Gogy 2 Postad 19 November , 2011 Hej! Kan man åka på tullavgift om man köpt reserv delar från USA? Beställde vävstakslager till vp md3b och i paket spårning står det Customs Clearance. Innebär detta automatisk tull avg. eller? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slutlekt 0 Postad 19 November , 2011 Hej. Ja du kan nu räkna med att få betala 25% moms 1-3% tullavgift. Du ska alltib be företag från USA att skicka som gåva, då slipper du moms och tullavgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 19 November , 2011 Inget ont menat, men det kan väl knappast komma som någon överaskning att du får betala tull och moms på saker(även reservdelar) beställda från USA? Då påslaget gäller på totalsumman inklusive frakt, kan du räkna med att det du köpt just blev ca 30% dyrare så vida inte firman du köpt från har varit snälla och skrivit ett lägre värde på fraktsedeln. Kommer inte ihåg den exakta gränsen, men gissar på ca 200kr, under denna gräns är det tullfritt. Edit: Slutlekt hann före Senast ändrad av 24-seven | 19 november 2011 | 10:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 19 November , 2011 Det kom ju faktiskt som ett överaskning pga att det är inte första gången jag handlar från usa. Hjälper de om man skriver att det är en gåva? Kan man ändå åka på tull avg.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 19 November , 2011 Man ska alltid lägga på 30% på varan även med frakten när det är saker från USA, den är inte heller tullfri. Har du tur slinker det igenom tullen, men det får du ta som ett extra plus Storbrittannien kan man titta på också, där ingår momsen o det blir tullfritt eftersom det är EU-land Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Aaaaaargh!! Hade skrivit ett lååååångt inlägg om mina erfarenheter av att köpa grejer utanför EU via nätet men när jag skulle fixa ett stavfel med back space-knappen så laddade webläsaren om sidan och allt försvann! Jag är så trött på den här plattformen!!! Normalt sett brukar jag markera allt och trycka ctrl-C men det är innan jag trycker på skicka... Orkar inte skriva igen...sorry... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2011 Numera funkar det mycket bra att skriva i en enkelt ordbehandlare, den här texten skriven i windows wordpad enligt bilden. Brukar formatera med styckeindelningar innan kopiering och inklistring. Med rätt radlängs-inställning fås väl också samma radindelning som i den publicerade rutan. Får se om 15,25 enligt bilden funkar. Däremot kursivering, fetstil eller textfärg fixar jag direkt i MG-rutan. Kanske funkar det också numera, har inte testat på länge. Testar det nu. Har sedan länge ledsnat på att inlägg försvinner ut i det blå. Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 19 november 2011 | 14:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2011 Och originalet ... Edit: radlängd drygt 10 borde funka. Senast ändrad av Thomas-1 | 19 november 2011 | 14:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Jodå, även jag brukar ordbehandlingsprogram då jag vet att jag ska skriva långt, vågar inte annat helt enkelt... Dock är det ju ofta så att man börjar skriva ett inlägg som man bara tänkte skriva lite kort men så sväller texten och så sitter man där med en halv roman. Min metod har då alltid varit att markera allt och sedan ctrl-C innan jag klickar på Skicka för att försäkra mig om att inte forumet ska blåsa mig på texten. Denna gång var det dock helt annorlunda eftersom texten försvann när jag skulle rätta en bokstav när fingret missat en tangent. Om sådant händer så kan ju texten försvinna när som helst! Nej, jag är lika kritisk till den här plattformen som jag alltid varit (sen 2004) och har glatt mig mycket åt att admin antytt lite löst att de kikar på att byta till en nutida, fungerande, variant...men det har varit väldigt tyst om det den senaste tiden så jag börjar tappa hoppet... Nu trycker jag ctrl-A följt av ctrl-C innan jag klickar på Skicka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 November , 2011 ...fast ärligt - hur bär ni er åt? Jag har skrivit över 5000 inlägg och har enstaka gånger upplevt problem med uppladdningen. Vad gör ni som inte jag gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Ingen aning Peter...visste jag det så skulle jag antagligen sluta upp med det... Jag tror att problemet för mig, och kanske de andra som upplever samma sak, är att vi är vana vid andra typer av plattformar som inte har dessa problem. Vi är vana att inte plattformen ställer krav på hur man använder sitt tangenbord, hur länge man har editorn öppen och hur textens formatering ser ut. De stora plattformarna är anpassade till användarna medan den här plattformen måste användarna anpassa sig till vilket är helt galet enligt min uppfattning. Nåja, jag har nu samlat lite energi för att åtminstone svara på TS raka fråga: Customs Clearance kan betyda att grejerna klarerats i utgående post från USA. Det betyder inte att du per automatik kommer åka på tull och moms när paketet kommer in i Sverige. Har du tur så kollas inte paketet vid gränsen och då slipper du betala. Du borde se var paketet utsattes för denna Customs Clearance och därigenom kunna avgöra ifall det var i USA eller någon annanstans. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2011 Haha, eftersom tråden redan OT-urspårat. (Men nog egentligen till klart viktigare saker än trådens huvudfråga.) I en ordbehandlare skriver man väl off-line och är inte beroende av en måhända sprakig uppkoppling. Man har då texten sparad lokalt, och bråkar uppkopplingen så kan man försöka publicera senare. Rentav försöka flera gånger om det sprakar ordentligt? Håller alltså inte med om att MG:s plattform skulle vara dålig - faktiskt tvärtom, tro det den som vill.Det är nog i informationsbiten som brister främst finns?Tänker mig åtminstone provisoriskt en klistrad tråd överst, typ admins vädjan ovan att själv försöka googla de vanligaste frågorna/svaren. I den tänkta tråden skulle i princip alla skriv/datortekniska frågor översiktsmässigt kunna ges svar genom många interna detaljlänkar, litegrann som wikipedias interna länksystem. Förklarande exempelbilder likt min ovan skulle exempelvis kunna nås om man sökklickat specialfallet windows, firefox etc. Nåt sånt? ... inga tekniska problem för plattformen erbjuder ju redan internlänkar och ovanligt tryggt internsparade bilder. [bidrar f.ö. gärna själv i en liten gren av en sådan tänkt översiktstråd, men har ju bara erfarenhet av just fallet windows, firefox, wordpad med 10 mm:s västerländsk arial och kan ju ingenting om de antagligen myriader av andra varianter och komplikationer som kan förekomma.] Blir måhända trassligt att åstadkomma, men väl på plats borde klagomålen avta? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 19 november 2011 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Inte bara trassligt att åstadkomma, framförallt otroligt trassligt för användarna! Varför ska Maringuiden vara ett forum som måste utbilda användare, som har stor erfarenhet från andra forum, om märkliga begränsningar, brister och konstiga egenheter som bara finns här? Om de som är vana forumanvändare registrerar sig på ett nytt forum med en välkänd plattform så behöver de inte lära sig hur forumet fungerar eftersom de moderna plattformarna fungerar på samma sätt och kan därför omedelbart tillgodogöra sig forumets innehåll. Jag har full förståelse för att många här på MG tillhör den generation som inte är så van vid Internet och därför kan känna att det är lite skrämmande att behöva lära sig en ny forumplatftform men då måste admin ställa sig frågan om forumet ska existera i nutiden och vara säkrat för framtiden eller om det ska hålla sig kvar i det förflutna för att den äldre generationen ska känna sig trygg. Jag är övertygad om att Maringuiden går miste om många unga medlemmar genom att ha en så egensinnig plattform. Unga människor är otroligt kräsna när det gäller gränssnitt och stöter de på minsta motstånd så går de vidare till något annat eller så ger de upp helt. Så, ska MG vara modernt och locka nya unga medlemmar eller ska det vara kvar i gammal och konstig teknik för att seniorerna inte ska känna sig vilsna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Thomas, du skriver i ditt inlägg om sprakig uppkoppling. Problemen med att inlägg försvinner har ingenting med uppkopplingen att göra. Jag sitter på en otroligt stabil lina och har aldrig varit med om att inlägg försvinner på andra forum...det är bara här på MG som detta sker och det beror på plattformen. Inget annat forum jag varit på har en så här märklig editor som denna ruta är. Det finns massor med märkligheter i den här mystiska rutan så jag kommer inte skriva ned alla jag upptäckt men för att nämna en: vid radbyte görs automatiskt två radbyten! För att undvika detta måste man hålla ned Shift-tangenten...hur logiskt är det?! Det är helt vansinnigt att många användare känner sig tvungna att använda ordbehandlingsprogram för att kunna vara säker på att inläggen kommer med och blir korrekt formaterade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2011 Oj där fick seniorerna en käftsmäll. Kanske skulle det vara bäst för forumet att man satsar på seniorer, för det är väl dom som har haft gamla båtar och samlat på sig en enorm kunskapsbank som kommer många juniorer till godo, eller har jag fel? Jag har också varit junior en gång itiden och tyckt att seniorer inte haft något att komma med men med stigande ålder så har jag kommit till insikt. Kalle som inte kunde låta bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Ett forum som bara satsar på seniorer utan att utvecklas kommer per definition dö av sig självt eftersom det är oundvikligt att seniorerna dör. Vi som inte tillhör seniorerna (ännu) kommer också att dö men vi tillhör IT-generationen så för oss faller det sig naturligt att lära in det senaste när det gäller IT och elektronik. På samma sätt så kommer vi som är födda på 70-talet eller senare också bli de som missade tåget när kommande revolutioner sker och då kommer de unga tycka att vi är stofiler. Så för mig är saken helt klar, vill man att MG ska ha en framtid så måste man hänga med i utvecklingen precis som alla andra företeelser här i världen. Ett bra exempel är det välkända företaget Hasselblad som hyllades över hela världen för deras fantastiska kameror. De fick tom leverera kamerorna som fick följa med till månen under Apolloprojektet! Hassleblads ledning var så övertygade om att deras kameror var så bra att de inte behövde bry sig om att hänga med i den digitala revolutionen, de ansåg att de hade en så stabil och och trogen kundstock (läs seniorer) att de kunde fortsätta analogt. Det tog inte många år innan bolaget gick i konkurs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 November , 2011 Helt döda är vi inte ännu. Även Hasselblad lever: http://www.hasselblad.se/products/digital-backs/cfv-50.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2011 Jag är ju som du förstått en senior , men att skenerellt avfärda seniorer som ej it generation håller jag inte med om, vi har varit med långt innan Windows var uppfunnet, på den tiden programerade vi styrda maskiner i DOS, fram tills nu har jag och många andra lärt in den senaste tekniken. Med detta vill jag förtydliga att jag inte tycker om att seniorer beteknas som okunniga beträffande IToch elektronik. Däremot så är jag enig med dig att det finns mycket som kan förbättras på detta forum. Gubben Kalle Med mycket stort teknikitresse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2011 He he bra Forgus! Vad var det trådskaparen frågade efter? Lite glömsk på äldre dar/ Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Det är intressant att du tar upp att Hasselblad lever ännu. Anledningen till detta är att bolaget räddades genom att enorma mängder pengar sköts till, pengar som användes för att försöka hinna ikapp konkurrenterna när det gällde digitalfotografi. Detta lyckades dock aldrig utan Hasselblad fick hitta en egen liten nisch eftersom konkurrenterna redan lämnat dem i dammet bakom dem. Hasselblad tappade marknader som tidigare varit helt självklara för dem och dessa marknader har de inte lyckats ta tillbaka. De gick från att vara exklusiva marknadsledande till ett bolag i marginalen. Därmed är min poäng ytterligare befäst när det gäller Maringuiden. Vill MG fortsätta vara Sveriges största båtforum eller ska det hamna i marginalen med något litet nischkoncept när andra båtforum tar över? Återigen, unga människor är mycket lättpåverkade och röstar med fötterna. MG har historiskt redan tappat många medlemmar som startat nya forum (med moderna plattformar) och missnöjet är relatvit utbrett bland de som stannat kvar. Inget inom IT som stannat i utvecklingen har överlevt, så är det bara... Här finns förövrigt lite kul läsning om Hasselblads historia: http://www.slideshare.net/Christiansandstrom/hur-hasselblad-verlevde-digital-fotografi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2011 Det var inte min mening att du skulle ta åt dig personligen Kalle. Givetvis vet jag att det finns många seniorer som är intresserade av IT och som är mycket duktiga, min far är ett sådant exempel, men generellt sett så är det 70-talister och yngre som klev på IT-tåget när det stod still på perrongen och kunde sätta sig till rätta bekvämt. Sen var det en del äldre som lyckades hoppa på i sista stund innan tåget fått upp farten ordentligt (t ex de du hänvisar till som var med på DOS-och till och med hålkortstiden). Det är dock de som blev kvar på perrongen som jag avser när jag generaliserar. Du som är senior borde också veta att man ofta behöver generalisera när man ska driva en poäng... Bra att höra att du håller med mig i sakfrågan! Det betyder ju att det inte bara är vi unga som är kritiska! (Med det inte sagt att alla seniorer är kritiska bara för att Kalle är det...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 November , 2011 Läser det du skriver om att det skulle vara fler unga människor här med ett annorlunda utformat forum. Jag säger nja... Om jag inte minns fel rekommenderde du ett forum som sedan visade sig vara det som fendern.se använder sig av. Det forumet håller på att självdö, och det är inte fler unga människor där än här. Det är väl snarare så att skruva med familjebåtar inte är något som attraherar kidsen direkt, och hur än forumet ser ut kommer man inte ifrån ämnet. Måste vara smartare att ha ett forum som passar målgruppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 November , 2011 Rätt så OT Jag får samma fel ibland också. Backspace ger ibland fel så at sidan laddar om Skitkass editor för inlägg. Har tappat en hel del inlägg. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 November , 2011 Enkelt trick om man skriver lååångt inlägg och är orolig att det försvinner.....gör s här : När Vi skrivit klart och vill sedan trycka på skicka knappen , markerara allt och klicka copy (kopiera:-) ..råkade det du skickar försvinna så har du en kopia klar i. copy ..öppna ett nytt inlägg och bara klistra in !.. om jag får gissa varför en låååångt inlägg kan försvinna ,så är det nog en tids spärr. För jag har också tappat en låååång inlägg . Höll på med det länge och när jag klicka på skicka , så klart att det försvann ....bara gissar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 November , 2011 Kan nog inte klaga på MG. Det är ett välkänt problem med Microsoft IE och även en del andra webbläsare Prova att googla på backspace browser navigation back IE så får man rätt många träffar. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 20 November , 2011 För att återgå till den ursprugliga tråden: Jag har handlat hundratals gånger från USA och ett bra sätt att undvika moms är att få säljaren att bryta orginalförpackningen plocka ur grejerna ur sin kartong och skicka i en annan låda. (Jag köpte mitt HDS-7 på det viset.) Då är det begagnade sakersom säljs och belastas inte med moms, endast tull som är några futtiga procent. Men det hänger på säljaren att han är villig att göra det. De flesta säljare vill inte ta risken att skicka som gåva, när det inte är en gåva. Skulle det fastna i tullen och uppgifterna han uppgett inte stämmer åker han dit själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 November , 2011 En annan sak att betänka när det gäller att få grejerna skickade med ett lägre värde än det verkliga är att eventuella fraktförsäkringar påverkas. Vissa som skickar grejerna försäkrar ju försändelsen men om värdet är satt till 50% så kommer man ju bara få ut 50% om paketet försvinner. Har man då köpt grejer värda 10.000 SEK så är ju en förlust på 5.000 SEK ganska rejäl. Smart det där med att ta ur grejerna ur förpackningen! Det ska jag komma ihåg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 November , 2011 Man behöver inte försöka fuska. Det är en av anledningarna till att Grekland är i kris. Folk vill inte betala skatt. Var ärlig och köp dina saker där du så önskar och betala moms och tull. Det blir billigt ändå. Köpte nyss två drivremmar till snöslungan. (Stiga, dock tillverkad i USA) 1 st kostar 350 kr här och jag köpte 2 st från USA inkl frakt moms och tull för strax under 350 kr. (att jag vet att den kostar 350kr är för att jag köpte en ny i dyra butiken förra vintern och den höll inte så bra, därför beställde jag två nu) Liknande med båtprylar. Mycket billigare. Även Volvo Penta som tillverkas här är oftast billigare i USA. Sjukt. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2011 Vill man vara moralens väktare för den inhemska ekonomin så ska man inte handla i utlandet alls. Då ska man köpa allt här hemma, helst bara sådant som är producerat innanför gränsen och aldrig resa utomlands på semester. Att någon gång beställa grejer från utlandet och försöka få ned kostnaderna genom att frisera informationen lite gör otroligt liten skada för Sveriges ekonomi. Just nu är kronan stark vilket gör att det blir billigt att handla, och resa, utomlands. Om några år kanske det är tvärt om och då minskar importen/utlandsresorna och exporten/turismen ökar, så fungerar världsekonomin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 21 November , 2011 Roligt att se hur en tråd kan spåra ur totalt och helt plötsligt handla om IT och olika forumplattormar samt rena påhopp på alla seniora brukare av detta forum för att sedan återgå till det som den ursprungligen handlade om. Strålande! Det är väl detta som gör att MG fortfarande lever. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser