Tititu 1 Postad 14 November , 2011 Jag har blivit tipsad om en bra bok för amatörer och såna som ännu kan lära sig mer om sjöliv och båtar, men jag minns inte vad den heter. Den handlar om hur man kastar ankar, tar i land, fiskar upp nån som drattat i, slår knopar, använder en kompass mm som kan vara bra att veta. Problemet är bara att jag inte minns vad boken heter eller var jag hörde/läste om den. Den kan heta nåt med brygg... Googlar jag hittar jag en massa om bryggning av än det ena än det andra. Det kan hända att det är denna bok som i orginalutgåva hade vaxdukspärmar. Är det någon som vet vilken bok jag söker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 14 November , 2011 Tror att boken du frågar efter heter Lär dig segla av Bengt Aarre. Det finns ganska många böcker för nybörjare. Två böcker som jag tycker är extra intressanta är Navigering och sjömansskap av Jonas Ekblad och Börje Wallin. Bok nr två heter Seglingsteknik skriven av Robbert Das och Erik V Krause. Om man är tröglärd som jag kan det vara bra att ha ständig tillgång till olika faktaböcker och då är Bokbörsens begagnade böcker ett bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 November , 2011 Kan det vara Salta Boken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 15 November , 2011 Jaa!! Så hette den. Vattentäta fakta för fritidsskepparen. Med tjocka sidor med lämpligt tuggmotstånd då man bitit av sig naglarna i rädsla för hur det kan gå då man varken kan eller vet. Säkert bättre info till sjöss än de böcker som handlar om bryggbygge eller ölbryggning som sökordet bryggboken gav. Den är dock bara 24 sidor! Får man in så mycket tips och råd på så få sidor? Nå, man borde ju klara av att läsa den från pärm till pärm då så man lättare kan använda den som uppslagsbok då det kniper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2011 Den är sidan är inte så dum. http://www.landkrabban.se/ Vi seglare envisas ju med att göra allt så märkvärdigt med alla konstiga uttryck som vi svänger oss med, bara för att de oinvigda skall tro att sjölivet är något ytterst besvärligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 15 November , 2011 Jo, den är bra. De första kapitlen ligger bredvid min säng i utprintat format. Lärorik utan att vara för avancerad. Undrar dock om jag får rätt i navigationstenten om jag förklarar (nyttan av) deviation på Landkrabbans sätt. Har beställt Salta boken. Låter som en bok med pajrecept. Inte konstigt att jag glömde namnet, eller så tyder Bryggboken på att jag ännu inte är modig nog att lämna bryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2011 Det tycker jag var en mycket bra och lättfattlig beskrivning som tom jag fattar. Jag har ju ganska ringa erfarenhet av segling och navigation. Har bara seglat i närmare 50 år. Inte så långt. Längsta seglatsen gick mellan Haparanda och Krokstrand runt Skånes sydkust. När det gäller Navigation har jag bara läst skepparexamen två gånger. En gång för att lära mig och en gång för att försöka komma ihåg vad jag lärt mig. Förstår inte examinatorn den förklaringen borde han byta yrke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser