T_M_C 0 Postad 13 November , 2011 Hej! Vi är två familjer som kommer gå Dalslands Kanal tillsammans till sommaren. Vi går Göteborg - Köpmannebro och sedan när vi gått kanalsystemet lyfter vi till Halden för att ta Västkusten ner till Göteborg igen. Den officiella informationen som finns via kanalbolaget har vi läst och även införskaffat Båtsportkortet.. Nu vill vi gärna höra om vilka erfarenheter som finns här inne om att åka kanalen - hur är det att ligga i naturhamn, hur fungerar faciliteterna kring slussarna/gästhamnarna - vad för speciell utrustning utöver vad man normalt har med på båtsemestern behöver man tänka på (aldrig slussat tidigare...) etc. Det finns flera företag som sköter båttransport till Halden, men hur tar man sig själv dit - är det arrangerat på något sätt eller är det till att åka taxi eller kollektivt? Har även sökt efter bloggar men inte hittat något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 November , 2011 Jag gick där för många årsedan så min info är allt annat än färsk. Vi åkte med i hytten på lastbilen som transporterade båten, en spännande färd på smala vägar i hög fart. Man måste nog vara lite naturmänniska för att åka där, inget för den som gillar storstads liv. Håverud tog en dag båtarna som kör turister i akvedukten hade företräde så väntan blev lång där, att ligga i naturhamn är väl som jag ser det att föredra före en stökig gästhamn, och det finns många fina ställen att övernatta på, mycket kanoter överallt. Slussarna är mer odramatiska än i Götakanal, slussvaktarna hade fasta linor som dom kastade ner, lite skrovliga kanter i endel slussar så oömma fendrar rekomenderas. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 13 November , 2011 om du kollar på haldenkanalen.no får du mycket information http://haldenkanalen.no/doc/2011.BesøkHaldenkanalen.2011-07-19.pdf som du ser kostar det inte många kronor att lyfta båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 14 November , 2011 Ha gott om tid, så ni inte bara kör raka vägen mellan Håverud-Ed. Passa på att lägga ett par dagar i Östra och Västra Silen. Mycket fina sjöar och Östra Silen är underbart tyst, förutom då när tyskarna kommer paddlande... Även norra delen av Foxen med Flötefjorden in mot Fölsbyn är mycket vacker och mycket annorlunda mot västkusten. Trevlig resa! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 14 November , 2011 Hej! Tack för länken till Haldenkanalen! Tyvärr hade dom max 2,8 ton och det förslår inte mycket för oss - men det stod även att dom kan arrangera lastbilstranport så det får jag undersöka närmare. Det ser ju ut att vara riktigt ont om grund, grynnor och annat eländer när man kikar på båtsportkortet - kan det verkligen vara så rent? Spontant känns det som en förutsättning att vara minst två båtar för det kan nog kännas lite öde i alla vikar och vrår, eller så är det kanske en herrans massa båtturister mitt i sommarn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser