BoatSven 0 Postad 16 November , 2011 Nu vet jag inte om jag över huvudtaget ska ha någon toa i min nuvarende båt men jag har ändå kollat lite hur det fungerar med båt-toa. Jag slogs lite av hur avancerade systemen var. Försökte rita ett enkelt system men det blev inte så enkelt som jag hade tänkt. Största skillnaden mot de övriga systemen jag har sett är att toa-stolen sitter direkt på septitanken med endast en kran i mellan. Tanken sitter under vattenlinjen. Från början så tänkte jag att man kanske kunde sätta pump-tömning på en enklare toa typ porta potti. Men enklare är nog att bygga en specialtank av rostfritt och sätta en porslins-skål på. Det känns som att systemet borde bli ganska faile-safe. Inga slangar mellan toa och tank, det går till och med att bygga utan slangar helt(även om det kanske kan vara lämpligt med en liten bit som tar upp rörelser). Principen är: Man pumpar ner en mängd vatten i skålen, gör sitt behov, slänger i papperet också, öppnar ventilen så att allt far ner i tanken, spolar skålen lite, stänger ventilen. Det är väll så en porta-potti fungerar? Tömmning till havs: Öppna skrovgenomföringen, starta tömmnings-pumpen tills tanken är tom, stäng skrovgenomföringen. Tömmning med sug: Öppna bordgenomföringen, sug tills tanken är tom, stäng bordsgenomföringen. Man kan även skölja ur tanken genom att bara pumpa in vatten och låta det skvimpla runt i tanken för att till sist tömma. Finns denna lösning redan och vad är erfarenheterna av det? Är det något som inte kommer fungera så bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 16 November , 2011 Ett kolfilter på luftningen för att slippa skitlukt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 November , 2011 Hej! Idén finns redan, men den är inte dum för det. Om jag var du skulle jag sätta en kran vid utloppet från tanken. Då kan man byta pump fast tanken inte är tom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 November , 2011 Funderar på den höga böjen på avloppet. Antar att du inte vill riskera hävertverkan eller att vatten rinner in i tanken om pumpens backventil inte funkar, men då måste du antagligen också ha en avluftning (vaccuumventil) på toppen? Annars kvarstår väl den risken? Jag hande nog övervägt att göra slangen mellan pump och utlopp så kort och rak som möjligt för att slippa stopp. Även om man då alltid måste stänga utloppsventilen efter pumpning. Och även som Kalman föreslog, att ha en avstängning före pumpen. Du blir glad den dag du måste fixa ett stopp i slangen. Antagligen ska den sitta precis till höger om sugtömningsventilen - det är väl inte heller helt säkert att pumpen uppskattar ett större undertryck på inloppssidan när du sugtömmer? Med en sådan ventil kan du också lägga på lite lätt tryck i sugtömningshålet när något korkar igen precis i utloppet från tanken. (Obs: jag skriver när, inte om.) Antar också att din pump är en toapump, dvs den skär sönder avfallet? Senast ändrad av Tomas99 | 16 november 2011 | 17:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 November , 2011 BoatSven: Delar och uppskattar din uppfattning om toa-systemens krånglighet, för hur besvärligt kan det egentligen va att få göra ifrån sig i en båt kan man undra? För hela bilden, allt ifrån miljöhänsyn till toans ljudisolering avseende generande fisljud, alltså kort sagt hela den ogenerade nytto-bilden måste övervägas för att ens skaffa inbyggt dass i dessa dagar?? Är själv lång ifrån där ännu. Ser i din grundläggande idé - liksom nog f.ö. perra ovan - svagheten att det bokstavligen vattentäta (läs; outslitligt pålitliga och alltid fullt gastäta) luktlåset saknas.[Alla landbaserade wc-dass och tvättställ har ju sådana ytterst enkla och pålitliga rörkrokar där vatten ansamlas och då bildar rätt perfekta lukt/gaslås. Dass-vattenlås kräver förvisso en hel del vatten kombinerat med plötslig flödeshastignet för att förflytta fekalierna över denna inbyggda tröskel, men men. (Förr var f.ö. spolbehållaren placerad nära rumstaket med ett hängande snöre, vars nedhängande kedja ofta hade ett lyxigt handtag för er som kommer ihåg. (Blev av tyngdlagens höjdvillkor därmed en rejäl hastighet på spolvattnet vars mängd då kunde hållas hyfsat liten för att ändå sas göra spoljobbet.)] Är alltså lite skeptiskt emot att utesluta vattenlås (WC betyder väl f.ö. nånstans ursprungligen just WaterClosed=vattenlås?) . Tror att de är nödvändiga för garanterad och önskad luktfrihet i båtars små ytrymmen, och att varje krympning av dess vattenmängd nånstans också måste kompenseras med ökad flödeshastighet vid spolning, allt annat lika??De riktigt enkla båtanpassade lösningarna är nog redan hårt utfunderade/exploaterade, s.a.s. med tanke på naturbehovens frekvent mänskliga nödvändighet? Haha, blev ju rätt långt och tyvärr lite komplicerat igen, så fler idéer/kommentarer välkomnas! / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 16 november 2011 | 18:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 November , 2011 Installerade ny tank och sugtömning för ett par år sen men behöll den befintliga toaletten. Se bifogad skiss. Valde en handmanövrerad tömningspump för tömning till havet. Ett arbetsliv i elbranchen har fått mig att välja bort alla onödiga elprylar Har sugtömmningstation på ca 1/2 distansminuts avstånd från hemmahamnen, så det har blivit tömmning där hitills. Odörfilter på luftaren. Vill man skölja kan man ju fylla tanken via sugutaget på däcket. Fast man får ju i så fall va en aning försiktig om man tar slangen med dricksvatten Senast ändrad av toaen | 16 november 2011 | 19:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 16 November , 2011 Tomas99: Du har nog rätt i att böjen inte behöver vara där. Det var mest för att hindra sjövatten att rinna in när man öppnar skrovgenomföringen men det borde ju pumpen kunna hålla emot(beroende på pump naturligtvis) den korta stunden. Varför skulle inte pumpen gilla vakumet som blir när man sugtömmer? Blir det så mycket vakum att backventilen pajar menar du? Att lägga tryck på sugtömmningsröret för att fixa ett stopp borde väll gå även utan kulventil före pumpen, det sitter ju en efter? Thomas-1: Ja, att det ska behövas så krångliga system för att bara göra sina behov. Fungerar ju med en hink, vars innehåll strax efter behovs-utförande förpassas överbord. Men det är roligt att fundera ut lyx-lösningar :-) Gållande vattentätt luktlås. Tänkte du på vattenlås mellan toa och tank eller tänkte du på luftningen till tanken? Jag kan tänka mig att ett odör-filter på luftningen kan vara bra mot lukt men ett vattenlås fungerar väll inte så bra eller? Innehållet i tanken bildar väll gas som ökar i volym eller har jag fel då? Då borde det lukta lika mycket med ett vattenlås, en väl luftad tank borde lukta minst och en väl luftad tank med kolfilter borde väll knappt lukta alls? toaen: Det ser ju ut som min skiss i princip förutom att min toa-skål är ritad uppe på tanken att pump- och sug-ledning är omkastade. Går det att pumpa ut med handpump även om det är papper i tanken? Eller krävs en elektisk med kvarn för att det ska gå(inte troligt va?)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 November , 2011 Många tankar på ett litet problem ...Portaporti ! All enkelhet i ett litet format . .....jag har septi och saknar nu pp pottan enkelthet, för även septi i stallationen har en massa underhåll . Vill jag inte vinterkonserver och rengöra slangar , puumpar, tank ...så skicke bara portaportin i sopperna ! Så tänker jag :-)......skickat från min Iphone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 17 November , 2011 Jocke: Det som jag försöker fundera ut är ju ett system som är enkelt att använda och som är så driftsäkert som möjligt. Om man räknar bort skötsel och drift-störningar(det som jag vill minimera) så är väll ett fast system lättare att hantera än en portapotti? Fast system behöver inte fyllas med något(spolning sker med sjövatten direkt), det är enkelt att tömma tanken(öppna en ventil, pumpa ut och stäng ventilen). Sen spelar det ju in hur mycket man ska använda toan, om man vill använda den varje dag 2-3 gånger så känns det ju helt klart att ett fast system måste vara enklare. Men använder man den bara någon gång ibland när man inte har möjlighet att nå land eller annan toa så är väll portapotti mer lagom. Men då tycker jag nästan att hink-lösningen är lika bra(ligger man i hamn finns det väll oftast en toa på land). Här är en skiss på ett driftsäkert, fast monterat och nästan underhållsfritt system. OBS. Mina frågor från mitt förra inlägg kvarstår, synd om tråden blir skit :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 November , 2011 Tomas99: Du har nog rätt i att böjen inte behöver vara där. Det var mest för att hindra sjövatten att rinna in när man öppnar skrovgenomföringen men det borde ju pumpen kunna hålla emot(beroende på pump naturligtvis) den korta stunden. Men utan vaccuumventil får du hävertverkan och då tillför inte böjen mycket. Det rinner baklänges ändå. Varför skulle inte pumpen gilla vakumet som blir när man sugtömmer? Blir det så mycket vakum att backventilen pajar menar du? Detta var mer en undran från min sida, jag har inte något svar. Jag ville bara väcka frågan. Det enda säkra är väl att prova. Det kan nog bli ett hyfsat stort undertryck speciellt om/när något stoppar i tankutloppet eller om avluftningen är tät. Antagligen funkar det utmärkt om du alltid har kulventilen på andra sidan pumpen stängd även om det kommit in en del luft i utloppsslangen? Och som du skriver, det beror nog också på pumpens och eventuell backventils konstruktion. Men hade du haft kvar böjen med en vaccuumventil på toppen, då hade jag nog kollat noga så att pumpen verkligen kunde stå emot undertrycket. Dels kanske något kan gå sönder i pumpen, men du vill ju inte heller suga luft den vägen, det förstör ju för själva tömningen. Dessutom förutsatte jag nog att du ville ha en ventil någonstans vid utloppet enligt Kalmans förslag. Den dag pumpen är trasig eller då du måste fixa ett stopp blir du nog glad. Tanken blir nog aldrig riktigt tom vid sugtömning, de sista (tre-fyra-fem?) litrarna kan du nog aldrig suga upp... Vid närmare eftertanke hade jag nog faktiskt satt en trevägsventil där nere framför pumpen och tagit bort den övre kulventilen. Ett tätt lock stoppar lukt bättre än ventilen om det nu var därför du satte dit den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2011 Som du ritat på skissen var det ju ganska vanligt att toa var arrangerad på skutorna förr i tiden - fast i aktern. Även på läckö slott hade man den lösningen. Fast man sket inte i Vänern, utan rakt ner på borgården. Fast det var väl skit från lite finare folk. Om du tänker på den båten du jobbar med, så är väl en liten pottipottid inte så dumt. Jag hade en under förpikskojen på min havsfidra - 20 fot (6 meter). Hink är ju ett bra alternativ och jag förderar i så fall en med lock. För oss killar är förstaget eller vanten (att hålla sig i) en ofta använd inrättning. Om du har för avsikt att ha med tjejer ombord (avrådes på det bestämdaste ) finns en liten behållare - pippinett - som inte är så dum http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=222384 I en liten båt som din kan man inte ha allt som man kan ha i tex Hallberg Rassys 64 fotare. Man måste prioritera. Om jag för min del hade haft en J11 så hade det blivit en spann med lock. Nu har jag både toalett med tank, sugtömning och utlopp till havet. Duschplats i toautrymmet, invändig styrplats i däcksalongen 6 kojplater i tre separata utrymmen. Det hade jag inte i min PoP 16. toaen: Det ser ju ut som min skiss i princip förutom att min toa-skål är ritad uppe på tanken att pump- och sug-ledning är omkastade. Går det att pumpa ut med handpump även om det är papper i tanken? Eller krävs en elektisk med kvarn för att det ska gå(inte troligt va?)? Det kan ju se ganska lika ut, men det finns en avgörande skillnad. Själva toalettstolen var inte med på min skiss. Den har en pump som man pumpar ur toaskålen med. Dessutom finns en spak med två läge. I ena läget pumpar man in sjövatten och ut skiten till tanken. I andra läget pumpar man bara ur. I pumpen binns en backventil som stänger mot tanken. Dessutom blir det i regel lite vatten kvar i toan som då fungerar som vattenlås. Pumpen pressar också sönder skiten till en viss del. Sen ligger allt och skvalpar i tanken tills det är dags att töma. Har haft några båtar med toa och tank och har alltid haft handmanövrerade pumpar. Det har aldrig varit nått problem att pumpa ut skiten från tanken. De gånger man sett nått när man pumpat ut är en brun gegga - ganska tunflytande som snabbt löst sig i havsvattnet. Skall man ha elpump nån stans så är det vid toaletten så att det verkligen mal sönder det man pumpar ut till tanken. De gångerna som mina toaletter krånglat - och det har det gjort genom åren -så är det när man skall pumpa skiten från toan till tanken. Ombord på min båt vill jag helst pumpa skiten från toan till tanken oavsett vem som använt toan. Krånglar det är det jag som får fixa problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 17 November , 2011 Tomas99: Ah, nu fattar jag vad du menar - om jag ska ha en sådan böj så måste den vara luftad. Jag tänkte ju ha skrovventilen stängd jämt förutom när man ska tömma tanken i havet. Böjen var som säkerhet ifall man glömmer stänga ventilen. Men även då skulle man ju föredragit luftad böj. toaen: Slänger du papperet i din toa också? Fixar toapumpen det? Men om du huvudsakligen haft problem mellan toan och tanken så borde det bli säkrare att ha toan uppe på tanken. Då blir det ju lättare att få joxet till tanken och när det väl skvimplat runt i tanken ett tag så borde det ju vara som du skrev, mest gegga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2011 När jag startade närradion i sotenäs nån gång i slutet av 1980-talet, var det nån fyndig person som satte upp ett anslag på studiorutan. Teori - man vet allt, men ingenting fungerar. Praktik - allt fungerar, men ingen vet varför. På denna arbetsplats är teori och praktik förenade. Inget fungerar och ingen vet varför. Nu var det inte så illa på våran radiostation att inget fungerade. Nybörjare som vi va gjorde vi väl en och annan tabbe. När det gäller mina båttoaletter så har det krånglat ett antal gånger under 40 åren jag haft toalett i mina båtar. Det har alltid varit i pumpen vid toan och i regel när nån annan än jag försökt att pumpa själv. Däremot har det alltid varit jag som fått fixa problemet. det var därför jag skrev att jag helst pumpar ut själv oavsett vem som använt toan. Nu är det inte ofta nån seglar med. Seglar i regel själv. Minst 95% av tiden. Så problemet är inte stort. Nu är jag inte av den försiktiga och omsorgsfulla typen - dessvärre. Men jag råkar sällan ut för några större problem. Jag känner personer som i förväg tänker säkerhet, säkerhet, säkerhet. Den jag tänker på i första hand råkar alltid illa ut. Det finns nämligen saker som han inte har en aning om att det kan inträffa och därför inte lyckats tänka ut nått skydd eller larm för. Det är bättre att ta det lite lungt och se sig för. Vi har alltid slängt toapapperet i toan - precis som vi gör hemma. Kör med vanligt toapapper. Det finns ju en del som lägger papperet i en typ hundbajspåse. Det kanske inte riktigt är min grej och även om det var det så är det inte säkert att de gästerna som ev kan förorsaka stoppet tar till sig informationen. De flesta av problemen jag haft var på 1980-talet - Jag tror jag mins alla. Hade ett problem med tömningen med frifall från toatanken i L32;an 2001. Sen hade jag ett problem med tömningspumpen till havet 2009. Hade använt en nästan ny - obetydligt begagnad pump - och ahde inte observerat att det var en spricka i pumphuset. Det stod en brun skitsprut för varje pumptag. Det var den blå pumpen på bilden ovan. Bytte den till en Guster Titan - på bilden. De båtar som jag haft fast installation med tank har varit små båtar mellan 27 och 32 fot och inte på någon har det varit möjligt att ha toaletten direkt ovanpå tanken. De båtarna har helt enkelt varit för små. hade visserligen kunnat byyga om och få en pytteliten tank istället för de relativt stora som jag hade, till enganska stor kostnad. Mycket väsen för lite ull, som kärringen sa som klippte grisen Dessutom är det omöjligt att ha en toalett med fritt fall ner i tanken. Ja om man inte älskar att leva i ständig skitlukt. Det måste finnas någon form av vattenlås eller backventil som stänger till förbindelsen från tanken. Inte ens riktiga slangar avsedda för ändamålet klara att hålla lukttät hur länge som helst. Däremot finns det en del som vittnar om att det är aldrig något krångel med en elpump vid toan jämfört med en handpump. Om/när jag byter toan - som nog är från 1979 - är det möjligt att det blir en med elektrisk pump. Nu är ju det jag skriver mina tankar som alltid - rätt eller fel? - Det har passat mig och en viss justering på förekommen anledning har det ju blivit under de senaste 50 åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 7 December , 2011 Är det någon som vet mått på bult-mönstret på Jabscos manuella toaletts porslin? Alltså flänsen på porslinet. På bilden är Biltemas toa och jag skulle vilja veta om det är samma mått på Jabsco? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 December , 2011 Från början så tänkte jag att man kanske kunde sätta pump-tömning på en enklare toa typ porta potti. Men enklare är nog att bygga en specialtank av rostfritt och sätta en porslins-skål på. Det känns som att systemet borde bli ganska faile-safe. Inga slangar mellan toa och tank, det går till och med att bygga utan slangar helt(även om det kanske kan vara lämpligt med en liten bit som tar upp rörelser). Så gjorde vi i en Maxi 77. Borrade ett stort hål nära botten på Portans hålltank och skruvade i en slangstos. Vanlig toaslang och en kraftig handpump av membrantyp skruvades fast i SB garderob och sen vidare till kran och avlopp rätt ut i sjön. Enkelt och driftsäkert. Vid tömning lutade man Portan lite så det mesta kom med. Spolvatten var det vanliga sättet med fyllning av vattentanken som ju redan finns på Portorna. Slang ansluten till handfatet i BB hyllplan fyllde på den eller en spann med sjövatten. Vi använde den några år och det var aldrig nåt problem med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 9 December , 2011 Ang. måtten så var jag och mätte på en Jabsco och det verkar som att det är lika mått(var svårt att mäta exakt på en monterad toalett). Om någon(som kanske har en Jabsko lös i delar) kan bekräfta att måtten är lika så skulle det vara välkommet :-) Kan det rent av vara så att porslinet är helt identiskt på Biltemas och Jabscos toaletter? Stöpta i samma form? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 December , 2011 Mycke jobb för ett litet problem ......tänk enkelt !!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 9 December , 2011 Tänka enkelt? Då ska man ju bara ligga på soffan och titta på TV, det är ju enklast. Men det är inte min stil ;-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2011 Ligger på soffan och tittar på TV gör dom som inte vill tänka alls. Ofta tänker man väldigt bra när man sitter på toa. Det finns ju ett uttryck som man kallar KISS - Keep It Simple, Stupid. Dvs krångla inte till enkla lösningar mer än nödvändigt. I en sån liten båt som din - en spann med lock för det man inte kan eller vill göra från akterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2011 Utan ventil mellan toaskålen och tanken blir det en förfärlig odör. Där har du Portans skjutlucka du skulle kunna använda. Att få den på plats mellan toastolen och tanken kan vara ett trevligt problem att finna lösningen på. Håller också med om att kiss är enklare. För oss pojkar iallafall. Petflaska med avskuren överdel. Det händer det att jag gör det enkla i flaskan när ingen ser. För övrigt samma flaska som används när tankens bottensats kollas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 10 December , 2011 Hej! Jag tycker också det är roligt att tänka. Halva nöjet med mitt båtliv är att tänka ut lösningar. Under vintersäsongen är tyvärr tankenöjet hela båtlivet :-(. Jag har tänkt mycket på toalösning. Min båt är också liten, så liten så att jag trots mycket tänk inte kunde hitta någon bra lösning på att installera en fast toalett. Fast det var jättekul att kolla kataloger, skissa och tänka. Min slutliga lösning blev en av de minsta portabla kemtoaletterna som jag hittade. Tanken är visserligen bara ca 10 liter men jag kommer inte att vara ute med min lilla båt så länge att det ska behöva bli fullt. Det allra bästa med den lilla kemtoan är att det faktiskt går att koppla en tömningssats till den så att det går att pumpa ur tanken om man vill. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2011 Fast om PottiPottin blir full och man inte kan hitta nån lämplig tömningstation/ställe i land går det ju att töma den direkt i havet utan nån speciell tömningspump, som ju kräver ett extra hål i skrovet. KISS Har haft en dylik toa på ett par av mina båtar under ca 15 år. Det hände mig en gång på 15 år att jag inte kunde få tömt toan i land. Jag tömde den till slut i havet ungefär vid den röda fyrkanten på bifogat översiktskort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 10 December , 2011 Värst va många som tycker att jag ska välja enkla lösningar. Hur kul är det? forgus31: Det kommer sitta en kulventil mellan toan och tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2011 Nej varför skall man göra nåt enkelt om man kan komplicera det hela. Dessutom har många av de tex jag, som förordar enkla lösningar varit med länge. Själv har jag haft båtar i ca 50 år, och det har också inneburt att man har ställt siför många problem. Tex krånglande toaletter. Sen har du en liten båt. När man läser om dina funderingar om allt som du vill ha plats med så är det lite svårt att förstå hur du skall få plats med allt. Men jag tycker du är en frisk fläckt. Man skall göra som du. Ställa frågor och lyssna, och ta till det som är relevant för en själv. Har man en ide, och vet hur man skall utföra det, så skall man inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Såg bilden där du plastat igen propellerhylsan. Det såg väldigt bra ut. Ser med tillförsikt fram mot raporter om ditt projekt och hur det fortskrider. Fast jag kan inte lova att jag inte kommer att tjöta om min syn på saken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2011 Kul ventil ja. Det var roligt att höra. Gäller att den är king size om det skulle korva hop sig förstås. Testa ut storleken innan man bestämmer sig. Returrätt har man ju inom rimlig tid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 11 December , 2011 toaen: Jo du har helt rätt. Jag frågar er som vet, lyssnar på era erfarenheter och bildar mig en egen uppfattning om just mitt problem och hur det kan lösas :-) Just när det gäller toa-installationen så känns det som att de befintliga systemen är allt för invecklade för att jag ska lita på dem. Mitt system kommer kräva mer jobb vid installationen och har jag otur så fungerar det inte alls som jag har tänkt, men den risken tar jag för om det fungerar så tror jag det blir ett riktigt bra system. forgus31: Kulventilen är ingen liten leksak utan en gas-tät, rostfri 50mm som kommer TIG-svetsas i rören. Jag har även planerat att det ska gå att pumpa i ca 2 cm vatten uppepå ventilen som vattelås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 19 Februari , 2012 Hepp jag kapar den här för lite skitsnack Någon här som har erfarenhet av sugtömning och anser att 19mm avluftning räcker? Jag skulle egentlgen vilja ha 25mm men jag hittar inga odörfilter som har den diametern. En annan fråga jag har är om någon vet om det finns någon Waste däckförskruvning i Brons? Hittar bara rostfria inte ens toplicht har nåt annat. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 20 Februari , 2012 Som svar till originaltråden... Jag är osäker på om bajskorvar verkligen far ner av sig själv genom ett 50 mm stort hål. På en båttoa använder man ju pump och skapar ett vacuum som hjälper till. Jag skulle rekommendera att bygga en modell/göra ett test på något vis innan du bygger din konstruktion, installerar i båten och du sedan upptäcker att det inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser