Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Kulingvind

VIlken bottenfärg gäller 2012?

Rekommendera Poster

Båten är nu helt renskrapad och epoxibehandling förestår. Men efter det ska det målas bottenfärg.

Vilka färger fungerar bra?
Vad ska man undvika?
Hård eller polerande färg?
Minst arbetskrävande?

Ska segla främst ostkusten men även lite västkust. Får jag då använda västkustsfärg? Båten ligger i mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken färg som gäller 2012 vet jag inte men principen med olika typer kan jag väl lite om.

Polerande färg försvinner ju efterhand och måste oftast spolas/slipas av innan man målar nytt lager.

Hård färg sitter kvar även efter att den tappat sin effekt, kan övermålas men efter ett tag blir det tjocka lager som är svårare att ta bort än de polerande. Tycker ändå att denna typ av färg är bäst.

Vad man får måla på båten beror på båten hemmahamn. Ligger du i Mälaren skulle jag skippa bottenfärg helt om din tripp till västkusten inte kommer vara långvarig. Passa på att kör igenom en båtbottentvätt innan du går tillbaka in i Mälaren. Det sägs att tulpanerna inte gillar när man kommer in i sötvatten och då släpper, men man vet ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får, är inte det såna där fromma djur som betar på Gotland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tulpanerna ramlar inte av när man går in i Mälaren (...eller annat sötvatten...), däremot dör djuren. Dvs har de redan fått fäste och börjat bygga sitt kalkfort sitter sedan kalkfortet kvar även när djuret är dött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter i samma dilemma som trådskaparen och har börjat snegla på coppercoat (http://coppercoat.com/). Jag tycker att det verkar vara en bra lösning när man endå skall lägga på epoxy. Priset blir ungefär det samma och man slipper bottenmåla (samt kostnaden för denna) i fortsättningen. 

Är det någon som har erfarenhet av coppercoat i Sverige? Fungerar det bra?

Jag har inget emot att ta en sväng under båten en eller ett par svängar varje sommar med en scotchsvamp om det skulle behövas.

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar tydligen bra om man ska tro på det som skrivits i tidigare trådar. Dock olagligt på ostlusten och även på västkusten.

Eftersom det nu finns en godkänd färg med koppar för ostkusten, varför inte prova den då?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem för mig: Har aldrig haft båten i sjön och har nu bytt motor, så jag har ingen aning om hur vattenlinjen kommer bli. Hade därför tänkt använda vit bottenfärg (har vita fribord) så man inte ser lika tydligt om färgen hamnar för högt upp på friborde någonstans. Vad tror ni om detta? Hur skulle ni målat om ni inte vet hur båten kommer ligga i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter den gamla vattenlinjen och så lägga på en blå bred vattenllinje när jag visste var vattenlinjen ligger. 

post-945-1394236872,8149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå kan tänka dig att skrubba av botten ett par gånger med svamp under sommaren så behöver du ju ingen bottenfärg alls! Se till att du är med i systemet för SMS när tulpanerna settlar så är det bara att hoppa i och skrubba när SMSet kommit! Inga tulpaner och inget jobb med målning på våren! yes Dessutom sparar du ju in en massa pengar!

Så kommer vi göra med vår båt efter epoxibehandlingen i vår. Ingen bottenfärg utan endast mekanisk rengöring när tulpanerna börjar sätta sig. Vi har dessutom nära till båtbottentvätt så känner vi inte för att bada och skrubba så åker vi dit. Det är ändå billigare än bottenfärg.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha en snobbrand längs vattenlinjen eftersom jag inte tyckar att det är så snyggt med ett helt vitt skrov. Det vi kommer göra är att lägga på vit böldpestspärr från NM Epoxi ca 1 dm upp från den vattenlinje som båten hade tidigare (då med en rejält mycket lättare motor). Skrovsidorna är vita men ganska fläckiga så det kommer bli en stor skillnad mot den nya epoxin. Dock tänker vi oss även måla friborden framöver så det ser vi inte som något större problem. 

Vi kommer få leva med att ha ett helt vitt skrov kommande sommar eftersom det är omöjligt att veta var den verkliga vattenlinjen kommer hamna. Vi ska in med nya, fasta, rostfria tankar vilket kommer förändra viktfördelningen ytterligare i båten. Så under sommaren kommer jag tanka upp båten, kanske till halvtank, och sedan hoppa i sjön en stilla dag med en märkpenna för att markera upp var vattenlinjen ligger. Sen blir det nästa vinterhalvårs projekt att måla/klistra dit snobbranden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenhård färg med mycket koppar ser ut att bli 2012 års bottenfärgstrend.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad grundar du det uttalandet på?

