Ingan 0 Postad 16 November , 2011 Hej! Har en äldre ryds 480 som används för fiske i insjö ca 10 ggr/år. Hade tänkt att köpa en ny fyrtaktare på ca 9-10.Har tittat på yamaha och tohatsu och där skiljer priset ca 8-9000 kronor.Yamaha känns säkert men tohatsu känns bättre för plånboken.Kan man satsa på en tohatsu?Har ingen erfarenhet av dessa.Har valt liten motor eftersom jag inte vill åka fort.Tacksam för era synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 16 November , 2011 Hej! Tohatsus fyrtaktare är mycket bra,fullt konkurenskraftiga mot Yamaha mm.Deras 9.8hk blev testvinnare för några år sedan i en båttidning-tror att det var Båtägare.Tyvärr är det få återförsäljare av märket i Sverige och en del återförsäljare är dåliga-såkallade kartongförsäljare dvs säljer motorn i eller ur kartong och har ingen riktig verstad med kunnig personal om du behöver service eller hjälpOm du hittar en bra återförsäljare-de finns köp.Dessutom är chansen större att du får behålla motorn.Yamaha är den motorn som själs mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 November , 2011 Jag har en 40 hk Tohatsu anno 2006 monterad 2008 (traditionell 2-takt) på en RYDS 480 och under de hittillsvarande 4 åren har den fungerat klanderfritt. Fö så håller jag med föregående talare att det är ont om verkstäder för Tohatsu, även i Stockholmsområde. Inte ans Marinshoppen säljer Tohatsureservdelar. PS: Kommer det att funka för dig att åka långsamt ? Min erfarenhet av RYDS 480S anno 1995 är att den går bra upp till 5 knop, men mellan 5 knop och planing så går den för högt upp med fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingan 0 Postad 16 November , 2011 Tack! Hade tidigare en yamaha 40 hk årsm 2000 och det funkade inte på min ryd 480 som troligtvis är från 80-talet och har då en annan skrovform än modernara ryds.Gick inte att åka ensam eftersom fören aldrig gick att trimma ner tillräckligt och när jag väl hade trimmat så mycket det gick så började fören gå upp och ner som om man körde i världens svallvågor. Det är därför som jag tänkt mig denna lilla motor istället. Eller tänker jag fel? Behöver inte åka fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 November , 2011 Det är bara du själv som vet hur fort du vill åka och hur du vill använda båten. Min 480:a fick ett nytt liv med 40 hk, kan nu dra wakeboard med 3 personer ombord och går bra med 4 man ombord. Vet inte hur dina ekonomiska ramar ser ut, men alternativ kan ju vara att byta upp dig till 480:a från omkring 1995 och fortsätta med 40 hk motorer. Tror att 480:or från den epoken ligger under 30 000:-. Dock, du bör inte ha en tung fyrtaktare på akterspegel för båten är inte byggd för såna, den är relativt small där bak. Då menar jag 30 och 40 hästars fyrtaktare av den lite äldre generationen, som var tunga och sega. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingan 0 Postad 17 November , 2011 Tackar för alla svar. Kommer att köpa en Tohatsu 9,8 EFL. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser