schonox 0 Postad 14 November , 2011 Hej! Har en Mercury 75 Optimax-07,haft den två säsonger,i höst så har den börjat gå illa när man börja köra,som om den inte går på alla cylindrar efter ett tag så kommer den igång med lite hackande,sen kan kan den gå hur bra som helst.Går även bra när man börja köra när den är kall. Har inte bytt något sedan jag köpte den,vad är det första jag skall tänka på eller byta?? Tacksam för svra o hjälp /Mvh/Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 14 November , 2011 Tändspolarna är rätt vanligt på de små optimaxerna 75-125hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 14 November , 2011 Hej Har själv en 90hk Optimax och har för mig att det är typ samma motor. Är antagligen dags för en service om du inte gjort det eller ägare innan? har du tillgång till dator att koppla in själv eller lämna in för att få den avläst på felkoder. Om jag nu minns rätt så ska väl stift bytas var 3e år på Optimax, Kompressor rem kollas/bytas, impeller, växelhusolja, filter mm egentligen det vanliga som görs vid service. Hoppas det löser sig. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 14 November , 2011 Ok´ ,något att börja med,bytte bensin filter i våras,kan det vara så enkelt som stift?vet ju inte riktigt vad tidigare ägare gjort???kan det ha med insprutning att göra,eftersom det känns som om den inte går på alla cylindrar?? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 November , 2011 Om det är en Optimax är det högst troligt tändspolen som är sönder. Det är ett mycket vanligt fel på dessa. Jag tror att vissa Mercury återförsäljare körde good will på detta och gav kunderna nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 15 November , 2011 Ok,då skall jag kolla upp detta,tack för hjälpen /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 16 November , 2011 Byter man tändspolar själv??är det en för varje cylinder? /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 November , 2011 En för varje cylinder byt alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 16 November , 2011 Något mer man skall tänka på när man byter?stift såklart,men kablar mm?hört att detta är ett vanligt problem på Optimax,kan man köra på några garantier mm?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 November , 2011 Ring importören av motorerna och säg att du har deras problemmotor och vill ha nya spolar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 16 November , 2011 Har du möjligtvis något namn,telenr till importören? /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 November , 2011 Du får vända dig till närmaste auktoriserade verkstad om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 16 November , 2011 Kan man vända sig till återförsäljaren som sålt båten som ny,har alla paper sen båten är ny?? /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 17 November , 2011 är de återförsäljare för mercury så ska de gå bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 17 November , 2011 Bra då skall höra mig för,måste säga att detta forum är till väldigt mkt hjälp!!! /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schonox 0 Postad 12 December , 2011 Hej!! Kan man på något smidigt sätt ta reda på vilken eller vilka tändspolar som krånglar??gärna tips på något prisvärt inköpsställe?? /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 December , 2011 Det borde väl gå att lossa på tändhatten när du står på tomgång och när du lossar en och märker att det inte är någon skillnad har du troligen hittat den som felar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 December , 2011 Koppla in en tändinställningslampa, helst med induktiv trigg, dvs med en öppningsbar transformator som ansluts runt tändkablen mellan spole och stift. Tändningsmissar syns tydligt om du kollar hur lampan blinckar. Men, vore jag dig, skulle jag överväga att byta alla T-spolar till den reviderade sorten som förhoppningsvis skall hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 13 December , 2011 Jag hade kontaktat typ importören och sagt att jag är riktigt besviken och att jag skulle vilja ha nya tändspolar, som ovan skrev, eftersom problemet är känt har man högst troligt utvecklat bättre spolar numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 14 December , 2011 Tror det blir svårt att få ut nya spolar på garanti om den inte är servad på verkstad de senaste två åren.. (om dom ens hade 5års garanti 2007?) När man gör en garantiansökan krävs serienr m.m., är då inte servicen gjord/ifylld inom garantitiden blir det högst troligt avslag direkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 December , 2011 de kallas goodwill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 15 December , 2011 Stämmer bra! Men brukar som sagt vara svårt om man inte gjort servicen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser