Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Terrafobica

Erfarenhet av Skanstulls Marin.

Rekommendera Poster

Skanstulls marin är väl en del av Marin Depån om jag inte missminner mig.

Dom är inte helt kurranta i sitt sätt att hantera sina kunder. Köper upp marinor på löpande band, höjer priserna med 50% ingen information till kunderna. Man kan som kund bli uppsagd från sin plats om någon annan som dom tycker är mer lämpad skall ha den platsen. 

Ett rörigt företag med noll känsla för sina kunder. Jag tog mig friheten att kolla upp dom på allabolag.se ägaren har ett mycket stort antal företagsengagemang, inget som är en framgång. Ställer mig lite fundersam till hur man kan driva så många verksamheter med negativt resultat (nu skall tilläggas att jag inte kikat på länge, kan ha ändrats). Men det känns som Ruffelochbåg AB.

Inga jag kommer att köpa en skruv av, än mindre en båt eller motor.. Kan ju bli KK vilken dag som hellst.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Det är inte så att Rikard jobbar på Galärbryggan och är lite partisk ?angel

 

Jag har inte hört att det skulle varit några problem på senare tid. Förr så gick dom igenom ett par konkurser iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ska det nämnas att jag är lite part i målet när det gäller Skanstull Marin då jag i början på 90-talet sommarjobbade på Skanstull Marinservice som då var ett fristående bolag med nära relationer till Skanstull Marin (båtförsäljningen).

Skanstull Marin var inblandad i ett mycket uppmärksammat bedrägeri på mitten av 90-talet då dåvarande ägarna, via målvakter, tömde bolaget på alla stålar och försvann. Vad jag vet har de inte gått igenom några andra konkurser efter det men det kan jag mycket väl ha missat. Bolaget räddades av de hederliga som var kvar och service slogs ihop med båtförsäljningen. Efter det växte bolaget ganska mycket och köpte upp några andra bolag så hur ägarstrukturen ser ut idag vet jag inte.

Jag har inte någon färsk erfarenhet av vare sig service eller båtförsäljning men när jag jobbade där, och under följande år när jag var där och hälsade på, så var i alla fall serviceavdelningen väldigt bra. Som ett litet exempel kan jag nämna att vi sålde originalolja till inköpspris eftersom cheferna ville att kunderna skulle köra på bra olja och inte lockas köpa lågprismärkena.

Nu vet jag inte om alla jag jobbade med finns kvar där men de var otroligt duktiga, mycket måna om att göra rätt och satte alltid kunden i centrum. Det kan ju hända mycket på 20 år, så jag kan inte gå i god för dem idag, men att de skulle blivit skurkar på gamla dar har jag väldigt svårt att tro! yes

(Återigen, mina erfarenheter gäller serviceavdelningen!)

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls partisk, jobbar i en helt annan branch, det är min högst egna erfarenheter. Som jag nämde så var jag inte 100 på att skanstulls marin ägs av Marindepån - vilka i mina ögon är helt slut. 

Galärbryggan har jag aldrig köpt något av så där har jag inget att komma med förut vad många andra säger - inte heller där är det goda vits ord.. 

Lite synd, men det är väl så när branchen haft för många bra år - man kan låta kunderna jaga, man behöver inte bry sig om sina kunder eftersom det helatiden kommer nya.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om första intrycket är viktigt så har jag bara dålig erfarenhet av deras säljare av nya båtar.

Jag träffade idag en äldre herre som borde stannat hemma från jobbet.

Jag besökte Marindepån och Skanstullsmarins monter på mässan Allt för sjön för att titta på

Bayliners nyare modeller. Efter att väntat ett tag för att få lite info om en 192a för ca 300.000 sek så möts jag av en dryg säljare som efter 5 sekunders samtal välkomnar mig till 2012 och räcker över ett klistermärke och går. Jag har förståelse för om det är jobbigt att stå på mässa 7dagar på rad.

Tyvärr så måste man i en affärsrelation ta ett avstamp i vad jag som kund har för båt idag och vilken typ av båt jag för avsikt att byta till, kanske idag eller om 2 sommrar.

Det finns som tur är flera andra märken av liknade modell så att man slipper göra en affär med denna arrogante säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovanstående skribent. Var och kollade på en BL 192 förra året. Förvisso trevlig säljare inledningsvis (äldre herre), men så fort man ifrågasatte något han sa blev han riktigt dryg.

Nej där kommer jag inte köpa en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på marindepån i danderyd i höstas och tittade på en Grandezza 27. Tyckte de var trevliga men lite småskumma. T ex tar de aldrig hem några båtar med komfortpaket för att kunden själv ska få välja enl dem. Det är väl bara det att kunden sparar några tiotusingar på paketet. Men de vill väl tjäna lite extra pengar. Nämnde även för dem att jag valde mellan grandezzan och bavaria 28 sport. Deras enda kommentar var att grandezzan är en mycket modernare båt. Jaha det var ju ett bra argument tyckte jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också träffat den äldre herren och blev inte heller sugen på att köpa något av honom.

Däremot är jag väldigt nöjd med bemötandet jag fått av serviceverkstaden, rena nöjet att serva båten där. Kompetenta och kommunikativa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte avslöja för mycket i trådstarten, men nu när jag fått era erfarenheter så kan jag göra det.

Köpte min lilla, lätt begagnade HT av nämde herre i juni förra året och det var en riktig miss.  Kände mig hela tiden rätt obekväm med en försäljare som ville mästra och betraktade mig som en liten skolgosse som kan klappas på huvudet. 

Segelbåten hade precis sålts och jag var helt klar över vad jag ville ha, en liten trailerbar båt av bestämt märke med motor av bestämt märke, därför genomförde jag köpet hos dem ändå eftersom detta ekipage fanns just där.

Jag prutade inte i pengar, däremot kom vi överens om att en trailer skulle följa med på köpet samt ett nytt motorlås eftersom ingen nyckel till det befintliga låset saknades. 

Jag hade tagit mig till firman med buss, så jag köpte båten på stuts och körde hem den, trailern skulle de köra till båtklubbens varv.

Dagarna gick men ingen hörde av sig, så jag kontaktade dem flera gånger per telefon.  Till slut åkte jag dit men ingen kunde svara på när trailern skulle levereras eftersom kvinnan som bestämde hade ledigt, jag och en kille gick runt bland deras begagnade trailers men han kunde inte peka ut någon speciell som jag skulle få.  Till sist blev jag förbannad och då kom äntligen herren med en båtvagn? på släp.  Jag orkade inte tjafsa mer, men det var verkligen inte den trailer vi hade kommit överens om.

Motorlåset?  Ja, herregud vilket jävla tjatande från min sida innan det hände något, först efter upptagningen i oktober masade de sig över till båtklubben, skar av låset och ersatte det med ett nytt.

Grattis till Micke och till det företag som anställde dig, för nu är det bara surkart kvar på Skanstulls Marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis samma erfarenhet av den äldre herren. På mässan i höstas var han så otrevlig att jag inte sätter min fot på vare sig firman eller deras monter på mässan igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad lustigt hur man kan uppfatta saker olika. Jag besökte visserligen aldrig båtmässan det här året, men jag tror mig veta vilken säljare ni menar. Rätt kort, smal gråhårig man eller hur?

Var nämligen även jag inne på en Bayliner 192 förut. Jag uppfattade denna man som genomtrevlig och mycket social och kommer ihåg att jag blev erbjuden att köpa en sådan båt med 3-litersmotor för 260 tkr inkl trailer, men det var för ett par år sedan. Förra året vill jag minnas att de erbjöd samma båt för 299 tkr med den större 4,3 litersmotorn.

Kan det ha att göra med vilken approach man själv har när man närmar sig en säljare? Vilket kroppspråk man uttalar, mer eller mindre avsiktligt? Signalerar man seriöst intresse eller avståndstagande? Ögonkontakt, korslagda armar? Jag säger inte att det behöver vara så, men det är ju något man kan fundera på.

Jag tror för övrigt att säljare på båtmässan får ha att göra med ganska många udda figurer under den vecka mässan varar. Sådana som är såväl dryga, otrevliga och mästrande. Vad tror ni andra?

Någon som har praktisk erfarenhet av 192:an förresten? Andrahandsvärdet tycks stå sig rätt gott om man kollar in begärda beg-priser på blocket. Snudd på sinnesjukt bra t.o.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

När vi läste detta tyckte vi det var lämpligt att försöka ge en beskrivning av hur vår verksamhet ser ut och vad vi har för målsättning med denna.

Marindepågruppen är resultatet av en sammanslagning av Marindepån i Danderyd, Skanstull Marin och Jarleruds Marin som skedde i januari 2007. Vi driver idag dessa tre anläggningarna samt Marindepån Bergshamra i Roslagen och Marindepån Nacka på gamla Fisksätra Marina. Vi har jobbat mycket länge i branschen och vår ambition är att bygga upp en väl fungerande verksamhet som kan hantera både försäljning och eftermarknad i form av service samt sommar- och vinterplatser. Verksamheten ägs av mig (Björn Sandhaag) och Richard Junestrand. Vi arbetar båda heltid i verksamheten och har inga andra engagemang eller bolag som vi äger eller verkar inom.

Marinbranschen har sedan sensommaren 2007 genomgått en dramatisk försämring då finanskrisen härjat över hela Europa och vi har fått vår släng av sleven.
Vi har gått med underskott sedan 2008, men har lyckats förbättra lönsamheten sedan dess genom omfattande omstruktureringsarbeten. Denna trend fortsätter även för 2011 då vi fortsätter att tappa i omsättning, men förbättrar resultatet. Detta är inget som är unikt för Marindepågruppen utan gäller i samma utsträckning de flesta bolag i branschen.
För att öka stabiliteten i verksamheten så har vi arbetat mycket med att utöka service och eftermarknad. Som ett led i detta har vi tagit över driften i Bergshamra och senast i Nacka. I samband med dessa övertagande har vi också anpassat priserna till normal marknadsnivå eftersom det annars är omöjligt att bedriva verksamheten på ett seriöst sätt.

Det är väldigt tråkigt att höra från kunder som inte upplever att de fått rätt service eller blivit rätt bemötta. Det är något vi tar till oss och självklart arbetar för att förbättra.Vår ambition är självklart alltid att alla kunder skall vara helt nöjda.  Hur gärna vi än vill så är det nästan omöjligt att nå upp till det målet, vilket särskilt gäller i en ekonomiskt tuff period. I de fall något går snett försöker och vill vi självklart också försöka lösa det. Vi är medlemmar i Sweboat som till stor del borgar för att vi sköter oss. Till exempel är vi bundna av till att rätta oss efter ARNs rekommendationer. Detta betyder inte att vi önskar något annat än alla ska vara nöjda som anlitar oss genom att köpa båt eller nyttja någon av våra verkstäder och varv.

Tyvärr är det ju så att alla inlägg i det här forumet är anonyma så jag kan inte komma i kontakt med er som upplevt att ni inte blivit korrekt behandlade men jag önskar att ni kontaktar mig direkt på bjorn@marindepan.se. Är det någon annan som undrar något eller har några kommentarer så är ni också självklart välkomna att höra av er till mig. Vår ambition är alltid att vara så öppna och tydliga som möjligt när vi pratar med såväl våra kunder som leverantörer och andra partners. Självklart träffar vi inte alla, men i de fall vi får frågor så har vi inga hemligheter och försöker besvara det mesta.

Marindepågruppen
Björn Sandhaag
VD
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju strålande att du tog dig tid att svara Björn!

Jag vill påpeka att jag är nöjd med min båt och däri ligger väl mitt problem.  När man som jag, så tydligt bestämt vilket ekipage jag skulle ha, och i flera månader sökt med ljus och lykta efter det, så drog jag mig inte ur affären trots att jag kände mig behandlad som ett naivt barn.  Det tog ett halvår innan affären var helt avklarad som du kan läsa i mitt tidigare inlägg, men egentligen är den inte helt avklarad eftersom det muntliga avtalet tyvärr inte följdes.  Men skitsamma, jag har varken klagat till er eller till ARN så jag står mitt kast, jag lade ut tråden enkom för att se vilka erfarenheter andra hade av Skanstulls Marin, och det har jag fått nu.  

Inläggen på detta forum är inte anonyma, klicka på email så vidarebefordras det som skrivs till medlemmarnas privata inkorgar.



Senast ändrad av Terrafobica | 19 mars 2012 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att personer reagerar så pass mot ett företag, att man väljer att bry sig så mycket att man varnar andra att inte hamna i samma delemma som sig själv ! Enastående ! Och till Björn ...dags för några utvecklingssamtal på firman !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! 

Väl formulerat! Jag skrev i ett mail gällande båtförvaring till Björn att han kanske skulle fundera på hur hans personal hanterar kunder. Kunder kanske är ett nödvändigt ont, men man måste hantera dessa på ett bra sätt. 

Fick ungefär samma bemötande av Björn. 

Marin Depån bryr sig inte ett skit om sina kunder. Lovar en sak, i slutändan blir det någopt annat.. Trist, mest för alla människor som drabbas och/eller som nästan tvingas att använda sig av dessa herrar eftersom dom nu är så stora. Kollar man på allabolag (nu var det ett tag sedan jag tittade) då gick det inte lysande för dom.. 

Det finns andra företag att handla av/ att anlita för service och/eller båtplatser - använd dom istället. 

Nej, jag representerar inte någon annan i branschen - bara så less att folk som Björn och co. kan bete sig som arslen och folk fortsätter att anlita dom.. 

Om man slutar använda sig av företag som är kassa kommer dessa såsmåningom att antingen försvinna eller förstå att förändra sig. Dock så kräver det att alla förstår det och inte bara tänker ja men jag kan ju köpa saken hos Marindepån för 2% mindre pengar. För att i andra änden bli missnöjd och irriterad.. 

Rörig texten blev, lite tidigt.. Antar att man förstår andemeningen i detta :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!

Om du vill komma i kontakt med någon så klickar du på Skicka mail så kan du skicka mail till de personer du önskar kontakta.

Lycka till!
Mackey

PS
Vil tydliggöra att jag inte ens känner till Skanstulls Marin så jag skriver detta i all välmening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just va Broder Terra skrev tidigare i tråden ! Läser man inläggen så är det lättare att kunna tillför något :-) :) tjingeling !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry!

Bra påpekande!
Det händer alldeles för ofta att de som svarar på inlägg inte alls verkar ha läst tidigare inlägg i tråden.

För min egen del hade jag faktiskt läst alla inlägg, men tydligen missade jag att Terrafobica skrivit detta i sitt inlägg.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in min båtmotor på service innan midsommar 2011. Efter ungefär två månader började jag undra vad som hänt eftersom jag inte hört ett pip från dem. Då jag (själv) ringde upp och frågade efter status fick jag veta att det visat sig vara några saker till som behövde göras och att de beställt reservdelar. Det skulle ta ett tag till och bli lite dyrare än bara vanlig service.

Sen ringde jag ungefär var tredje vecka och fick höra att de inte visste något mer men att det var på gång. Efter sammanlagt ett par månader till hade jag fortfarande inte hört ett pip utöver mina påstötningar med jämna mellanrum. När jag så ringde denna gång så berättade man att alla delar som beställts inte kommit, men att man trodde att de var på väg snart.

Sen gick det ytterligare ett par månader ( nu är vi strax innan jul 2011...) utan att jag fått någon frivillig återkoppling från dem (men fortsatt ringt var tredje vecka).

När jag (själv) ringde fick jag höra att reservdelarna de beställt skulle kommit från en fabrik i Japan som blivit drabbad av tsunamin/kärnkraftsolyckan. Man kan väl tycka att de kunde berättat det lite tidigare... Dessutom berättade man att det nu bara saknades en liten skruv eftersom man lyckats hitta begagnade delar till motorn. Jag frågade vad de trodde att kalaset skulle gå på och fick svaret att det blir såklart dyrare än bara servicen, men att det nog skulle hamna runt 4000-5000. I februari 2012 när jag ringde för sjuttioelfte gången fick jag höra att det förutom den lilla skruven var hål på en skyddskåpa. Det tog dem alltså nio månader att se att det var ett hål på den kåpan. Man kan undra hur det kom sig...? Det skulle ta någon vecka till att fixa sa man.

I början av mars 2012 ringde jag därför igen och undrade om de lyckats fixa detta till slut och fick höra att den faktiskt nu var klar och provkörd, men att de behövde räkna lite på priset. Jag frågade i vilket härad vi pratade om och fick svaret att det rörde sig om det vi talat om tidigare, vilket jag då tolkade som 4000-5000 kronor.

Förra veckan (mitten mars 2012) ringde jag igen och frågade om han räknat klart. Det hade han inte - han var inte ens där, men en kollega sa att jag kunde komma och hämta motorn så länge så kunde de fakturera i efterhand. Wow. Ett eget initiativ. Men inte från verkstadschefen.

Efter det ringde verkstadschefen Christer mer eller mindre omedelbart och talade in på mitt mobilsvar att de nu räknat klart och att jag kunde komma in när jag ville. Första gången han ringer av egen fri vilja är alltså när det är dags att betala.

Den 23 mars (ganska exakt nio månader efter jag lämnat in den) åkte jag till Skanstulls Marin för att hämta motorn. Det var inte öppet när jag kom trots att öppettiden enligt hemsida och skylt är från 08.00. Vid 08.20 gled Christer in i sin V8 värstingmerca (undrar vem som fått betala den...).

Jag får ut min motor och får nu för första gången höra att han ska ha 11000 spänn för att han fixat min motor och att jag ska vara väldigt väldigt glad att jag fått en så bra och total reparation av min motor.

9 månaders leverans. Mer än dubbelt så dyrt än han sagt under hela tiden. Oh ja. Jag är verkligen sååååå glad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt mycket delar hos skanstull till mina motorer. Och fått mycket bra hjälp. Dock aldrig lämnat in någon på rep.


Det låter som detta handlar om en äldre motor. Då dom inte fick tag i delar. Och den måste vart i behov av mycket mer än service.

Om det inte går att få tag i reservdelar skulle jag uppskatta att man hjälper till och hitta beg delar.
Blir även nyfiken på hur omfattande reparationen var. Du skriver service å lite till.


Hur mycket arbetstid blev du debiterad. Då det tog så lång tid ?

/ Pachanga 32


 



Senast ändrad av Pachanga32 | 27 mars 2012 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två senaste inläggen är gjorda av ett-inläggsmedlemmar och känns faktiskt oseriösa, ta bort dem MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citaat

 Verksamheten ägs av mig (Björn Sandhaag) och Richard Junestrand. Vi arbetar båda heltid i verksamheten och har inga andra engagemang eller bolag som vi äger eller verkar inom.
 

Hittade 20 befatningar på proff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått en månad sedan Björn beklagade sig över att medlemmarna i Maringuiden var anonyma och inte gick att kontakta.  Lika lång tid har gått sedan jag talade om för honom att vi medemmar faktiskt är kontaktbara, men har jag hört något från honom?  Nej, så klart inte, och han hade/har nog ingen avsikt att göra det heller, det hela var bara snack så klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inga fler behöver köpa sig samma dyra erfarenhet! Det finns ju fler företag att vända sig mot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga ytterligare en erfarenhet till listan. Tänkte köpa ny båt den här säsongen och pratade med den äldre herren om en Bayliner, demobåt som gått 23 timmar med stereo, gps och lite annat för 189000. Jag var tveksam men sen sänktes den till 179000 och jag var där och pratade med honom igen för att försäkra mig om att priset var det samt att extragrejerna fortfarande ingick. Allt var frid och fröjd tills jag fick hem orderbekräftelsen. Där var det plötsligt en annan båt, visserligen ny men utan stereo. På orderbekräftelsen hade de dragit av 30000 för handpenning men på fakturan för handpenning var det 30 moms. Det hela skulle då sluta med att jag skulle betala 8000 mer än avtalat för en likadan båt men sämre utrustad!

Var på en annan marina och berättade om detta utan att nämna namn eller ens vilken marina det var på och säljaren visste direkt vem det var och kunde namnge säljaren på Skanstull!

Spolade naturligtvis affären och gick vidare. Det finns ju mer än ett ställe att köpa en båt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...