Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Seawing

Kings Cruiser 33

Rekommendera Poster

Har köpte en sådan och är lite nyfiken på hur många det finns i Sverige.

Kan inte ni som äger denna båtmodell presentera er här?

Jag heter Göran Fredriksson och bor i Nyköping.

Båten kommer att ligga i Oxelösund

Hör av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Sailguide.se. Där finns mycket info och ibland också länkar till båtsidor. Har dock inte kollat om det finns något om just Kings Cruiser 33.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cheekyTack för tipset i Sailguide, men det ger inte så mycket.

Hittade denna sidan i Danmark och anmälde mig direkt. Kan kanske vara intressant för KC 33 ägare i Sverige också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag heter Gunnar och kommer från Kristianstad

Jag har en Kings Cruiser 33 från -73 som jag renoverar tillsammans med min fru

Blir en grundlig genomgång av det mesta.

Båten har Hällevik som hemma hamn sen den blev vår.

Har ett par inscannade original broschyrer om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar, självfallet är jag intresserad. Du kan skicka till mailkontakt@tele2.se

Tack på förhand  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten finns beskriven i Curt Gelins bik 500 segelbåtar i test. Saxat ur bokan kan man läsa:

Båten är Pelle Petterso ritad och byggd på Åbo båtvarv, men det vet du säkert redan. Att båten är byggd i ca 150 ex och att den levererades med certifikat  från Loyd´ s kanske du inte känner till och inte heller att det finns ett kollisionsskott framför förpiken.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag renoverar, och seglar varje sommar, en KC33 från 1976. Den köptes ny i familjen och har stannat där sedan dess.

 

Elsystemet uppdateras, ny toalett ska installeras, spisen är bytt, kyl med kompressor är platsbyggd och förra säsongen målade jag om den blåa delen av friborden.

Den fick rullfock för ca 10 år sedan.

Finns hur mycket som helst att göra.

 

 



Senast ändrad av jonas2307 | 20 december 2011 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey - ett kollisionsskott framför förpiken.

Detta var trevlig och helt ny information. Stort TACK

Mvh  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp den här tråden för att se om det finns några kvar. Har själv en från -74 som uppdateras lite år för år. Utbyter gärna idéer, tips och annat med intresserade!

 

Har bland annat satt på nya andersen winschar, ny eltoa med septitank och dragit ner en del linor till sittbrunnen. Nästa stora projekt är elsystemet med nya kabelkanaler, elcentral och batteribank under dinetten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Har som sagt en också.

Den har fått ny motor och ny el senaste åren.

 

I år så blir det septik tank och eltoa.

 

Jobbet tar aldrig slut med denna, eller andra gamla båtar heller för den delen.

 

Var finns din rent geografiskt?

Min ligger i närheten av Waxholm.

Redigerad av jonas2307

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har som sagt en också.

Den har fått ny motor och ny el senaste åren.

 

I år så blir det septik tank och eltoa.

 

Jobbet tar aldrig slut med denna, eller andra gamla båtar heller för den delen.

 

Var finns din rent geografiskt?

Min ligger i närheten av Waxholm.

 

Trevligt, vad/hur har du gjort med el? Är ju som sagt i dom tagen också. Blir planering i år och utförande nästa år.

 

Kan skicka lite bilder på hur jag gjort med toa och septi om du är intresserad. Känner mig även rätt inläst på hur man ska undvika odör och vad man bör och inte bör göra osv. lite efterklok blev man ju  :P . Så om du vill kan jag skriva några anteckningar om vad jag lärt mig.

 

Nej där kan jag verkligen hålla med dig. Men man lär sig mycket! Men det finns en massa att göra som sagt. Förra året blev det faktiskt mer jobb än segling. Så i år blir det lite enklare saker (inte nödvändigtvis billigare dock) som att införskaffa och montera allt som krävs för spinnakern. Har bara segel än så länge.

 

Måste lappa ihop däcket runt masten också som blivit fuktskadat pga felkonstruktion/felmontering av pulpiten. Så jag har skurit upp ett område på en halv kvadrat underifrån som fått torka under vintern.

 

Håller till i grundsund, Lysekil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se där ja, där fick man en del inspiration.

 

Men ang elinstallation. Någon som har dragit nya kabelkanaler? Hur gjorde ni? Vad använde ni osv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SailorMoan:

 

Jag har bytt ut allt kablage bakom den gamla panelen vid trappen, har behållit alla gamla vippbrytare eftersom de ser så trevliga ut.

Batterierna är placerade på babordssidan i stuven i sittbrunnen, både förbrukar och start sitter där.

 

Har tagit ner innertaken i salongen och dragit kablage under dem, till belysning och mast.

Övrigt kablage går i VP-rör i stuvarna i salongen, till toalett, förpik och lanternor.

 

Byggt en kyl i stuven som är framför kartbordet, med kompressorn sittande i skåpet i pentryt som är under lådorna. Sitter långt in där och tar inte direkt upp någon plats som behövs till annat.

 

I år är det nog sista året som blybatterierna i förbrukarbanken är dugliga, nästa år blir det eventuellt litium batterier istället.

Jobbar en del med sånt och det är lockande att ha 1 KW/h energi som väger ca 5kg istället för dagens som väger, ja typ bly..

 

Har också fått laga taket runt masten efter läckande däckskontakter. Det är en del balsa i laminatet som ruttnar....

 

Jag ser gärna bilder på din toalett installation!

 

Jag har gjutit en tank i epoxi som passar under främre delen av förpiken, den är på ca 100 liter.

En eltoalett sitter där den gamla portapottin satt och slang till däcket för sugtömning går upp genom garderoben och upp på däck.

Avluftningen mynnar i ett rör i ankarboxen i fören, ville inte ha fler hål i fribord eller däck.

 

Har bytt alla genomföringar i år också, eftersom man ändå ville flytta på dem för septik installationen.

 

Jag hade den på land under säsongen 2013 då den fick en ny motor, otrolig skillnad att köra en modern diesel och slippa den gamla skakande trötta MD2'an som suttit där under alla år.

 

Nu suktar jag efter nya segel, men det får vänta lite, det är mycket annat som drar pengar dessvärre.

Och, det är svårt att bestämma sig för vad man ska ha och hur mycket förändringar man ska göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt elsystem är ganska nydraget men jag ogillar placeringen av brytare i nedgångstrappan. Planerar att sätta den i facket till höger om nav.bordet istället. Där kommer jag även att ha elcentralen för landström.
 

Kabeldragningen till toaletten går nu i dom ingjutna förstärkningarna längs skrovet men det är ett helvete att dra nytt. Därför blir det nog som du gjort med pvc eller liknande i stuv. Tittar dock lite på slitsade kanaler för att enkelt kunna dra ut kablar var som helst. Kablar till mast och belysning hamnar nog i taket. Tanken är att det ska vara enkelt att bygga ut systemet vid behov.

 

Smart med kyl under nav.bordet (har du 2 nu då?) väldigt svårt utrymme annars att utnyttja. Är bara en liten lucka på sidan som det är nu och allmänt konstigt utformat måste jag säga.

 

Litiumbatterier säger du, är inte dom väldans dyra? Själv funderar jag på hur stor plats dom tar upp. Man får ju ut mer med AGM där man kan ladda ur till ca 20% istället för som bly-syra endast 50% dvs för 160 Ah med blysyra måste man ha 320 Ah i banken, medans det räcker med 200 med AGM. Sen med CTEK smartpass och dual D250s kombo får man toppladdning av banken istället för som vanligt bara laddning till  85% (85-50=35% effektiv användning av bly-syra alltså efter renovering blir det istället hela 80%).

 

Får lägga upp bilder på min toa-installation vid tillfälle. Beställde en rostfri tank till babordsstuven i förpiken på drygt 60 l och drog tömningsslangen in genom toan igen och rakt upp på däck. Avluftningen gick ungefär samma väg men ut genom fribordet. Hade jag gjort det helt optimalt hade man dock dragit upp det på däck med en svanhals eller liknande och sen en andra anslutning ut i aktern för att få ett bra luftflöde genom tanken och påsåvis aerob, luktfri, nedbrytning. Men jag får se hur det här fungerar...

 

En av anledningarna till att vi fastnade för båten var att den hade en ny yanmar 30hk från -06 som går som en klocka. Enda problemet är de förbannade RME-bakterierna som sätter igen filtrena efter lite sjögång. Så en manlucka i bränsletanken står på önskelistan. Nu har vi även RME-fri diesel i marinan.

 

Ni har inte gjort något för att förstärka kölinfästningen? Det sitter ju rejäla balkar för att ta upp tryckkrafter, men däremot är det ju ganska tunt med material mellan mutter och köl.

 

Framtida projekt innefattar ev skåp och förvaring i förpik samt även ombyggnad av stuvarna vid röstjärnen i salongen. Nu sitter det en plexiskiva som täcker för hålet på stuvarna vid röstjärnen vilket gör att ska man ha det som ligger underst så måste man gräva ut alltihop. Det blir någon form av lucka istället och ev ett extra hyllplan.

 

Som sagt det finns att göra om man vill, kan och hinner :D

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Angående kölinfästningen så har jag inte sett den som ett problem.

Vet du om rapporter om det?

Jag har däremot testat hållfastheten mot diverse grund några gånger utan att det hänt något...

 

Jag har inte använt skåpet under navbordet som kyl, utan byggt en i skåpet framför, i stuven under soffan.

 

Intressant om att behöva ha två luftningsslangar, det får visa sig om det behövs.

 

Eftersom jag jobbar med batterier/eldrift så vill jag inte skylta så mycket om priser och funktion på forumet, men det är inte så mycket dyrare totalt sett. Beroende på hur man gör så klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Angående kölinfästningen så har jag inte sett den som ett problem.

Vet du om rapporter om det?

Jag har däremot testat hållfastheten mot diverse grund några gånger utan att det hänt något...

 

Jag har inte använt skåpet under navbordet som kyl, utan byggt en i skåpet framför, i stuven under soffan.

 

Intressant om att behöva ha två luftningsslangar, det får visa sig om det behövs.

 

Eftersom jag jobbar med batterier/eldrift så vill jag inte skylta så mycket om priser och funktion på forumet, men det är inte så mycket dyrare totalt sett. Beroende på hur man gör så klart.

 

 Nej, inga rapporter. Det var bara det att vi hade problem med vatten i kölsvinet så vi misstänkte läckage via kölbultarna och gjorde om tätningen mellan köl och skrov. Då såg man hur lite material det var emellan. Tänkte att jag ska se efter om man fått svajköl senare under vid sjösättningen. Även om man gått på grund ett par gånger (själv har jag bara gått på en sandbank än sålänge :D) och klarat sig på så sätt att det inte är läck någonstans så kan plasten fortfarande ha blivit utmattad och mjuknat. Är det någonting man verkligen inte vill råka ut för så är det ju att tappa kölen.

 

Jaha, ja då fattar jag vad du menar med kylen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi är glada ägare av en King Cruiser 33 med lite olika problem just nu som skulle vara intressant att få åsikter om.

Lite fakta om vår ex. Byggd 74. Vi ligger i Stockholm.

 

Vi köpte båten för 3 år sen i ett bedrövligt skick. Började med att lacka om däck. Bort med allt,  slipade ner 100 tals sprickor ( krackeleringar i gelcoat ) . spackel och lackat .Bland annat. Dit med nya skylights. 

 

 

Kölen- vi får rostaktigt  vatten som rinner ur kölen när vi torrsätter. Någon som har erfarenhet av detta ?

Tydligen så sitter kölen i en  " låda " som sen kölen sitter i, fäst med 10-12 bultar. Vatten  kommer in i lådan och ger rostangrepp på något ?

 

Finns det någon ritning eller annat ? Är det riskabelt eller bara fult ?

 

Röstjärn på styrbordssida.

När vi sätter an riggen så lyfter innertaket och det blir små sprickor i däcket. 

Om någon har råkat ut för detta så hör gärna av er.

 

 

post-107053-0-52802400-1470679996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul med fler Kingcruisers!

 

Lite konstigt med kölen tycker jag.

Jag blästrade min i höstas och vad jag kan se så sitter den plant monterad mot plasten med genomgående bultar.

Det var dock mycker håligheter i den sedan gjutningen som det kom vatten ur på min, under all gammal färg.

Det kan inte vara från såna som vattner kommer?

Var rinner det ut?

 

Angående röstjärnen så är det bara babystaget som sitter i däcket egentligen, till sidovanten sitter de i friborden och ska inte kunna lyfta däcket, om det inte hänt något med dem.

Att de släppt från borden eller möjligen spruckit i övergången mellan däck och bord.

 

Man kan se dem om man tittar in genom förvaringsfacken på respektive sida, ser man inget så är de facken relativt enkla att skruva bort.

 

Var i Stockholm ligger båten?

Min ligger på Tynningö utanför Vaxholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi är glada ägare av en King Cruiser 33 med lite olika problem just nu som skulle vara intressant att få åsikter om.

Lite fakta om vår ex. Byggd 74. Vi ligger i Stockholm.

 

Vi köpte båten för 3 år sen i ett bedrövligt skick. Började med att lacka om däck. Bort med allt,  slipade ner 100 tals sprickor ( krackeleringar i gelcoat ) . spackel och lackat .Bland annat. Dit med nya skylights. 

 

 

Kölen- vi får rostaktigt  vatten som rinner ur kölen när vi torrsätter. Någon som har erfarenhet av detta ?

Tydligen så sitter kölen i en  " låda " som sen kölen sitter i, fäst med 10-12 bultar. Vatten  kommer in i lådan och ger rostangrepp på något ?

 

Finns det någon ritning eller annat ? Är det riskabelt eller bara fult ?

 

Röstjärn på styrbordssida.

När vi sätter an riggen så lyfter innertaket och det blir små sprickor i däcket. 

Om någon har råkat ut för detta så hör gärna av er.

 

Har du några bilder på däcket? Hur gjorde ni med halkmönstret?

 

Jag är rätt säker på att det är rost från kölen. Kölbultarna är ju i rostfritt så de behöver man inte oroa sig för. Men det är klar om det är infästningen till kölbultarna i kölen så är det ju inte så bra. Har samma på min, även fast jag som sagt lyft av den och tätat om med rejält med polyuretantätning/lim. Har förresten för mig att det var mer en "klack" som kölen var fäst emot och inte en låda. Men det kanske var så du menade. Fick uppfattningen att du menade att kölen stack upp en bit i skrovet.

 

Hade varit intressant om någon vet omdömet från någon besiktningsman angående detta.

 

Var uppstår sprickorna från när ni sätter an riggen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...