ntica 1 Postad 15 November , 2011 Ngn. som kan hjälpa mig ? Tänker plasta nya skott mot skrovet. Kan jag/ man lägga an mahognyn direkt mot skrovet, eller behöver jag lägga ngn. form av distnace material emmelan? se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2011 distansmaterial vet jag inget om , men som gammal trägubbe reagerar jag på att du har ådringen horisontalt altså liggande, och dessutom ser det ut att vara svarvad faner= mer fuktkännslg. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 15 November , 2011 Kalle har rätt, ådringen ska ALLTID vara stående/vertikalt. Du har ett mellanrum på 5-10mm, som du plastar över så du får plast i ändträet. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2011 Distansmatrial rekomenderas ibland. Se tex Björn Peter Berents bor Plastbåtsvård sid 130. http://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov/ Kan lånas på biblioteket. Står mycket bra om arbete på gamla plastbåtar, men jag tycker han är alldeles för insnöad på epoxyns allenagörande salighet. Det duger i regel bra med polyester. Det där med ådringens riktning är väl en smaksak. Bara för att det alltid varit så behöver väl inte betyda att det är rätt. Dessutom kanske han fick ut hela stycket genom att vända den fel. Själv gillar jag vitmålad inredning i båtar och då spelar fiberriktningen på plyfaskivan ingen roll Senast ändrad av toaen | 15 november 2011 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 16 November , 2011 Många nya båtar har ådringen på längden. Det verkar vara tidens mode. De flesta båtar har plywood i skotten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 November , 2011 Ska man måla ska man definitivt inte ha svarvad faner. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser