Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
SeaRayeller

Sälja båt verkar inte helt lätt eller??

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har försökt att sälja min båt då vi planerar att köpa större. Vi har en riktigt snygg, välutrustad och välskött båt men intresset är inte riktigt vad jag har väntat mig.

Finns det någon annan här som upplever samma sak?

Är båtmarknaden helt död för båtar från 500 000 och upp?

post-10011872-1394236872,9437_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Helt död är den nog inte men det är definitivt köparens marknad. Jag personligen är inte främmande för att köpa en ny båt och vänta med att sälja min nuvarande i väntan på större efterfrågan.

Men nu är det ju vinter snart och ingen har väl missat det ekonomiska läget. Det är ju inte alla som har förstått att landet hålls igång av konsumtioncool

 

//Pierre



Senast ändrad av Pirayan | 16 november 2011 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hänt i år är att på privat beg så kan du räkna bort ca 25% av priset som var skäligt för 1-2 år sedan. Är det sedan en privatimportare med tveksam CE märkning så är det mer eftersom marknaden för dessa är stendöd.

Folk har upptäckt att skillnaden mellan nytt och begagnat är för liten och väljer därför nytt.

En bra regel är att gå in på Blocket, leta efter ett liknande objekt i liknande skick, Ta sedan den billigaste och fundera på varför den ligger kvar? För dyr, sätt ett pris ca 10% under så lossar det.

Drömprisernas tid är förbi, bara att inse det. Du får mindre för din men å andra sidan får du ge mindre för nästa båt. Mellanpriset är ju det intressanta och det blir ju lägre nu om du ska ha en större och dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt-besiktare sade till mig i våras när vi letade båt att det är slut på tiderna när man kunde sälja en båt för mer än man gett eller gå plus minus noll. Han ansåg att man bör räkna med att få betala för sitt båt-intresse i framtiden, särskilt i form av värdefall.

Det verkar som han har fått rätt snabbare än jag trodde.

Priset har blivit så lågt på en del nya båtar att det är svårt att motivera inköp av beg. Båt för nästan samma peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båthandlarna verkar inte fatta att priserna gått ner. Fortfarande svinpriser på lite större och nyare båtar. Sen kan man ju disskutera prisskillnaden mellan nytt och begagnat.

För runt 300.000:- får man en skaplig Regal eller sea ray eller liknande på 24-26 fot. Ofta välutrustade. köper man nytt får man en Ryds styrpulpetare med utombordare på en 5-6 meter.

Tror även att årstiden spelar roll att det är dött nu..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, men många privatanonnser på Blocket har ju totala fantasipriser de med. Lägg märke till hur många anonnser som innehåller frasen prutat och klart, skriver någon så i en annons så hoppar jag av ren princip alltid över den. Man prutar alltid vid köp, så är det bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att det inte skiljer så mycket mellan nytt och begagnat stämmer ju inte riktigt på alla typer av båtar. Vi har t.ex. en Nimbus 2600 från 1988 och en begagnad sådan ligger på runt 450 000 kr. Ge mig ett exempel på en ny motsvarande båt för ungefär samma peng ... Ni kommer ej att lyckas! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt från 1988 börjar kanske bli i behov av större översyn av motor etc.....skulle aldrig betala 450 000 för en båt som dessutom kostat 400 000 ny och inte på något sätt är unik. Unika båtar kan ju klart vara värda avsevärt större summor än vad de kostat nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du försöker säga men det har ju inget med mitt påstående att göra.

 

Om man nu inte kan ta en tidsmaskin, åka tillbaka till 1988 och sedan ta samma maskin tillbaka till idag med båt å allt, då förstår jag dig ;-)



Senast ändrad av ZilSwe | 18 november 2011 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite det samma med tex ett hus som kostade 2 miller för ca 10 år sedan, kostar idag kanske 4 millar. Skall då husköparen/säljaren gå på vad huset kostade för 10 år sedan, eller vad marknadspriset ligger på idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att marknaden bestämmer priset.
Om man inte kan sälja en Nimbus 2600 för 450.000 kr, är det då värd 450.000 kr? Vissa tror det, eftersom man för fem år sedan betalade så för båten och det traditionellt har varit så att man får igen pengarna. Lägger man ut båten för 45.000 kr säljs den snabbt är nog alla överens om. Det gäller alltså bara att hitta priset som är rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite typiskt svensk också med generellt höga priser, svenska handlare är ju inte precis kända för låga priser jämfört med många i utlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite typiskt svensk också med generellt höga priser, svenska handlare är ju inte precis kända för låga priser jämfört med många i utlandet. Sen är det ju klart att man vill ha så mycket som möjligt när man säljer......gäller bara att hitta den rätta balansen....vilket man ofta inte inser som säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite typiskt svensk också med generellt höga priser, svenska handlare är ju inte precis kända för låga priser jämfört med många i utlandet. Sen är det ju klart att man vill ha så mycket som möjligt när man säljer......gäller bara att hitta den rätta balansen....vilket man ofta inte inser som säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mn poäng var den att du kan inte köpa en NY likvärdig (inte samma) båt idag för 450 000 kr....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar blir att båtmarknaden knappast är död för båtar från 500.000 och uppåt, men dessa kanske kostade 700.000 förra året, prisbilden har sänkts med 30-40% de senaste 2 åren, man får exakt det som en kund är villig att betala, inte ett öre mer tyvärr...går själv i säljtankar så jag tycker inte det är roligt, men verkligheten kommer alltid ifattfrown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, men den är ju inte ny. Lägg på 20 kkr för nya dynor, 20 kkr för kapell, 200 kkr för ny motor... för så räknar de flesta idag. Jämför vad båten kostar då, och då har du fortfarande ett skrov och en inredning mm som är över 20 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad man försöker sälja finns det bara ett pris som är rätt och det är vad en marknad är beredd att betala. Svårare än så är det inte. Var denna nivå ligger kan variera över årstider, finansiella omständigheter etc etc. Men där nivån ligger för dagen där ligger den.
om detta är kul att höra eller inte kan ju bero på vilken sida av skranket man befinner sig, men fakta är det.wink

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är lågkonjuktur brukar priser på båtar sjunka,fyndigt eller hur :-). Jag tror dock att det kommer vända inom ett par år och att även priser på äldre båtar kommer då gå upp igen.

Sen gissar jag att det är många äldre båtägare som mönstrar av för gott vilket ökar tillgången på båtar. Det var klart fler objekt till salu i somras än förra sommaren.

Sen är det ju November trots allt, inte bästa tiden på året att sälja båt.

Det är mao flera faktorer som trycker ner priserna just nu.

Det positiva är att man verkligen kan fynda nu,bland bl.a. större motorbåtar, om man står på den sidan av staketet

 

//Calle



Senast ändrad av schulzan | 19 november 2011 | 08:53



Senast ändrad av schulzan | 19 november 2011 | 08:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En höst när  lågkonjunktur med osäkra farmtidsutsikter sammanfaller med att 40-talisterna kliverut/skalar ned betyder både minskad efterfrågad och ökat ubud av begagnade båtar. 

TIden när båtar var en investering, eller en placering är nog förbi; att köpa en båt är inte längre  som att köpa ett hus,  Snararen som att köpa en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag om det kanske är så att tillströmningen av nya båtfrälsta minskar. Idag verkar folk ha så lite tid och den tid de har vill de inte lägga på något så tidskrävande som en båt. Jag är också övertygad om att bränslepriserna avskräcker många från att köpa motorbåt och många tycker nog att det är lite läskigt att tänka sig segelbåt.

För mig, som håller till i Stockholms Skärgård, ser jag inte bara nackdelar med det minskande intresset. Stockholms Skärgård är rena campingplatsen på sina ställen och för oss som gillar lugn och ro så är det svårt att hitta bra ställen att ligga på. Om trenden är minskande, eller åtminstone inte ökande, utveckling så tycker jag att det är positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag menar att om man kan få en typ, ny Greenline 33 för en dryg mille o sen tittar på vad det finns för Nimbus för samma peng begagnat så får man gå rätt långt tillbaka i årsmodeller. 

Sedan kan man alltid diskutera kvalitet o dyl. Men nytt med garanti är ju ett rätt bra argument för köp bara det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk ska ha flyt och det kan man säga att jag hade. Min hade varit på Blocket sedan i somras med en del intressenter men ingen slog till. Jag var sen med upptaget men tänkte att mitt i november får man väl ända landa båten.

Dagen innan jag ska ta upp den ringer en trevlig man från en ö nära min och vill se den. Jag som hade gett upp för säsongen om man säger så. Oturligt nog hade det växt rejält på propellern så dom förväntade 30 knopen blev 15 vid provturen. Efter avspolning skulla han provköra igen själv och 500 meter från bryggan fick han soppatorsk. Tredje försöket var jag med och då gick det bra.

Jag fick alltså en ganska dyr båt såld i november och kan planera nästa hela vintern. :)

Men visst får man gå ner en del i pris om man vill sälja, det kommer nog aldrig att bli som förr igen på det området, att köpa och sälja för ungefär samma pris.

Förhoppningsvis blir det en Greenline 33 Hybrid för mig, den första på västkusten isåfall tror jag.



Senast ändrad av Sahlback | 24 november 2011 | 11:40



Senast ändrad av Sahlback | 24 november 2011 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det som sea-ray_230 skriver. O ja även Nimbusbåtar har rasat i pris. Om inte din båt har sprillans ny motor eller är unik så får man max 350000kr för en Nimbus 2600 -88. Men som sagt ska man byta så spelar det inget större roll. Ska man däremot ur båtlivet så blir det en stor förlust tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till trots för vad alla båthandlare säger. Amerikanska båtar som du själv kan importera utan större mankemang ger dig väldigt mycket välutrustad båt för pengarna. Går inte att jämföra samma dag. Sedan att påstå att importbåtar inte skulle vara lika bra etc är bull--t. Samma rädsla som vi upplevde med importbilar på 90 talet. Därför är en båt för 500 000:- svårsåld. Spelar ingen roll vad du har för argument om din båt när du kan handla motsvarande med lägre gångtid för en hundring lägre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst andyschmidt
Inlägget raderat av moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...