Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Kulingvind

VIlken bottenfärg gäller 2012?

Rekommendera Poster

Det är en viss skillnad på bottenfärg och fast koppar.
Skulle du vilja måla insidan på ditt dricksglas med bottenfärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte bara människor det gäller - finns visst lite annat som lever i vattnet har jag hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenhet av VC17 Eco vid användning i Mälaren/Östersjön? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.
Min båt var målad med det när jag köpte den.
De enda ytor utan beväxning på hela botten var propellern i brons och fyra punkter där stöttorna varit. Annars var botten helt och fullständigt täckt.
Båten låg i Stockholms södra skärgård.
Förmodligern funkar den i sötvatten i insjöar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj tusan, då kanske inte VC17 Eco är något att satsa på.

Finns någon annan giftfri färg som liknar VC17 på så sätt att den inte bygger upp tjocka färgskikt (sk polerande färg) och gärna innehåller något friktionsminskande medel? Och samtidigt inte låter det växa obehindrat. 

Det verkar ju som om en del av de giftfria alternativen snarare drar åt sig beväxning än stöter bort den. Har båtar i min klubb som inte är målade med bottenfärg över huvud taget -istället har någon annan slät, gärna blank, och hård färg använts. Dessa båtar har inte någon mer, eller mindre, beväxning än de som målats med giftri färg.

Vi båtägare, i alla fall de i insjöar och ostkusten ovanför Stockholm, är kanske lurade av färgfabrikanterna att det behövs bottenmålas varje år. Vi köper färg för tusenlappar varje år och färgtillverkarna jublar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att Lefant har en färg som heter TF som är som du beskriver, men om den är bra vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte kör så mycket, har en långsam båt och samtidigt inte tvättar botten under säsongen så behövs absolut färg även på östkusten. Enligt min erfarenhet så är det tulpaner som är det stora problemet. Om man tar bort dessa ur ekvationen så blir det inte mycket beväxning som påverkar båtens prestanda. Kör man mycket under den period som tulpanerna settlar, och då kör fort, eller om man tvättar botten strax efter denna period så tror jag att det går utmärkt utan bottenfärg. 

Som jag skrivit tidigare kommer vi köra helt utan bottenfärg nästa säsong och se till att tvätta båten när tulpanerna settlar. Görs detta korrekt så får man bara lite slem på botten och det tror jag inte kommer påverka båten speciellt mycket. Den kanske till och med blir lite halare genom vattnet...cheeky

Detta är bara mina teorier från båtar som varit bottenmålade men som haft ytor som inte haft något skydd.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar i princip som en biltvätt fast den är vänd upp och ned och nedsänkt i vattnet. Det ska tydligen fungera utmärkt med segelbåtar också men det finns givetvis storleksbegränsningar.

Jag har personligen inte tvättat någon egen båt men jag var med när brorsan tvättade sin Albin 25:a, det var tvätten i Vaxholm. Han hade bokat tid så vi körde dit, riktade in båten framför tvättenså killen kunde koppla på en wire. Sen klev vi av och operatören och maskinen skötte allt! Tror det kostade typ 400 kr. Priset varierar lite beroende på var man tvättar och hur stor båt man har. Här är hemsidan:

http://www.boatwasher.se/

Brorsans båt köptes med gammal polerande bottenfärg och tvätten är jättebra på att ta bort den. Han vill köra helt utan och efter två tvättar så är det inte mycket kvar. Han kommer inte behöva slipa bort något. Sen är ju primern kvar så vill han ha den gelcoatren så är det slipning som gäller.

Edit:

Tyvärr är inte hemsidan speciellt bra. Det är väldigt mycket information som inte är så intressant för oss kunder. Informationen skiljer dessutom för varje enskild tvätt, där några informerar tydligt om pris och storleksbegränsningar medan andra bara hänvisar till någon kontaktperson för mer information. En uppryckning borde göras tycker jag...

Senast ändrad av Flintstone | 24 november 2011 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg är oxå på jakt efter en bra färg. 

JAg kan svara att VC17 New technology inte funkar på ostkusten. ( det är en västkustfärg. ) Undvik den. 

Trota att jag skrubbade av botten med borste (cyklo snorkel simfenor) så fick jag en del havstulpaner. ( Dom är ganska lätta att ta bort runt mitten på augusti fär då är de fortfarande mjuka) 

Jag vill helst ha hård färg så att jag kan tvätta av den utan färgförlust. 

Den gamla VC17 var mkt bra eftersom den inte byggde några lager men den är ju tyvärr olaglig nu. 

Får se vad jag hittar på i vår. 

HAr pratat med flera mille light användare som är mkt nöjda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni någonsin blivit kontrollerade vilken bottenfärg ni använder?
Funderar lite på den där copparcoat, den verkar bra, någon som testat den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontroller: Det har aldrig skett och kommer förmodligen aldrig ske. En resursfråga.

Coppercoat (epoxyfärg): jag har hört att man måste slipa den varje år för att den ska funka effektivt, samt att den är svår att få superslät eftersom den är mycket hård och därför svårslipad. Blir du missnöjd med färgen är den extremt svår att få bort från skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

International Trilux (hård) fungerar hyffsat på västkusten. Fungerar säkert bra på ostkusten men är olaglig där.

Dock så stannar det mesta av färgen kvar på båten och utsläppet i vattnet är litet. Betydligt mindre utsläpp i vattnet än självpolerande kopparbaserad färg. Troligen bättre för miljön än coppercoat.

OBS man ska inte använda olaglig färg. (forumsregler tillåter inte uppmaning om olagligheter)

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Idag tog jag upp min båt (2012-11-03). Har legat i sedan 2012.06-10. Jag har Biltemas bottenfärg för östkusten. Årets resultat blev: Inte en ändaste tulipan. Lite bottenslem som gick lätt att ta bort med borste. Vattnet var avstängt på klubben så jag tog sjövatten i en hink och vätte borsten och borstade bort beväxningen, gick jättelätt och snabbt ca 10 minuter senare var hela botten helt ren och fin. Antingen ligger min båt på ett gynsamt ställe eller så är Biltemas bottenfärg helt suverän. Andra året i rad med Biltemas bottenfärg och andra året i rad med minimal beväxning. Nemas problemas. Hoppas nästa säsong blir lika bra.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trenden verkar gå mot mindre användning av bottenfärger

och om man målar så använder många billigare färger.

Bäddat för Biltema!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha kört med självpolerande färger i flera år tröttnade jag och gick över till en hård tunnfilmsfärg. Visst, det växte lite på de polerande färgerna, men efter tre år hade det understa lagret lakats ut och färgen började släppa. Botten såg ut som ett månlandskap målat med flingfärg. Och det bromsar!

Testa i år Lefant Nautica här i Stockholms skärgård. Fullt laglig kopparbaserad färg. Resultatet, helt ren botten. Utom s-drevet som jag målade med en skvätt zinkbaserad färg från Biltema jag hade kvar från året innan, drevet hade vid upptagning helskägg!

Edit, feta fingrar...

post-832-1394237300,6279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla borde ha skägg är ju din filosofi Peter? ;-) På mina två båtar har det varit skäggfritt i år igen.

Biltema på bägge misstänker jag, den större vet jag att det är så, på den mindre misstänker jag biltemafärg. Blir dock byte på den lilla då den ska trailas under nästa år och vill undvika kladdet när man tar upp och sätter i. Blir den nya (gamla) vc17 istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, ja det är ju sant.

Tänkte inte på det...

Innan du väljer nya VC17, kolla vad andra tycker jämfört med Lefant Nautica på västkusten. Vilken som funkat bäst.

Finns en bottenfärgtråd på Sailguide samt en till om just Nautica.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...