Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Chartio

Konsten att segla till Svalbard alt Island/Grönland...

Rekommendera Poster

Direktivet från EU handlar om att man vill upprätta en säkerhetsstandard för fritidsbåtar och denna säkerhetsstandard gynnar av någon anledning stora båtar, vilket Yrvind menar är befängt.

Direktivet heter RCD (recreational craft directive) på engelska, googla runt lite så hittar du. Det trädde i kraft 1996, men jag tror att det har gjorts en del tillägg (bland annat 2004).

Här är en länk till en artikel ok Yrvind med någon rad om direktivet:

http://www.nyheterna.net/nyheter/vaestervik/laangsegling_i_liten_baat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en viss skillnad för de olika brottsliga verksamheterna.

För Svens del handlar hans brott i att han tycker att Eu`s direktiv är uppåt väggarna galna.

http://www.nyheterna.net/nyheter/vaestervik/laangsegling_i_liten_baat

Att han själv har byggt en liten båt och själv seglar den på världshaven är ju helt ok enligt de regler som gäller. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-tillverka-bat/Hembygge-halvfabrikat--Kit-batar/

Däremot kan han inte bygga och sälja båten kommersiellt.

Jarle Andhøy brott är ju en förbrytelse mot ett lands lagstiftning. Att i smyg plocka upp en person som utvisas från ett land pga att personen i fråga tillhör ett kriminellt nätverk och sen smuggla in honom inom landets gränser igen, kan ju inte jämföras med Svens tilltag. Inte ens på samma årtusende. Om än någonsin

Samma gäller ju för Jarle´ s besök på den Antarktiska kontinenten.

Däremot har väl Jarle många andra kvallifikationer när det gäller sjömanskap och navigation. Det finns ju många andra som gjort vansinnesfärder över haven under mycket sämmre förhållande och utrustade än Jarle Andhøy. Nansen, Amundsen, Nordenskiöld, Shackleton för att nämna några av de mest kända. De blev ju hjälta av olika anledningar även om deras färder inte alltid var helt utan problem.

Skall man segla till Svalbard i en lite båt utan nån större erfarenhet behöver man nog ha en läggning som liknar Jarle Andhøy. 

Och som sagt; Har man tur - så behöver man inget vett



Senast ändrad av toaen | 06 december 2011 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt inspirerande seglare! Och utifrån det kan man ju se att det mycket väl går att segla till Svalbart i en H-båt. Däremot kan nog inte alla segla dit, och vissa H-båtar kommer kanske inte fram heller. Dvs. oftast når nog seglaren sin gräns före båten, men ibland handlar det om att havet är allt för stort.

Det mesta beror på förberedeler, framförhållning och planering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Chartio!

 

Jag har bara läst den jag länkade till så jag vet inte om det samma eller ej. Jag vet dock att jag hade mycket nöje, när jag läste länk-boken. Den är skriven av en man med ordens gåva, vilket inte alltid är fallet när det gäller seglingslitteratur. Jag rekommenderar.

I övrigt, Webb Chiles böcker hör till de bästa jag läst (och jag har läst ett hundratal). Fantastisk seglare och författare som bl a seglat i en liten, öppen båt, nästan hela jorden runt. Böckerna finns gratis att ladda ner på hans site. The Open boat upplevde jag som mest inspirerande. Dock ej kyla och drivis. http://www.inthepresentsea.com

Davis Lewis bok Ice bird kan rekommenderas. Hans äventyr har jämförts med Schackeltons segling, med den skillnaden att Lewis gör det frivilligt. Nästan lite för knäpp för att jag ska kunna relatera till hans fanatiska vilja att avsluta seglingen på rätt sätt. Men läsvärd, det var den. 

Sven Lundin(Yrvind)? Där pratar vi lågbudget, men kanske inte direkt arktiska klimat. Liksom Sebastian Näslund som skriver bra om sina äventyr.

Vinterskepp med Bjelke/Shapiro tipsade någon om. Mycket bra böcker, men kanske inte i genren lågbudget/småbåtar. Å andra sidan, på havet är alla båtar små :-)

Hoppas du finner något läsvärt!

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, tur att jag förstår ironi även i skriftlig form, annars hade jag kanske kastat loss så fort jag sett ditt meddelande ;)

Kloka tankar som vanligt och dem tackar jag naturligtvis för, däremot vill jag påpeka att man nödvändigtvis inte behöver ha Mer erfarenhet bara för att man har en mindre båt. Tycker det är ett konstigt fenomen folk med för tjock plånbok inbillar sig att man med en stor båt kan bygga bort risker. Har en vän som var med mig och seglade i somras med H-båten, och visst finns det bekvämligheter som saknas ombord det håller jag med om, men jag kan inte förstå varifrån hans åsikt om Större båt = Mindre risker kommer ifrån... 

Jag skulle snarare säga att det mer handlar om båtens enskilda egenskaper, och i det fallet kan en H-båt vara betydligt bättre anpassad för arktiska vatten en vad en dubbelt så stor utomskärsseglare måste vara... Allt beror på konstruktionen! :)

där det inte är tillrådligt att gå på utsida tättbybyggt område utan att va beväpnad
Ah, jaktlicens! Utmärkt, det skriver jag upp på ToDo-listan. ;)

Förändringar i väder och vind kan det bli var helst på havet du befinner dig. Tänk bara på höststormen 1969 (22 år innan jag föddes), så att tro att man inte kan råka i trubbel även utanför arktis är nog att vagga in sig i en falsk säkerhet... Men visst, 500 sjömil är det, och det får man helt klart ha med i beräkningarna... Letar väderstatistik genom yr.no just nu för att försöka få en överblick vilka månader som översegling ihuvudtaget vore möjligt.

Väl mött, och intressant diskussion om Jarle, men dem kan vi ta i en annan tråd :)

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan 

Intressanta kommentarer, definitivt värda att tänka på, speciellt delen om källkritik som nog gäller oss båda. Min åsikt är däremot att precis som en värld kan ha för få regler och lagar kan den även ha för många. 

Vill du ytterligare diskutera Jarle och andra äventyrares bravader/icke bravader, kolla då gladeligen upp de 1000-tals internetforum där detta dagligen diskuteras från ständigt allt bekvämare IKEA-soffor av människor som aldrig sett isbjörnar annat än på zoo. ;)

Och nej, tror knappast att det är klimat eller levnadskostnader folk eftersträvar när de vill invandra till Norge, nog snarare att det anses vara ett av de länder med högst levnadsstandard i världen. T.o.m. högre än Kanadas;
http://hdr.undp.org/en/statistics/
Där finner du Norge på en glad 1:a-plats och Kanada på en 8:e-plats precis före Sverige... Och nu med de kritiska glasögonen i högsta hugg kan jag dra slutsatsen att Norge nog knappast ligger bakom UNDPs årliga granskningar av världens länder...

Ha en bra kväll :)
Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Thomas

Skriver upp Alla sa vi skulle dö på listan över böcket att läsa. Tack så mycket!

Vi börjar alla som dåliga sjömän den dag vi föds, och från den stund blir vi bara bättre! :)

Lycka till med ditt äventyr du med!
Mvh Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, skrev upp länken.

Har du fler bra förslag?

Mvh
Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet du med!

Tack så mycket, du har helt förstått mina tankar!

Mvh
Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Förberedelser, framförhållning och planering är alla tre nyckeln till en lyckad seglats. Därför vi är ute i god tid; Avsegling lär ske tidigast våren 2015.

Mvh
Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, de är nu alla uppskrivna för läsning.

Vet du några bra dokumentärer om segling i dessa klimat? Och om inte annat; Segling i allmänhet. Såg för ett par dagar sedan filmen Morning Light med flickvännen, värd att se på, även om multimiljonbåtar på väg till Hawaii med 11st 22åriga kids har rätt så lite att göra med det jag sysslar med...

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christofer,

Det finns en film som heter Hold Fast som är en fin inspirationskälla för mig. Den är väl amerikansk (om än på det alternativa sättet), men den har mycket fint att säga, i alla fall för mig som njuter av båtlivet med nästan-nollbudgetinställning. Det är mångsysslaren (hacker, aktivist och seglare) Moxie Marlinspike som berättar om hur man kan segla för nästan ingenting. Filmen finns till nedladdning på Moxies hemsida (här: http://www.blueanarchy.org/holdfast/ ).
Inte rätt vatten, men en av få filmer i sitt slag.

 

Mvh, Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael

Tack för länken, skriver upp den och tar och slänger ett öga på den så fort jag får tid. Må vara fel farvatten, men precis som du nämner är även jag otroligt intresserad av lågbudgetseglingsalternativ. Förutom mig finns det ytterligare tre involverade i seglingen i dagsläget (kommer nog bli betydligt fler innan det här är i hamn), och vår låga ålder leder till en ännu lägre budget. Nu har vi visserligen redan en båt som vi vet klarade 1000 sjömil utan problem, men mycket måste fixas innan vi kan ge oss iväg.

Tacksam för CSN ska man vara, men man får allt leva bra snålt om man ska kunna ge sig ut på segeläventyr på de pengarna...

Mvh
Christofer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla til Spetsbergen är ett äventyr. Här är linken til en som var uppe sista sommar: http://carmencita-2011.blogspot.com/. Det tog 4 månader tur retur, men det är en större båt, med inombordsmotor. Sist sommar var det is i Adventsfjorden, men det är inte vanligt.

Av det praktiske, så måste du ansöka om angöring hos Sysselmannen i Longyearbyen (för start) och ha gevär och vapentillåtelse. Vädret på den sista överfarten (Nordnorge-Svalbard) är som regel fint i Juli. Det är ofta lite vind, dvs vänta eller motor. Dock kan det komma polära lågtrykk, som inte kan varslas. De kan ge mycket vind, men är som regel kortvariga.

En god bok, men bland de mer extrema turerna är Børge Ousland, som seglade runt nordpolen i 2010 i en 31 fots trimaran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, länken var bra! Intressant med ett tidsperspektiv på hur lång tid det tog för dem att göra seglingen. 

Behovet av vapen kände jag till sedan tidigare, men har nu letat vidare på bland annat polisens hemsida och vad som behövs. Resultatet blir att gräva fram faderns böcker från när han tog jaktlicens för ett par år sedan :) Se, nästan tur att det är ett par år kvar tills vi ska ge oss iväg!

Ska leta reda på hans bok, inte nog med att jag har en svaghet för nordpolen, men vem blir inte intresserad bara trimaraner nämns? Synd att inte ett inköp av en Dragonfly kan kombineras med CSN bidrag :)

Tusen tack för dina råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant tråd med rolig läsning!

angående jarle så visst, han har kanske brytit någon lag men det vore bättre att göra det än att avstå från sina drömmar och amitioner, jag tycker dock att han skulle fått betala för räddnignsaktionen i sydpolenexpeditionen då han struntade i vad lagarna sa. men duktig seglare är han absolut, seglar man först ensam till kap horn i en vega (och till antarktis dock med besättning, och att båten sjönk där, han kom iaf ditsmiley) sen seglar han en annan vega till svalbard, upp längre norrut än någon segelbåt någonsin tagit sig förrut, för att senare runda kolahalvön och hela norden.  detta innan han köpte stålbåten i karibien och gjorde nordvästpassagen. Personligen tycker jag han har rätt attityd för att ha kaptensrollen, han har tagit med disiplinen från sin tid i militären och det kan nog behövas i den typen av äventyr han gjort.

hans resa med vegan till svalbard och runt norden genom ryssland finns att ladda ner på www.thepiratebay.org

Jag hade planerat att segla till svalbard själv i sommras men en vecka innan avfärd så försvann kaptenen från jordens yta, så där stod man, uppsagt jobb och boende. surt som ja... något väldigt surt. kan iaf rekomendera en kille som heter jon som har skrivit en Guidebok om segling till svalbard. kolla in sidan www.explorenorth.com har för mig att den går att beställa där.  den andra killen i företagen var han jag skulle seglat med och som svinade ur så honom bör man inte lita på. jon tycker jag dock verkar reko! 

och angående toalettaktivitet på båt så finns det ett sätt som är billigare än att skita i en skurhink. http://link.brightcove.com/services/player/bcpid376819422?bctid=2750557001

 

mvh/ oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att försöka se Rolfs Bjelkes och Deboras film, en helt fantastisk film.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...