Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
pell

smart-roller rullfocksystem

Rekommendera Poster

hej jag har tittat lite på ett rullfocksystem som heter smart-roller finns det någon som har någon erfarenhet av systemet possitiv eller negativ är väldigt tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade och fick nån träff men varken bild eller länk till nån tillverkare.

Har du bild eller länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej det finns en annons på blocket med bilder och info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har också sett annonsen på Blocket. Verkar intressant, framför allt att man inte behöver sy om sitt befintliga segel samt att man inte ska behöva kapa förstaget. Monteras på 20 minuter (f-n trot) men som sagt det verkar intressant. 

Suspekt är det däremot att det inte går att hitta någon info på nätet om denna produkt. (Jag hittade i alla fall inget annat än just blocket annonsen).

Kanske någon som vet mer? :-)

Senast ändrad av gladius | 16 november 2011 | 22:08

post-10016587-1394236874,1521_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick snabbt ett mailsvar från företaget.

Hej Tommy Tack för din förfrågan Tyvärr får vi inte ha mera info för blockets regler är sådana Gå in på vår hemsida så finner du mera information www.smartroller.dinstudio.se Har ni flera frågor så är ni välkommen Mvh / Claes SMART-ROLLER

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bra idé Tommy, att fråga annonsören direkt istället för att googla! Vilket snabbt svar dessutom! Just nu känner jag mig allför googliserad och skäms faktiskt över att jag inte ens tänkte tanken att man faktiskt kan få fram information på olika sätt. En riktigt tankeställare! 

mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Googles väldigt mycket, men det fanns inget av värde att hitta. Annonsen på Blocket var informationsmässigt ganska dåligt. Den hade kunnat varit betydligt bättre. Brist på kreativitet från annonsörens sida. Sen kan man ju skylla på Blockets regler. Ytterligare bilder plus adressen till sin egen hemsida är jag ganska säker på att det hade varit tillåtet.

Det är alltid väldigt skillnad på en uppfinnare/konstruktör och en försäljare.

Sen blev jag väldigt förvånad över det snabba svaret. Skickade min förfrågan 22.56 och svaret skickades 23.06. Det är ingen vanlig firma som jobbar 9 till 5. wink

Det lilla jag sett så är systemet ofatligt mycket mer tilltalande än CU-rullen (som jag äger ett ex av)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker den verkar vettig, en mix mellan dom stora varianterna med aluminiumprofiler och svenska rullfocken om jag fattat det rätt?

Däremot saknar jag info om kullagren är RF eller vanlig standard eller är jag blind. Tycker det borde sitta RF-lager från början.

Fasen, kunde man bara få tag på billiga/gratis profiler så borde det inte vara något som är omöjligt att tillverka själv. Framför allt vore det ju roligt  :)

Senast ändrad av Sueco | 17 november 2011 | 15:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har putsat brillorna litet extra; det sägs på startsidan att det är dubbelkullagrat och har rostfrit lagersystem. ;)

Man kan undra hur seglets form blir vid revning, underliket sträcks väl upp mer än resten?
Har själv en furlex med sk frivarv, dvs att bara profilen snurrar ett varv innan nedre hornet följer efter. Ger planare segel eftersom lite av buken sas samlas upp inledningsvis på profilen, och plant segel är ju bra vid ökad vind. Här verkar det vara tvärtom, dvs att hornet rullas in först på en dessutom ganska stor diameter?

Lite svårt att visualisera i fantasin, men riskeras inte nån sorts spiraleffekt längs förstaget när inrullningen uteslutande sker nerifrån? Dröjer måhända flera varv vid inrullning innan svirveln längst upp börjar snurra med??

Senast ändrad av Thomas-1 | 17 november 2011 | 16:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kille som byggde och i detlaj redovisade hur han gjorde på sin hemsida. Jag hade hans sida som favorit på förra dator som gav upp lika plötsligt som den kom hem när jag köp den. Han brukar va synlig på våra forum emellanåt. 

Jag hittade hans inlägg på MG http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329779

här är länken http://www.stickanh.se/rulle.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är naturligtvis en väldig skillnad mellan den enkla rullen och en Furlex. Går inte att jämföra på samma årtionde. Men det är ju också en stor skillnad på pengar. 

Revningen blir väl inte helt perfekt på de riktiga rullfocksbeslagen heller och på budgetalternativen med pistolhakar är det väl jämförelsevis en katastrof (helt fel ord - men hittar inget mer talande) att segla i hårda vindar med förseglet inrullat medf pistolhakar utan frivarv och kompensator insytt i seglet.

Det är väl mest tänkt för att enkelt rulla in seglet i sin helhet. Det är ju oftast så man använder rullbeslaget, även om jag revar relativt ofta. Men om man är ute och det blir skitväder och man behöver minska segelytan snabbt så får man väl göra det bästa av situationen.

Nöden har som sagt ingen lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen: Den sidan hade jga glömt, hade själv den sparad under favoriter. Enkel konstruktion men saknar profilerna som dom fina varianterna har.
Det får bli att googla någon kväll för jag gissar att profilerna finns, det gäller bara att hitta tillverkarkaren  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Verkar vara en intressant lösning för mig. Har en båt med Furlex på Västkusten och del i en båt på Ostkusten. Västkustbåten en Maxi Magaic har en Furlexrulle och den fungerar bra, men att byta försegel i dåligt väder är inte det enklaste med förstagsprofil. Visst, man kan rulla in seglet  delvis, men en halvt inrullad genua på kryss är långt ifrån den bästa kombinationen.

Ostkustbåten en Albin 78 saknar rulle och har man seglat med rulle vill man inte vara utan den, även om förseglen är relativt små. .

Så jag var inne på att skaffe en rulle utan förstagprofil då förseglet, en 110% fock är i nyskick och jag vill inte sy om det. Fördelen för mig också blir att det blir enklare kan byta försegel under segling, mycket enklare med pistolhakar än profil enl. min erfarenhet. Dessutom behöver jag inte lägga nägra pengar på att sy om mina två försegel, kanske en 1000-lapp/segel?

Möjligen kan jag fundera på att om förliket blir för långt om man sätter rullen ovan däck. Men på Albin 78:an kan man montera den i ankarboxen. 

Finns också ett annat och billigare alternativ, (rullfock?) som verkar ha samma funktion, någon med erfarenhet? 

Hoppas dessa lösningar finns med på vårens båtmässor .

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen skrev: Det är naturligtvis en väldig skillnad mellan den enkla rullen och en Furlex. Går inte att jämföra på samma årtionde. Men det är ju också en stor skillnad på pengar.

Så är det ju, men samtidigt så ligger det nog i trådskaparens fråga en önskan om att samla olika synpunkter litet mer brett. Att sas försöka få en nyanserad bild av vilka egenskaper som värdesätts praktiskt utifrån olika seglares rullval/erfarenheter, detta alltså innan köpet. Instämmer alltså i att rullsystem - nästan oavsett kvalitet - är ett säkerhets- och bekvämlighetslyft.

Däremot är jag - liksom tydligen du - klart skeptisk till sanningshalten i sajtens påstående går bra att reva under segling till önskad segelyta. Förvisso säkert sant rent tekniskt, men ändå 
vilseledande eftersom den kvarvarande segelytan måste ha rätt form för att man alls skall kunna driva båten uppvinds då den behagar att bralla i litet.

Så frågan blir nog i slutändan att försöka ge en sann uppfattning om vilka praktiska egenskaper som kan förväntas av de olika dyra rullsystemen, allt för att det valda alternativet sen inte blir en negativ överraskning?

Enligt min mening så är seglingsegenskaperna med revat segel extra viktigt i små båtar, för man kan rentav slippa att alls hantera/härbergera blöta fockar om lyxvarianten kan väljas ifrån början.
[Har själv en specialsydd triradial-skuren genua som enda försegel, och är tillräckligt nöjd med dess inrullade beteende för att våga rekommenda ett övervägande av detta dyra alternativ. Har kvar hyfsat med framåtdriv även inrullad till fockstorlek, men ännu mer inrullad blir den förvisso alltmer bara en nödvändig roderbalanserande/ lovgirighetsdämpande faktor utan eget framåtdriv vid kryss. Tycker fördelarna överväger ändå i mitt fall, sätter upp fock och stor på våren och tar ner på hösten.]

Senast ändrad av Thomas-1 | 17 november 2011 | 18:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig idé.

Jag kan inte se att det finns nån profil som får övre sviveln att snurra med. Är det månne tänkt att den ska hänga med ändå fast något/några varv efter den undre. Då kan det kanske gå bra så länge man inte revar. Mycket vunnet på att slippa stuva segel i båten. Det blir när lilla focken ska upp men sen i hamn åker väl stora seglet upp på förstaget igen och den lilla focken får stuvas.

Aluminiumprofil eller ännu hellre rostfri stålprofil skulle kanske gå att komplettera konstruktionen? Så övre sviveln snurrar lika många varv som den undre. En öppen U-profil som byglas runt förstagswiren uppe och nere och efter hissning hålls på plats med pistolhakarna. Kanske speciella pistolhakar som passar till profilen så pistolhakarna inte kan rulla på förstaget utan alla följer med i rotationen. Då har man möjlighet till revning som en riktig rulle.

Man får se upp så seglet inte blåser upp om man lämnat båten. En strumpa som skydd är nog en nödvändighet annars får seglet tas in och stuvas när man lämnar båten. Har sett alltför många rullsegel på vanlig Furlex blåsa sönder i storm. Öppnar den sig lite så kommer resten snabbt efter och seglet flaggar ganska snart sönder. Nån timme så är hela seglet sönderblåst och utom räddning. Även vissa genuastrumpor kan blåsa upp har jag sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon svensk firma som strängpressar aluminium. :)  Fanns i finspång förr.

Personligen har jag noterat, att mina markiser (alu. armarna) har har samma profil som Seldéns  rodkick! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det får bli att lägga till det i göra listan

Tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp du dig ett Plastimo rullfocksbeslag på Hjertmans Julrea. Du har ju en så pass stor båt. De där halvtaskiga beslagen kan man väl kanske ha på en dagssegalare om man enkelt vill rulla in segelen, men det är inget att ha på en segelbåt som din. Om du inte tänker dig att bara segla godvädersdagar.

Snålheten bedrar oftast visheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär nog sluta där till slut men kan man göra saker själv är det ju roligare. Kan jag och priset inte blir dyrare så gör jag det hellre själv. Då kan man se till att så mycket som möjligt är standard i forma av skruvar, lager etc etc.

Jo, jag vet 9 av 10 ggr så blir det dyrare och tar längre tid men som gammal reparatör/bilplåtslagare vill man ju helst fixa saker själv. Lite stolthet måste man ju få ha  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom det verkar som om igen vet något om smartrollern . undrar jag om någon vet något om hur det fungerar att segla med inrullatt förörsegel på cu rullen för att få något att jämföra med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga av systemen där det inte finns en aluprofil är lämpliga att segla delvis inrullat med av den enkla anledningen att toppsvirveln inte börjar rotera förrän minst ett varv efter det att nederdelen gör det, vilket får till följd att seglet får för mycket duk i akterliket som fladdrar. Man kan kompensera lite med att flytta fram skotpunkten för att få ett drag mera neråt, men det är inte optimalt med tanke att man rullar ju in segelyta när det drar i ordentligt, vilket oxå gör att man ska flytta bak skotpunkten istället för att flytta denna framåt.

Segel som är sydda för profil är ju dessutom försedda med luffcompensator, alltså insydda skumlister närmast framkanten för att man ska få en bra form på buken vid inrullningen.

Jag har dock CU-rullen på min Dominant 78 och då jag har självslående fock behöver jag inte reva denna förrän det blåser 12-14, och då är man oftast redan i hamn nånstans. Vid lättvindssegling kör jag med gennakern istället. Den nuvarande är på 37 m2 och sköts med strumpa.

I januari kommer den nya gennakern på 33 m2 som är en rullgennaker och sitter på Seldéns nya cx 15 endlessline rulle. Med denna kan jag segla i vindar på mellan 1-6 meter/sek och då även kryssa med den. Alltså ett väldigt bra komplement till just min båt.

Vad gäller CU-rullen är den helt ok idag efter mina justeringar, har bytt ut de vanliga pistolhakarna i brons mot plasthakar som finns på Hjertmans och som har artnr,  5050-62.

Med dessa kan man rulla in seglet och minimera risken att hakarna gör hål på seglet eftersom pistolhakarna sticker ut mer än de jag har bytt till. Sedan har jag satt dit dubbelt så många för att minimera sagget mellan hakarna vilket annars är mycket vanligt.

Som sista förändring gjorde jag en egen uppsträckare för segelfallet eftersom detta går i en slinga upp till svirveln i toppen och sedan tillbaka ner till rullen. En konstruktion som närmast är att likna vid en talja med block och lås, se bilden så förstår du.

Senast ändrad av pseudonym | 23 november 2011 | 12:47

post-10016814-1394236882,1254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har beställt en rulle från detta företag i höstas ej fått den leverrad än tyvärr

felet jag gjort är att jag betalade i förskott gör inte det ,just nu har dom slutat svara på mail och telefon

mvh niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att du ska göra en polisanmälan om bedrägeri då. Det är inte sjysst att ta betalt och sedan inte leverera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har också beställt och betalat i höstas och ej fåttnågon rullfock är det någon som har fått sin levererad???? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej alla!

Jo, jag har fått mitt levererat men det satt hårt. En massa email hit och dit innan paketet kom. Trodde ett tag jag blev lurad.

Själva innehållet var lite si å så. En brevväxling följde som inte gav något. Efter det har jag inte hört ett pip. De skulle skicka mig en liten detalj. Kan hända det kommer om de ser detta email?

Däremot går det rykten att de har sålt företaget och att alla skulle få sitt levererar från de nya ägarna. Det låter konstigt i mina örön. De har under brevväxlingen gjort sken av att vara ett stort företag och säljer massor med större och dyrare rullar nere vid Medelhavet. I så fall betedde de sig inte som om de hade den kvalifikationen.

Har en kompis som väntar och väntar....jag hoppas verkligen han får sina grejer snart.

Själva rullen då?

Jo, jag har inte räknat med att den skulle fungera, dvs att seglet står bra när man revar. Det gör inget segel, varken med eller utan isydda saker och snitt. Med eller utan profilskena. Det är min erfarenhet. Inte de två som jag seglat som rullas in i masten heller. Men de stod lite bättre vid första revet än motsvarande minskning hos ett försegel med förstagsprofil.

Jag skall bara ha det att parkera seglet med när jag seglar ensam och slipper byltet på fördäck och slipper lämna sittbrunnen i en kärv situation.

En fördel som avgjorde köpet för mig var att jag slipper ändra bef. förstag. Å så slapp jag tillverka en egen inrullare i stil med som den gode Stickan i Östersund har gjort. Var på väg att göra det. Ingen dum lösnings alls, så kolla hans hemsida ni som är händiga. Se ovan.

Det är möjligt att jag kommer att byta ut pistolhakarna som en skrev här ovan.Jag återkommer när jag hunnit testa det hela senare i sommar. Just nu har jag seglat runt kusten från Åkersberga, norr Stockholm, till Viken, norr Helsingborg med en annan Fingal. Intressant resa men huga vad kallt!

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej kul att se att någon har fått smart rollern i alla fall då finns det you hopp för oss andra

hur verkar kvaliten vara på rullen???? är det någon där ute somm har hunnit prova den en tro hadde varit kul och höra hur det funkar hälsningar  pell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen har precis försökt att gå in på smartrollers hemsida den är bortplockad så nu känns det definitivt som att vi som inte har fått rullen har blivit blåsta. kanske kan vi kan hjälas åt att stämma eller polisanmälla mvh pell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tillhör också skaran som beställt och tyvärr (mot bättre vetande) betalt en Smart Roller utan att få någon levererade. Hemsidan har legat nere i omgångar, det har varit svårt att få kontakt med Claes Lindborg. Var lovad leverans v8 då rullen var tillverkad fattades bara några små delar Har mailat till Claes Lindborg och krävt leveransbesked senast 2012-05-25 annars går jag vidare med en polisanmälan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...