html . Priset är det samma men här tillkommer fraktavgift.

Och här kan man se den i aktion.

Det blir en tur till Jula innan våren.. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej
körde själv denna trissa i min båt blir plåtrent, använde mig lite av roterande stålborste med..
Färg har jag provat isotrol 2 lager sedan pansargrund på det.
glorde det på en yta av 8x4 meter. lite slit och tog ca en vecka men slipper sanden i hela båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej den första blev tandlös så fick köpa en ny men den har bara tappan nån/nåra tand/er.
man lär sig fort hur hårt man ska trycka så får man vara försigtig så man inte går imot vassakanter spant o annat isvetsat. använde där roterande stålborste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Elfil är en tillgång för stålbåtsägare! haft mycket nytta av min. Har inte mycket rost på/i båten men de små ställen som blir brukar oftast gå att ta med elfilen, man kommer åt väldigt bra och på liten yta. Gällande färg/rostskydd änvänder jag följande.

http://www.frewi.se/Textdokument/Datablad PDF/Vinyguard Silvergrey 88 1-K Rostskyddsgrund.pdf

/Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...