Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
facil26

Havstulpaner

Rekommendera Poster

Jag hade( massor) me havstupaner speciellt  utmed vattenlinjen som är i en avikande gelkot  färg, som  blev bortagna m en isskrapa för att skona ytan,men någon slags fästfot som satt som   berget självt. Min tanke va att försiktigt slipa det sista av tulpanen i vår. Men döm av min förvåning när jag lade propellern i blöt dvs vanligt kranvatten ca3 veckor och det va bara att skrapa lite lätt m en smörkniv så losnade tulpanerna enkelt o lätt.Min tanke är att sjösätta i vår och und sommaren göra ren vattenlinjen utan sliparbete enbart iskrapa från bilen.Någom mer som gjort denna upptäckt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var riktigt extremt mycket havstulpaner i år, har aldrig under alla år jag bott där någonsin sett sådana mängder här vid östersjön.

Gick bet med allt jag testat på skalbottnarna, inkluderat plastskrapa, ättiksyra och högtryckstvätt, men skall kolla om det blir någon skillnad, men hur gör man med skrovet om man behöver måla det innan sjösättning, någon mer som testat? Skulle som sagt vara intressant att höra mer av era erfarenheter om hur man får bukt med dessa förebanskade skalbottnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill ni inte jobba hårt med havstulpanerna kan ni lätt borsta bort dom precis när de sätter sig. Man kan  premunerera på en tjänst där man får en varning via SMS när det sker i området man har sin båt. Här i Roslagen brukar det vara i början av augusti och jag fick ett SMS när det var dags. Då plockade vi fram levangen och cyklopet och borstade botten ren.

Här är adressen till sidan där man kan beställa tulpanvarnings-SMS http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=2309

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har inte en enda havstulpan på min båt. Verkar konstigt då det verkar vara vanligt förekommande även i östersjön där min båt ligger. Min båt ligger i Åkersberga på Trälhavets båtklubb vid en brygga som inte ligger långt ifrån Åkerskanal. Via Åkerskanal rinner det ut vatten från insjön Gransviken. Förmodligen är vattnet vid min båt väldigt bräckt. Kan detta vara en av anledningran till min ringa beväxning på botten eller kan det vara bottenfärgen?

post-10016587-1394236872,138_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert båda sakerna, gladius. Tulpanerna gillar inte sötvatten och någonstans måste ju gränsen gå. Troligen är vattnet där du ligger på fel sida gränsen för vad tulpanerna gillar så de håller sig därifrån. Sen är givetvis bottenfärgen viktig.

Vår båt hade kanske totalt 10 tulpaner på hela botten och då ligger vi inte i närheten av något sötvattenutsläpp på ostkusten. Jag har ingen aning om vad det var för färg då den ägare som senast målat botten inte gått att få kontakt med. Nu är all färg bortslipad för epoxibehandling under våren och ingen ny bottenfärg ska läggas på. Vi kommer köra med båtbottentvätt nästa sommar/tvätta själva (om vattentemperaturen tillåter) efter att ovan beskrivna SMS mottagits. Jag vet att denna metod fungerar perfekt eftersom vår akterspegel, som inte hade någon bottenfärg i somras, skurades för hand av mig efter att SMSet kommit och där jag kommit åt fanns inte en enda tulpan. I skölden, där det var knepigt att komma in med svampen satt det dock lite tulpaner.

Denna metod känns otroligt miljövänlig eftersom ingenting släpps ut i vattnet som inte redan varit där. Ekonomiskt är det också fördelaktigt eftersom bottenfärg är dyrt samtidigt som arbetsinsatsen är minimal, speciellt om man har en båtbottentvätt i närheten.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått massor på drevet men ingen i övrigt. Hur gör jag nu om jag skall ta bort dem från drevet.

Jag har hört talas om saltsyra men det måste väl finnas något annat lite mildare.

H/b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det fanns en tråd nyligen i ämnet lösa upp havstulpaner. Leta efter den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft min båt på samma ställe i Åkersberga. Min båt var full av tulpaner. Jag använde Neptune Formula från Ekomarine. När jag märkte att båten tappade fart och att tulpanerna växte till prövade jag att köra genom en bottentvätt. Jag var nog inte tillräckligt snabb för tulpanerna hade blivit stora och starka. Resultatet av bottentvätten var att all röd Neptune tvättades av men mer än hälften av tulpanerna satt kvar. Valet av vilken färg jag inte ska använda nästa år blir enkelt, av flera skäl. Kanske blir det ingen bottenfärg och spolning vid tulpantiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få tulpanvarning per sms kan fungera i Stockholmstrakten där man har en tulpansort men här på västkusten där det finns 6-8 olika typer som blommar och växer vid olika tidpunkter fungerar det inte.

Jag hade min propeller helt ren i år, har en Volvo-folding på axel som jag polerade helt metallren. På axeln målade jag antifouling men monterade ingen zink-anod. Det fungerade bra. En båtgranne i hamnen körde samma stuk, ren propeller utan zink och hans propeller var också ren.

Tyvärr måste man ha zink på drev så där kvarstår problemet. SXK-V har en undersökning på gång om olika varianter, bl a spritpenna (!), hoppas de kommer med en sammanställning från den under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av havstulpaner är att deras klisterliknande sätt att sätta sig fast är att de verkar gå in i porerna på materialet och det blir rester kvar. Oxsalsyra löser upp skalet men aldrig lyckats lösa upp det med bara vatten.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 19 november 2011 | 07:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...