Edit: Det kändes lite hårt och anklagande så jag formulerar om mig en smula: Det skulle vara intressant att veta vad du grundar det uttalandet på. Har du läst något som gör att du dragit den slutsatsen eller är det en gissning?

Länka gärna till informationen om den finns på nätet. yes



Senast ändrad av Flintstone | 19 november 2011 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer du att få många åsikter. denna fråga är inte lätt. MIna erfarenheter som ligger i  Mälaren men seglar mycket i Skärgården och följer de bestämmelser som finnes begränsas till VC17 Eco, Lefant Mark5 blå och Lefants TF blå.

VC17 Eco är helt ok om man ligger i Mälaren, teflonbaserad. Ligger man däremot i skärgården brukar inte skepparna vara lika nöjda. Jag får bara lite slem som går att tvätta bort utan att färgen lossnar. Kan vara svårt att se vad man målar för den torkar så snabbt men slätt blir det. Nackdelen är att det inte finns några extrapriser på våren längre pga små volymer.

Lefant Mark5 sjävpolerande, nog ett bättre val om man ligger i skärgården. Tyckte att den var lite jobbig för när jag tvättade bort slem så tvättar man bort delar av färgen och nytt skall läggas på. Så är det med självpolerande.

Lefant TF har jag använt denna säsong och det visade sig färga av obetydligt  vid tvätten, betydligt billigare är VC17. Enda nackdelen är att den skiftar kulör om den är blöt/torr vilket ger en lite trist vattenlinje. Går över till svart och ser hur det fungerar i vår.

Summan för min del är jag tycker hård är bäst, det fungerar i Mälaren och vid segling i skärgården och ger bäst ekonomi och säkerligen det bästa för naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl egentligen bara en färg som fungerar och det är fartygsfärg! Målar min bår vart fjärde år och har aldrig haft några tulpaner eller annan beväxning på bottnen. smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygsfärg som brukar innehålla TBT och allsköns gifter, i Mälaren som är en dricksvattentäkt? Är du riktigt go?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag fartygsfärgen? Desto giftigare desto bättre. Är kopparfärg giftig för oss människor, bara så man vågar bada i närheten av båten tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparfärg, är det farligt om man tex ska bada runt båten? Låter ju inte direkt giftigt med koppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur farligt koppar är, det tvista de lärde om.
En del säger si, andra så.
Sök i forumet - finns säkern några tusen inlägg på det ämnet.

Men fartygsfärg som oftast innehåller TBT, det däremot - är giftigt på riktigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TBT
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sverige ja. Fartygsfärgen som används på fritidsbåtar är ofta från utlandet där andra regler gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även olagligt att anlita svart arbetskraft, därför är det ingen som gör det. eller?

 

Motsvarande är det fortfarande en del som använder TBT trotts att det är förbjudet.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen färgtillverkare gör färg innehållande TBT längre. Det innebär att du måste göra TBT polymer och färgen själv. Lycka. Fråga Jotun, Inter, Hempel, Chugoku etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert. Men när du köper fartygsfärg från en herre med kontantkort i mobilen på Blocket, vem har då tillverkat färgen, vad innehåller den och hur gammal är den? För det är så man köper fulfärg - även om några har en kontakt med varv eller fiskebåt eller så. Föreslår att man istället väljer en hård färg med minimalt med läckage som går att skrubba och som är anpassad för att användas på fritidsbåtar istället för att köra runt med någon okänd soppa på botten i Sveriges största dricksvattentäkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk att i stort sett alla vattenledningar i våra hus är kopparrör sedan långt tillbaka i tiden. Är alla människor kopparförgiftade eftersom de dricker vatten ur kranen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar på ostkusten och använde i år Hempel's nya Mille Baltic.

Tidigare har jag använt Mille Light. Av dessa två föredrar jag Mille Light därför att färgen satt kvar bättre och det växte mindre på den. Troligen är dock Mille Baltic vänligare mot miljön.

Ingen koppar alls i dessa självpolerande bottenfärger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...