sigge_1 50 Postad 14 November , 2011 Hej, har fått problem med trim/tilt funktionen på min Yamaha V4 140hk från 89. Trim/ Tilten går bara ned,inte upp. Har lokaliserat problemet till reläboxen för trim/tilt och provade att kasta om kablarna på de 2 reläerna och då går den bara upp inte ned. Det är således ett av reläerna som är trasigt. Kollade pris i sverige, över 5000kr för en reläbox med 2 reläer, lösa gick de naturligtvis inte att köpa. Någon vänlig själ som vet vad man kan ersätts dessa med? Hur mycket ström drar tilten? Ett relå som pallar 40A kostar 49kr på elfa. Artikeln vi pratar om är nummer 8 på länken nedan: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0062122&path=YAM~A0000002~M0001950~M0001954~C0062122&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM kostar 259usd frakt vilket är lite dyrt det med.. Mvh// Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 November , 2011 Beror på om man kan lista ut kopplingsschemat. Och det är inte säkert att ett 40A relä räcker. Då måste man veta/gissa vad tilt motorn drar. Det snabbaste och säkraste sättet att få tillbaka en funkis motor är tyvärr att hosta upp. Det går nog att bygga något eget, men det blir inte lika snyggt, kan ta en stund att få till och blir ytterligare en felorsak när man är ute och åker. Det är ju den bistra sanningen om monopol xxx. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 14 November , 2011 Det är ocker! Men så blir det nog när man har en motor som står någonstans i närheten att bli en kulturklassad veteran, köp boxen o ha kvar motorn i välskött skick i tio år till så får du nog tillbaka dom pengarna när någon vill ha en motor som matchar till blivande veteran-båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 November , 2011 Om det finns plats så sätt dit samma typ av relä som används till trimpumparna på jänkebåtarna. Finns hos Hansen Racing mm och är inte särskilt dyra. Att köpa ett för 5000kr är ju ren galenskap när vi snackar om ett enkla relän. Kan inte förstå varför ovanstående rekommenderar det??? Trodde forum var till för att slippa just sånt här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 November , 2011 Om Du kan kasta om kablarna så borde Du också kunna mäta hur mycket ström tilmotorn tar (tänk på att den tar mer i drft i vattnet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 November , 2011 Kolla om du inte kan hitta typbeteckningen på relä t och googla sedan på denna. Ofta är det standard grejor. Har du tur hittar du samma rejält i något enkelt och billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 November , 2011 Vet ej hur dina reläer är kopplade. Men kanske ett relä för ankarspel, kan göra samma tjänst. Kostar bara 800 kr. Klara 80 Amp. http://www.drevman.se/html/ankarspel.html. http://www.southpacific.com.au/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=20&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=54 Senast ändrad av Lasse-L | 14 november 2011 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 14 November , 2011 Tack för alla tips, skall amperemäta idag samt ta loss det hela relät och göra en skiss över hur det är kopplat. Stog med ett extraljusrelä i näven tidigare idag som kostade 29kr, det pallade 30A, har svårt att se att tiltmotorn skulle dra mer men det ger mätningen senare ett hum om. Original -Relät har 4stift En röd grövre kabel > troligen plus in En svart grövre kabel > troligen minus En ljusgrön grövre kabel > troligen plus ut till motorn när relät dragit En ljusgrön tunn kabel > troligen från switchen i reglaget Om det är som jag tror ang. färgerna och tiltmotorn håller sig under 30A borde det ju funka fint att koppla reläet på bilden: Röd > stift 30 Svart > stift 85 Ljusgrön grov > stift 87 ljusgrön tunn > 86 ? Senast ändrad av sigge_1 | 14 november 2011 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wisslan 0 Postad 14 November , 2011 Hej Sigge Jag hade samma problem på min 50 Hk 4-takt, letade som en dåre överallt, men fick bara skampriser vart jag än vände mig... Jag köpte till slut 2 st dubbelriktade reläer samt en reläsockel och kopplade ihop, då ska man veta att jag och el är som eld o vatten, men det har funkat klockrent i 2 år nu.. Av en händelse kom jag sedan över ett relä för 1500 kr, men det ligger bara o skräpar, så om det passar och du vill ha det, så är det ditt för samma pris. // Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 November , 2011 Ja jag tror inte att tiltmotorn tar så värst med ström, det brukar vara minimalt spänningsfall när man kör tillten. Funkar säkert kanon med ett vanligt standardrelä. Annrs finns det ju 40A reläer och även ett skiljerelä borde ju funka, dom tål ju ca 75A MEN mät strömmen när Du ändå är i farten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 14 November , 2011 Kolla om SIM yamaha .com Om dom har ditt relä . Dom brukar vara billiga på just Yammadelar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 14 November , 2011 http://www.startmotor.se/Category?categoryId=38862864 http://www.startmotor.se/Category?categoryId=38862864 Senast ändrad av nbottning | 14 november 2011 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 14 November , 2011 På drev.se kostar den 650:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 November , 2011 Två reflektioner. Ett relä för 49 spänn funkar inte i den marina miljön. Du behöver inte tro på mig utan du gör en enkel och snabb rimlighetsbedömning själv. Ta ett relä från en välkänd leverantör för säg 800:- och håll i handen, känn på vikt, hur är anslutningarna infästa, ser det vattentätt ut? Vilket relä kommer att hålla för högre strömmar osv osv. Det är synbara kvalitetsskillnader, tror jag. Hittar fåtal på nätet som vill skriva om det ( företag alltså ) men läs tex det här: www.smartgauge.co.uk/more_relay.html Att sedan reläet för 800:- köptes in av båtfirman för kanske 210:- och säljes för 4000:- har helt andra orsaker. Garantiåtaganden, kontroll av systemfunktioner, inköp av ett datasystem för logistik och lagerhantering, utbildning av servicetekniker, uppvärmning av lager, avskrivningar, vinst, kvalitetskontrollsystem, lageromsättningshastighetspåslag.... jag kan fortsätta i en halvtimme om jag vill. När du lämnar den trygga fåran med originaldelar - som du anser helt fel prisat - så får du vara din egen tekniker. Inget fel i det.... men man måste tänka till själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 November , 2011 Tror inte att en kraftigt nedväxlad motor som till en tilt kan dra så mycket ström. Tippar på under 10 A. Den är ju inte snabb precis då man vill åt en precisionen. Med alltför kraftig motor och den kraftiga nedväxlingen riskerar man att det blir mycket stora krafter som kan spräcka snäckväxeln om något fastnat eller ändlägesbrytare pajat. Mycket gissningar från en lekman på området. Bilreläer passar också på båt m.a.p miljön. Den är inte den bästa på salta vintervägar, snarare värre än på sjön där reläet sällan sitter i saltsprutet. Ett par enkla bilreläer skulle jag satsa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 15 November , 2011 Sitter det BARA två relän i en relay assy, eller innehåller den även någon form av styr/skyddselektronik? Om den innehåller mer än reläna så blir en fyrsiffrig prislapp åtminstone mer rimlig... Är det bara simpla relän så skulle jag först mäta strömförbrukningen, och sedan leta upp något helt vattentätt relä på t.ex. www.elfa.se som tål tillräcklig ström med god marginal (man måste överdimensionera ganska mycket när det gäller elmotorer och annan induktiv last). Kostar säkert några hundralappar, men väljer man rätt prylar bör det fortfarande fungera när båten har fallit i bitar sedan länge... Senast ändrad av Flummo | 15 november 2011 | 11:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 15 November , 2011 http://www.plastidip.se/?gclid=CO7955TEuKwCFYO_zAodOHlGjA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2011 Hmm, gissning ... reläerna kastar väl också om polariteten på motormatningens två tåtar för att pumpa upp resp ner? Två vanliga enkelslutande reläer räcker väl inte i så fall. Borde kanske vara två reläer med växlingsfunktion istället.Eller kanske alternativt 4 st slutande reläer? (Om man skulle råka trycka på både upp- resp ner-knappen samtidigt så bör väl f.ö. detta helst inte kortsluta batteriet.) Enligt elfas utmärkta pdf-faktasidor så finns fyra bas-reläfunktioner, slutande A, brytande B, växlande break-before-make C, och växlande make-before-break D. (sökväg: tjänster// faktasidor om elektronik för att ladda ner. Sen sid 1728).http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?page=home / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 november 2011 | 15:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 November , 2011 För att förhindra upp/ner samtidigt se min ritning i http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415692 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 15 November , 2011 Tack allesammans för ert angagemang! Det är precis detta man vill ha ut av ett forum. Snillen spekulerar.. Wisslan: ditt relä ser ut att sakna 2 anslutningar som jag har, vill du ta bilder och pm:a mig så är du hygglig Funkis: Du har helt rätt i att ett relä för 49kr säkert inte håller samma klass som ett dyrare, jag hade inte tänkt mig att sätta dit det billigaste heller men är absolut inte beredd att betala 5400 för att det står Yamaha på. Hade jag varit helt lekman på området hade jag säkerligen blivit tvungen att köpa ett yamaha original men det är inte aktuellt alls. Flummo: Ja, det sitter enbart 2st reläer i boxen samt en diod på varje tunn kabel från tiltreglaget Thomas: Du har rätt i att den kastar om polariteten när den kör ned resp. upp. Nu blir det till att snoka fram lämpligt relä, har ev. ett från volvo penta, koppla in det i reläboxen, provköra med låg ström hemme på köksbordet för att kontrollera funktionen. Tack igen för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 15 November , 2011 Många bra svar har redan ramlat in på en fråga som visar på att många har samma problem med sina Yamaha och deras trimrelän. Byggde för tre somrar sedan om trimreläna på en grannes Yamaha 40 hkr. Jag använde originalreläets metallram/fäste att fästa två relähållare i. Jag använde två växlande bilrelän för att få polbytande funktion till trimmotorn. Vi resonerade så att även om man använder lite dyrare Bosch-relän som klarar 40 Ampere så kan man byta hel del sådana för priset av ett Yamaha originalrelä. Om man bygger det hela med relähållare så kan man byta det felande reläet på mindre än femton sekunder, reläet är så billigt att man kan ha ett i reserv i verktygslådan. Dessa relän finns dessutom i hyllan hos varje välförsedd bildelshandlare och bensinmack. Till och med vissa varuhus har billiga varianter som går att använda i nödfall. Grannens nya trimreläsystem har nu fungerat problemfritt i tre somrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 November , 2011 Hittade schemat jag gjorde när jag löste reläproblemet på grannens motor. De färger jag angett skall tas med en nypa salt, de kan vara färgerna på relähållarna. Det viktigaste är att få plus och minus rätt, annars blir det rökigt... Jag upprepar min rekommendation att använda relähållare och relän av god kvalitet. Om Bosch anger att reläna klarar 30 Ampere så gör de det... Skarva kablarna med skarvhylsor som har krympslang så håller de längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 November , 2011 Som den messersmitter jag är vill jag påpeka att reläerna är ritade i draget läge. Eller har du ritat så att reläerna trycker ut den rörliga kontakten när det drar. Det saknas oxå skyddsdioder över reläspolarna. Annars är det korrekt. Som sagt så är jag en besservisser när det gäller reläteknik, så ta inte illa upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 November , 2011 Du har så rätt Lasse. Reläerna är galet ritade med spolarna på fel sida, så kan det gå när det är brottom och man är mer entusiastisk än korrekt i planeringsskedet :-) Numreringen stämmer dock så vitt jag minns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 16 November , 2011 Faderullan: färgmässigt skall det vara svart istället för gul samt att den ena av kablarna till motorn är blå. Annars är det helt rätt förutom tidigare talares korrigering. Imorgon blir det troligen inkoppling fast av en annan variant som jag återkommer till senare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 November , 2011 Då var det löst! 2 x VP relän i gjutna relähållare med vattentäta lock. Monterade dit det i gårkväll och sjösatte i mörkret. Slutet gott allting gott. Hummerfisket kan fortsätta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas81 0 Postad 18 November , 2011 varför skulle inte billiga relän fungera... jag har kört med mina biltema relä i två sommrar nu och dom kostar inte ens 40 kr.. dom ligger löst i motor och motorn har bara gått i salt vatten. fungerar kanon!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 November , 2011 Åh, åh...hur mycket sparade du genom att lösa det på eget sätt Sigge? (Jag älskar historier där lite klurighet snuvar tillverkare på deras ockerpriser!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 November , 2011 Mina utlägg sträcker sig denna gång till ett gäng kabelskor som jag inhandlade. Kabelmattan som jag rensade ut hållare och relän från fick jag gratis av en kille jag hjälpt med grejer tidigare. Det som är kul är att man lägger ett inlägg här, får medhåll och stöd från andra som vill lösa saker själva vilket peppar mig att gå vidare. Visst måste tillbehörsbutikerna överleva men nån j-vla måtta får det finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 November , 2011 Är helt ening! Visst måste de överleva men det ska ju vi också göra...om man ska ha råd att ha båt så måste man ofta hitta lösningar som tillverkarna inte vill bistå med. Ett, för mig, aktuellt exempel är tråden om att renovera powertrimpumpen till VP-drev. Volvos linje är att pumpen måste bytas om den inte håller drevet uppe till en kostnad på minst 5000 kr. I ovan nämnda tråd fick jag reda på hur man byter de O-ringar som tätar så att pumpen håller trycket uppe, kostnad 65 kr!! Nu har jag inte kunnat testa ifall O-ringsbytet åtgärdat felet eftersom drevet är avskruvat för säsongen men med tanke på hur O-ringarna såg ut och övriga skribenters erfarenheter så är jag övertygad om att jag sparat 5000 spänn!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser