Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Gäst Rikard Engström

Vilka dieslar är bäst?

Rekommendera Poster

Gäst Rikard Engström

Jag avser att köpa en båt (typ snipa) med inombords-diesel i. Vet någon vilka dieslar som är bra och kanske framför allt vilka man skall undvika? Är VP bättre än Perkins och Yanmar, är ett högre MD-nummer synonymt med en bättre motor för VPs motorer etc? /Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AQAD40-MOTORÄGARE

sKA DU KÖPA EN DIESEL BÖR DU NOG KÖPA EN MED GJUTEN TOPP ALLTSÅ INGEN ALUMINIUM-TOPP.LÄNGRE LIVSLÄNGD PÅ EN SÅDAN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gabriel

Min erfarenhet är att man ska hålla sig till ett vanligt märke. Alla varv vill inte jobba med Perkins eller ombyggda Mercedesdieslar - surt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LO

VP är ej bättre än någon annan, hur många anlitar varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Pentas motorer upp till och med 105hk är baserade på äldre perkinskonstruktioner. De tillverkas i Asien. Värmeväxlarna görs i Frankrike och backslagen i Italien. Gällande aluminium topp så behöver man inte vara det minsta orolig när det gäller moderna dieslar. Gjuteritekniken har utvecklats fantastiskt under de senaste 15 åren. Volvos nya personbilsdiesel är inte bara toppen i aluminium utan även blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All info om VP:s beteckningar finner du på www.drevia.se, en mindre vetenskap. Kan bara hålla med föregående skribent att VP ej är generellt bättre än övriga, bör dock tänka på att vi lever i Volvo-land och tillgång till utbytesdetaljer och kunskap är relativt god för Volvomaskiner. Hoppas du finner det rätt objektet, det är det som är viktigast. /stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det var dags för motorbyte i min och min brors båt valde vi IVECO pga. Pentas oförskämt höga reservdelspriser och höga pris på nya motorer. Ett val som vi inte ångrat. Vi har köpt 3 IVECO de sista 5 åren. En bra skött diesel håller i många år, så vilken motor som sitter i den tilltänkta båten är inte så viktigt om priset är rätt, och motorn är välskött. En udda motor, ger ju läggre pris på båten. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus

Yanmar är dom bästa har jag hört!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus

Yanmar är dom bästa har jag hört!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus

Yanmar är dom bästa har jag hört!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi håller just på att installera en ny motor i vår gamla Nidelv 24. Vi fastnade för en 4-cyl 39 hk Iveco. Den motorn är identisk med Lombardinis motsvarande. Lombardini är en av världens största tillverkare av marinmotorer. Iveco-motorn tillverkas av Lombardini i samma fabrik, men målas sedan röd istället för den blågröna Lombardini-färgen och säljs via Iveco. Det som fällde avgörandet var bättre service- och garantivillkor på motorn i Iveco-utförande. Har en bekant som installerade en 3-cyl i sin segelbåt förra sommaren. Han är kanonnöjd. Motorn är tyst och fin och luktar nästan inte alls. Akterspegeln som han fick tvätta fri från sot ideligen med den gamla pentan, håller sig skinande vit numera... Den är av modern konstruktion med bl.a. en dieselpump per cyilnder - bra för driftsäkerheten. Vår motor kostade 69.500 plus litet tillbehör. Klart konkurrenskraftigt om man jämför med motsvarande penta eller Yanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...