wipwip 0 Postad 17 November , 2011 hej jag har renoverat en md 19 lager nya foder ringar allt e nytt på den ,ska nu ha start på den innan vintern kommer tänkte jag ,men den vägrar att starta ,när jag sätte i hop den sätte jag allt efter märkningar så som diselpump veven och kammen ,jag har aldrig grejat så med disel förr ,men jag förstår ju att diselpumpen e som en fördelare så den måste ju hamna rätt ,men som sagt så står den efter märkningen ,vad fins det mer man kan kolla ,jag har haft ute alla spridare och sett så dom inte doppar men det gör dom inte och det kommer en fin dusch ur dom alla fyra vad fins mer att göra lös detta problem för mig e ni snälla så både den och jag kan få vila ut över vintern mvh wipwip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 18 November , 2011 Jag vet inte hur Din märkning ser ut, men Din jämförelse med fördelare får mig att undra om Du kanske har kommit fel i takterna. Har Du kollat så att Du inte sprutar in dieseln samtidigt som ventilerna är öppna? Det ska ju sprutas in i kompressionstakten för att det ska smälla. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 November , 2011 Hittade en bruksanvisning (f.ö. en smått trögnerladdad 12MB PDF), men bruksisarna förr var ju nästan som verkstadsmanualer. :-) http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=175332&r=2006-10-17-12-12-03&t=PDF&a=7718050&p=T403&d=Owners Publication&s=11801451〈=sv-SE Finns t.ex. en snittskiss på sid 19 av spridarmekanismen, kan kanske vara till hjälp för att kolla att din märkning gav exakt rätt kugge vid hopsättningen? Tajmingen är nog redigt känslig, så kanske kan du utifrån sajten beskriva mer detaljerat hur du gick tillväga. Finns det inga färdiga fabriksgjorda kuggmärken?? Står att spridarna bör lämnas in regelbundet för kontroll av tryck*, täthet och strålform på sid 37&44. (Efter 500 timmar eller en gång per säsong, så möjligen är dina fina duschar ändå inte tillräckligt optimerade??) Kan nästan ingenting om dieslar själv, men har du koll på om glödstiften ger full värmeeffekt. Dvs inte har spänningsfall i ledningarna som minskar strömmen/värmen? Kontroll av kompressionen kan väl också bli aktuellt om inget annat fel hittas, förmodar jag. *) Sedvanliga VARNINGEN igen: Trycket är tydligen så högt att det kan duscha diesel rätt igenom huden. Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 18 november 2011 | 15:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 November , 2011 Oljade du in kolvarna och cylindrarna när du satte ihop? Kompressionen blir ofta bättre med olja och bra mot nötning innan motorn sätter igång att smörja själv. Olja genom insprutningshålen om du tror det är torrt på cylinderväggarna. Ett kompressionsprov kan avslöja en feltajmad kamaxel. Är motorn tung att dra runt så tyder det på kompression. Går svänghjulet lätt när du drar runt så är det fel. Du kan se på ventilerna när de är stängda och känna genom spridarhålet när en kolv är i topp så får du en grov uppskattning om du fått kamaxeln rätt. Svårare med insprutningspumpen, där får du kolla märkningen kan jag tänka. Är själv ingen dieselexpert och endast hempulare på motor och bytt kolvar/foder på vår MD11C vilket funkat bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 November , 2011 Det är ju en Fransk maskin detdär så om jag inte missminner mig så är ettans cylinderlänst akterut närmast svänghjulet, kan ju ställa tilldet för den som anser att ettan ska vara längst fram. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 18 November , 2011 Kompressionen finns även om insprutningen kommer i fel takt. Insprutningen skall ju ske varannan gång kolven går i topp i en fyrtaktsdiesel precis som gnistan i en fyrtaktsbensinare kommer varannan gång kolven är uppe och vänder. Jag vet inte hur din motor ser ut det kanske inte går att få det fel vid hopsättning, men det är en rätt vanlig orsak till startproblem efter renovering. Om Du har flera spridare i motorn är det väl inte så stor risk att alla har blivit dåliga just nu,men det är ju aldrig fel att kolla, mina skall kollas efter 50 timmars!!! gång enligt instruktionsboken. Jag måste nog erkänna att jag har missat det ibland. /Claes Senast ändrad av Rascal | 18 november 2011 | 19:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 November , 2011 He he, var femtionde timme låter ju alldeles fel. Det var nog minst 500 timmar sedan våra spridare blev kontrollerade. Det är väl ett sätt att få jobb på verkstan. Alltid bra för tillverkaren att ha något att gymnastisera verkstäder med. En bra konstruktion behöver ingen service nästan. Den fina konstruktionen skulle få dåligt rykte om ingen verkstad finns om det ändå skulle hända med den fina konstruktionen därför finns det såna konstruktioner som kamrem,. Spridarservice verkar vara en sådan verkstadsgympa. Samma som kamremmen är för en del fina bilmotorer. Ett bidrag till verkstäder med 10.000 kr för var tiotusende mil håller verkstan med jobb. 50 timmar i båt är lagom har man väl tyckt. Har nog inget med slitaget att göra. Tror snarare att 1000 timmar är mer rätt. Motsvararande på bil skulle bli var 250:e mil. När kollade ni spridarna sist på dieselbilen? Man ska ju byta tändstift på bilen också. När jag kollade på vår gamla Mazda var det inga problem efter 21000 mil så jag skruvade i dom igen. De var som nya så varför byta. Bränsleförbrukningen var heller inte högre än när bilen var ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aleo 0 Postad 19 November , 2011 Har du luftat bränslesystemet, först fram till bränslepumpen och sedan fram till spridarna. //Aleo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 November , 2011 Forgus pratar om Kamaxelns Inställning, och där har han poäng speciellt om man inte har rätt cylinder som etta! Jag skrev att det är en Fransk maskin viket ingen verkar att ha tagit till sig, bara för att den är grönmålad. Idag kommer endel gröna maskiner så långt öster ut som man kan komma, men när färgen kommer på blir dom Svenska per automatik. Mitt råd till trådskaparen kolla upp vilken cylinder som är etten och gör inställningarna från den. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser