Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
aolsson

Hur kopplar man bäst anarolina med ankaret

Rekommendera Poster

Jag har fått en ankarolina som present och tycker att det ska bli skönt att slibba slabbiga ankarlinor i stuvfacken nästa år.

Däremot är jag inte helt klar över hur man bäst kopplar ihop linan med ankaret.

Jag har med en krok som heter krokolina. Ska jag fästa den direkt i ankaret efter att ha snört fast den på ankarolinan? Eller ska jag kära som förr - dvs med shackel från ankare o kätting fäst vid öglan på ankarolinan?

Jag tänker skuva fast ankarolinan på pushpit och även sätta ankaret i en noa-hållare där. Det verkar smidigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man klipper bort den sydda öglan - och smälter ihop fransarna som blir - och följer sen sifferinstruktionen på krokolinan när man trär i bandet. Blir så här och det funkar utmärkt bra ...

http://www.bataccenten.se/productImages/stora/063790.jpg

Själv använder jag kroken direkt i ankarkättingen samt emellanåt även direkt i bojförtöj-krok. Går snabbt att t.ex. skifta från ankare till bojkrok ifall man upptäcker att akterbojar finns i en okänd hamn.

Senast ändrad av Thomas-1 | 13 november 2011 | 13:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör alltid ha ca 1-1,5m  tung kätting som håller ner ankaret o fung som ryckutjänare om du vill sova någolunda lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbast och säkrast är ett pålstek.

Lätt att lossa och inget mekaniskt som kan gå sönder. 

Senast ändrad av forgus31 | 13 november 2011 | 13:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra - jo jag har sett siffrorna och bilden, men man drar sig ju alltid för att sätta saxen i helt nya grejor.

Möjligheten att koppla till boj är ju en bonus.

Sen kommer jag nog att köra med kätting även i fortsättningen.

Senast ändrad av aolsson | 13 november 2011 | 13:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, bojkroken är också en bra pryttel. Man lutar sig ut lite när man passerar bojen och krokar snabbt i den ca 80 cm långa kroken. Krokolinan är ju bara två plåtbitar plus ett litet plåtrör - inte mycket mekanik där inte.
Bara att ta mod till sig och klippa bort den sydda öglan direkt. ;-)

Edit tillägg: Menar alltså en sån krok ... http://test.marinshopen.se/TillbehörsShopen/tabid/258/CategoryID/432/List/1/catpageindex/1/Level/a/ProductID/75634/Default.aspx

Senast ändrad av Thomas-1 | 13 november 2011 | 14:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en brandkrok med låsning, se bild.Jag kopplar på en bojkrok eller en kätting med ankare.

post-10001744-1394236872,0273_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd aldrig vanlig karbinhake, även om det kan verka praktiskt. Tappade ett sprillans nytt ankare utanför Gisslingö på det sättet i somras. Haken på bilden ovan har en låsning, det är bra. 4 meter 0.8 kätting med schacklar i båda ändarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskaparens krokolina kommer att fördela last och slitage på ett bra sätt, när han väl kommer över skruplerna för att brutalklippa bort öglan. ;-)

Dessutom blir man ju då inte beroende av en fast ögla, utan kan flytta krokolinan utefter bandet efter behag&slitage.
(Bandet slits ju mest i ankar-änden, så man kan så småningom även vända bandet i rullen. Den änden är ju sällan brukad eller uv-skadad, så bandet kan nog tryggt användas ytterligare några år.)

Har i bilden försökt skissa nackdelen med att ansluta ett platt band till ett rundat beslag, blir väl ojämn belastning/slitage i bandets fibrer och sömmar?
Har - tror jag - i skissen vänt dragrikningen optimalt i förhållande till hakens utseende, men inget hindrar väl att den råkar inta andra och mer ogynsamma positioner vid ev ryckbelastningar?

Tips angående nämnda Kiviks-krok ovan;
En ny typ av större och grövre blåa bojar blir allt vanligare, åtminstone i bohuskustens hamnar.
Kivikskroken har en lite för smal öppning i sin smalaste del, vilket gör att kroken ibland bara plumsar på plats vid hög belastning. Blir då svår att lossa med handkraft .
Man kan nog lätt justera och anpassa sin kivikskrok om man har tillgång till skruvstäd etc, men då är det bra att veta bojögle-rundstålets diametermått.
Till saken; har själv mätt denna diameter till 30,5 mm med skjutmått, och antecknat i att göra listan. (Själva runddelen i kivikskroken har f.ö. tillräcklig radie för att svälja detta, utan praktisk risk för böjd krok eller andra problem, vad jag begriper.)

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puncenp:
Alltid litet kul med ironier, men de kan tyvärr misstolkas och bör nog därför alltid allmänt undvikas i forumtrådar.

Nödgas därför påpeka;
Den enkla Merx-haken (iaf utförandet som man först möter vid googling) är som nog alla förstår helt utesluten i ankringssammanhang, glöm alltså puncenps nog något missriktade ironiska inlägg rent faktamässigt. Är naturligtvis ett försök till ett litet skoj-inlägg, eller ...??

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 21 november 2011 | 18:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte med en merxx-hake men det fungerade inte, eftersom den var för stor och fastnade i den noa-ställning jag har för att ta upp ankaret utan att slå i skrovet. 

Men en sådan där karbin-hake med skruvlås som visas ovan kanske kan vara lösningen. för det är bra att kunna lossa linan från kedjan och kunna sätta fast den i en bojfångarstång istället. väldigt smidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det risk att haken ställer sig på tvären, tex linan kärvar mot skruvlåset? Då är det en dålig lösning, tror inte den klarar någon större belastning om den hamnar snett.

Senast ändrad av Amanda31 | 22 november 2011 | 11:20

Senast ändrad av Amanda31 | 22 november 2011 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför klippa bort den redan sydda öglan i linan, varför köpa dyra anslutningsdetaljer....?

Enklare och troligen bättre att säta ett vanligt skruvchackel till ankaret, där sätter du först några meter kättning som håller ner ankaret, och som sedan kan ligga och skava på bottnen utan att det gör något, Sedan sätter du ett likadant schakel mellan kättingen och ankarolinas lina. Välj så stort att linan ligger platt mot bulten så håller det längre.

När du sedan hänger upp ankaret på pulpiten så skall  schackelt mot ankaret vara så lagom stort att det passar i hållaren, Ankaret skall då helst sitta så säkert så du inte tappar i ankaret under färd....Men jag brukar ändå sätta en liten tamp som säkring.

Till kättingen kan du antingen in under ankaret ha en kapad dunk eller liknande, har även sett de som har kättingen i en stålcylinder intill, ett tillbehör som troligen egentligen är till för en dragg.

Senast ändrad av Hasse_O | 22 december 2011 | 12:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips angående nämnda Kiviks-krok ovan;
En ny typ av större och grövre blåa bojar blir allt vanligare, åtminstone i bohuskustens hamnar.
Kivikskroken har en lite för smal öppning i sin smalaste del, vilket gör att kroken ibland bara plumsar på plats vid hög belastning. Blir då svår att lossa med handkraft .
Man kan nog lätt justera och anpassa sin kivikskrok om man har tillgång till skruvstäd etc, men då är det bra att veta bojögle-rundstålets diametermått. 

Jag har lagt mig vid såna bojar och det har gått bra hittills men ska ta ditt tips ad notam och ge mig på öglan med våld och vidga den ett par cm. Som det är nu får man knappast ur kroken om den ploppat förbi. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte påstå att jag är possitivt inställt till kroken som Thomas länkar till.

Låg med min L32;a i Waxholms gästhamn. L32;an har ju puchpiten utbyggd med en båge akteröver, för att bl.a ta upp krafterna i akterstaget. Hade ganska kraftig sidvind. Dessutom är L32 helt omöjlig på backen. Halar ut båten till bojen.

Grannbåten hade en dylik krok som man fäst i samma boj. Kroken fångar den bakre delen på min puchpit och hela manövern går åt skogen i den starka vinden. Hade ett elände innan jag lyckades komma loss från grannbåtens krok. 

förderar nog denna modell efter det. HandyDuck förtöjningshake http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1155&artname=Förtöjningskrok - HandyDuck&sok=förtöjningskrok

Senast ändrad av toaen | 22 december 2011 | 12:55

post-945-1394236897,1362_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...