Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Robin_88

Styrning och autopilot till min 32:a

Rekommendera Poster

Hej, har köpt på mig en Johnsson 32 motorseglare som jag håller på rustar på under vintern! Är inte så förtjust i segel så kommer köras utan. Funderar om jag ska köpa hydraulstyrning och komplettera med autopilot så man kan njuta lite extra av sommaren istället för att sitta under tak och svättas. Många kanske tycker det är onödigt på en sån liten båt men alltid härligare att sitta på deck med en kontroll i handen.

Till min fråga! Vad rekomenderar ni med erfarenhet vad man ska ha? Är det värt pengarna och hur fungerar era system inomskärs och utom. Har kollat runt lite och en budjet på ca 20-25000kr som ska räcka till både piloten och styrningen. Med eller utan rodergivare? 68hk diesel med roder, väger ca 7,5ton och är en av 3 levande exemplar!

Mvh Robin

post-10020789-1394236872,6372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robin

En bra Autopilot är guld värd, men det skall vara en som är bra och då räcker nog inte din budget.

Du behöver en hydraulstyrning med rodeslägesgivare, går din styrning lagon tungt idag? En hydraulstyrning går inte märkbart lättare än andra styrningar med samma antal rattvarv. Är det ok idag väljer du en pump och cylinder som ger dig samma antal rattvarv, går det tungt eller lätt väljer du annan hydraulcylinder så du får fler eller färre varv.

En bra Autopilot kostar en del men du blir nöjd och använder den alltid. Jag skulle välja en där man styr med ratt, känns mycket bättre än med knappar. Sådana finns hos de stora tillverkarna som Simrad, Furuno och Raymarine mfl.

Jag har en sådan av Simrad/Robertssons fabrikat och styr manuellt bara till och från kaj.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag axel styrning med ett ½ rattvarv i glapp, så allt än det är till det bättre. Har tittat på Mavimare GE 75 hydraulstyrning 6900kr tillsammans med AP47HR 16500kr som pratar NMEA som jag tänkt koppla ihop till min gps som följde med båten! Det hittade jag på Flotecmarin.se Är det bara leksaker eller kvalite? Vill kunna spara en rutt som håller kursen såpass att den kan köra själv i älven om jag vill utan att ta sikte mot E6:an

Är mycket van med båtar och hav och sjökort men helt ny på Navigation, plotter, autopilot o.s.v  så alla tips och det jag ska tänka på är välkommna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har noll erfarenhet av autopilot i båt men ska ha det i min kommande. Det blir den här:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=228&pID=13192

Det är den som tillverkaren har valt till min kommande Greenline33. Kanske den skulle passa bra även i din 32-fotare? Men som sagt, jag kan typ inget på området än. 

Senast ändrad av Sahlback | 29 november 2011 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut att du skall ha autopilot, det är det första jag skaffar. Knapp eller rattstyrning på piloten är en smaksak. Har haft båda sorterna. Föredrar ratt men det är helt ok med knapp. Har ratt i motorbåten och knapp i segelbåten.

Man får tänka i kompasskurser och väderstreck. Lite ovant i början men man vänjer sej.

Min båt är i din storlek, Jag har hydraulstyrning, autopiloten kräver en egen hydraulpump vilket fördyrar gentimot mekanisk styrning.

Har en Northstar pilot. Förut hade jag en Raymarin 5000, men ville ha en bättre kompass som kan lämna NMEA signal ut till PCen/radarn. Styr alltid med piloten, manuellt eller automatiskt, utom då jag lägger till eller i trånga passager. Har kopplat den till PCen och GPSen. 

http://lasselundell.se/page2.html

Byter du till hydraulstyrning så glöm inte att montera en bypas ventil över kolven så att rodret går att manövrera med roderkult (reservstyrning )

post-571-1394236884,6783_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en video där dom styr bland annat autopiloten trådlöst (Wifi) med iPad och programmet iNavx. Så vill jag ha det i min kommande båt! Hittills verkar det tyvärr bara vara iNavx som fixar det. Tyvärr därför att det programmet verkar dyrare och krångligare att köpa än konkurrenterna. Man ska köpa programmet på ett ställe och kartor på ett annat och ha årslicens och sånt. Omodernt men kanske ändå värt det om man får det att funka som i videon.

Förutom Ipad och autopilot så behöver man tydligen en iMux för att grejerna ska prata med varann trådlöst.

http://brookhouseonline.com/imux.htm

Även AIS kan man få att fungera på detta sätt. Har dock inte kollat om man kan köpa dessa grejerna i Sverige än men annars får man väl besälla direkt från USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren och alla ideér. Har en Raymarin RC435 chartplotter med navionics kartor, som jag behåller, seden tror jag testar med Flotec´ s autopilot och styrning.

Har kollat en del på Ipad och pc lösningar också. iMux grejen värkar väldigt bra grej, skulle underlätta en hel del om man kan göra rutter på ipaden och sedan överföra den till min plotter. Vi får se vad det blir, uppdaterar med val och resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade Transas som gör iSailor om dom tänker utveckla styrning för autopilot i sin App och fick svaret att dom hade planer på det men undrade vilken modell jag har.

Eftersom min kommande båt byggs just nu visste jag inte exakt så jag mailade Seeway och fick snabbt  svar att det blir en Raymarine Smart Pilot X-10. Svaret postades på iSailors facebook-sida så nu hoppas jag på en uppdatering till våren.

Sådant är verkligen uppsidan med båtbranschen. Den är så liten att man kan ha direktkontakt med tillverkare och få svar. Och dessutom kunna påverka. Hade varit omöjligt i större branscher som t.ex. bilar.

Charmigt

Senast ändrad av Sahlback | 16 december 2011 | 00:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...