roblar66 0 Postad 14 November , 2011 Fan - båtmekanikern ringde precis och meddelar att han hittat en sprucken kolv och kolvring då han skulle byta några packningar :-( Köpte båten i mitten av september av en bekant till min sambo.... Troligen har det kommit in skit från bränslesystemet då den hemmabyggda tanken tätats på en del ställen med silikon och körd säkert flera år utan bränslefilter. Tidigare ägaren har haft en del motorstopp och endast kört med typ moppefilter..... Årsm. 1988 - frågan är om det är lönt att försöka fixa den, redan kostat på ca 6000kr i service eller om man ska leta upp en bättre beg. 4-taktare. Vad kan man få för ca 40-50 tkr i beg.motor som är pålitlig? Tacksam för råd... Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 November , 2011 Hej! Beror på hur stor motor du ska ha. /gissar att du tittar på 90-100hk? Försök köp en Fyrtaktare med EFI. (insprutning) det har du igen. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roblar66 0 Postad 14 November , 2011 Vad tror ni om en Evinrude 90 e-tec årsm. -10 - har snurrat ca 1 timme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roblar66 0 Postad 14 November , 2011 båten är en Bella 510 R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 November , 2011 Dom ska ju vara fina E-tec maskinerna. Om man tittar på Bella 510R, så är dom byggda för lättare motorer. Jag hade själv en Bella 512 Excel (samma skrov som 510R) innan med en Honda BF90, den motorn (170kg) var på gränsen till för tung för den båten tycker jag. E-tec är lättare. Vet dock inte vad som skiljer viktmässigt med dom nya motorena, den motorn jag hade var Hondas föregångare med förgasare. Det som är en fördel är att du slipper oljebyte i motor etc. Dock så måste växelhusoljan bytas. Tror att Evinrude har 3års intervall på det av någon oförklarig anledning. 1h = ny, sen beror det väl på priset. Jag personligen vill hellre ha fyrtaktsmotorer, sen tror jag att andrahandsvärdet är bättre på fyrtakt och japanska motorer, men det är mina åsikter. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser