Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Chartio

Konsten att segla till Svalbard alt Island/Grönland...

Rekommendera Poster

Hej där

Seglade runt 1000 sjömil förra sommaren och fick lite blodad tand för längre resor med min H-båt. Drömmen vore väll att segla från exempelvis Göteborg upp längst med Norge till Svalbard. (Alternativt Island/Grönland. Någon som har erfarenhet av seglingar dit?)

Någon som har erfarenhet, kunskap, information? Vet att andra har gjort det förut, exempelvis norrmannen som seglade med Berserk genom Nordvästpassagen. 

Information i form av hemsidor, filmer, böcker eller egna erfarenheter mottages gärna.

Och säg inte att det går, det har gjorts förut.

Mvh Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarle Andhøy seglade Albin Vegan Berserk till Antarktis. Har också för mig att han seglade genom Ryssland och var möjligtvis även på Svalbard. Han hade för övrigt två olika Vegor - den ena sjönk. Stålbåten Berserk som seglade Nordvästpassagen sjönk under en expidition till Antarktis 2 eller 3 man omkom. Skepparen plus en besättningsman till var iland på Antarktis när olyckan skedde. http://wildvikings.com

Är du av samma kaliber som Jarle Andhøy så går det säkert jättebra att segla till Svalbard i en H-båt. indecision

Ariel IV med familjen Boye var på Svalbard 2005 och resan  finns med i boken Mot Nordpolen http://www.arielfyra.se

Sommaren 91 (?) seglade Kristina Karlstöm med sin Havsfidra Arktis från Nordkoster till Shetlandsöarna. I Bergen, Norge träffar hon marinofficeren Lars Wallgren som tillsammans med kolegan Björn Nilsö seglar en  öppen jolle, Lilla Orm från Birka i Mälaren till Rejkavik på Island. De använder vikingarnas navigationshjälpmedel, solsten och solkompass för att hitta rätt.

Det finns en bok som berättar om färden, jag har för mig att jag har läst den. Författare: Wallgren, Lars Titel: Lille Orm : (en färd i öppen jolle från Birka till Färöarna på vikingavis, Färdens mål var egentligen Island men man följde lokalbefolkningens råd och avbröt resan på Färöarna
Utgivning: Stockholm : Wahlström & Widstrand, 1992 Omfång: 196 s. : ill. ISBN/ISSN: 91-46-16213-5
Boken går säkert att besälla på bibloteket om någon är intreserad. 



Senast ändrad av toaen | 11 november 2011 | 00:21



Senast ändrad av toaen | 11 november 2011 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samma klass som Jarle Andhøy? Knappast, men jag har lyckats föra min båt framåt i alla väder hon utsatts för... Även om det självklart inte är som att segla till Svalbard.

Vet du om Jarle skrivit någon bok alt gjort en film om resan med Albin Vegan? Har också läst om att haft båtar innan i och med att det var Berserk III som seglades igenom Nordvästpassagen. 

Hehe, Arial IV visar visserligen att seglingen till Svalbard inte är en omöjlighet, synd bara att hon är i en lite annan klass än ens egen H-båt. Tack för tipset ang deras bok. Ska leta reda på den på biblioteket imorgon. 

Och som sagt, detta är mest en dröm... Men alla äventyr brukar ju börja så!

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet egentligen inte så mycket om Berserk, mer än att jag sett TVserien om Nordvästpassagen http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/432600/

Dessutom har jag en dröm om att segla till Kirkenäs via Ryssland - så det finns fler tokstollar än du. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen och Christofer, respekt! Läste någonstans att man kan segla in i finska viken, gå på kanaler i Ryssland norrut och komma ut i havet någonstans vid Nordnorges spets eller däråt. Vore en drömresa för mig. Sedan gå sakta söder ut längs norska kusten...

Ja drömma går ju

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du skriver;  toaen och Christofer, respekt!   vad menar du med det? Jag vet vad ordet respekt betyder, men just på det sättet du skriver begriper jag inte vad du menar. Ordet är ju lösryckt i sitt sammanhang på ett sätt som inte är normalt i svenska språket.

För att segla till Nordnorge seglar man till St Petersburg och går upp i floden Neva till Ladoga. 

Vidare genom floden Svir till sjön Onega. Från Onega går Vitahavskanalen till Vita havet. Sen är det bara att segla runt Kolhalvön till Murmansk och så vidare in i Norge.

Det har varit tillåtet att gå genom de ryska inlandsvattenvägarna sen slutet av 1990-talet för utlänska fritidsbåtar. Dessvärre måste man ha lots ombord. 

Det fanns en man som hette Ray Glaister, som seglade sträckan med sin fru 2001. Han hade en mycket omfattande hemsida. Vid ett tillfälle var sidan borta, men jag hittade den via Wayback maskine och kopier ner den till min dator. När jag kollade idag fanns bara första sidan och den går heller inte att få fram via  Wayback maskine. Möjligen att den kan ligga på min förra dator. Sidan var oerhört informativ med det mesta man behöver veta och med en loggbok dag för dag.

Det är ju betydligt enklare att segla längs norska västkusten fram och tillbaka och lägga upp båten över vintern någonstans. Funderade först på det, men nu är ju det nästan lika omöjligt som genom Ryssland pg a norrmännens strikta beaktande av de nya momsreglerna.

Det finns ju en svensk seglare som Norska staten krävde på 250 000 kr i moms för att hans båt låg upplagd i Norge över vintern.

Men som sagt - drömma går ju wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe wink. Offtopic: det är ungdomsspråk. Mina barn och deras kamrater utvidgar betydelsen av olika ord på ett sätt man själv inte är riktigt van vid. Man förstår vad de menar på grund av satsmelodin, men betydelsen är inte sällan förvrängd.

När jag nu skämtsamt lånade lite av deras ungdomsspråk var det dock med ordets egna, etablerade betydelse. Med uttrycket menade jag följande. Att kunna mycket och vara påläst om långfärdssegling inger respekt hos mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en annan som är en gammal stofil känn det sättet att använda ordet i det närmaste hotfullt. Tänker mig helt eller halvkriminella ungdommar/ungdomsgäng som vill att andra skall va rädda för dem.

Därav min fråga vad du menade - om det möjligtvis var ett hot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bok om Jarles segling till Antarktis, dock inte skriven av honom, utan en besättningsmedlem. Den heter Berserk in the Antarctic och är skriven av David Mercy.

http://www.amazon.com/Berserk-Antarctic-David-Mercy/dp/1840244798

Bra läsning! Rekommenderas! Det framgår, tycker jag, att Jarle må vara galen, men en sjusärdeles seglare!

//Nils Nobbing

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

Jo TV-serien om deras resa genom Nordvästpassagen är riktigt bra, även om man väll stundtals känner att de kanske inte lagt riktigt lika mycket krut på att filma alla dagar, men visst det är så det blir när man filmar en seglingsresa. Vissa dagar händer ingenting, andra dagar händer precis allt...

Vet du var man kan få tag på deras serie när de seglade till Arktis och Svalbard? Har inte kunnat hitta den någonstans, och om man måste köpa den så är det inget problem. Det gör jag gladeligen!

Tokstollar behövs i världen, annars blir allt så tråkigt! :)

Ska komma ihåg att inte lägga båten i Norge över vintern, men jag planerade väll snarare att lämna Sverige i mars/april för att hinna upp till nordnorge/Svalbard under sommaren.

/Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är så välkommen så in i diskussionen. Vi har nog inte så mycket mer erfarenhet än du själv, och eftersom vi alla är drömmare har vi ännu mer gemensamt!

Att bli påläst är inte bara ett sätt att kunna inge respekt, det är även ett väldigt kul sätt att fördriva dagarna när båten ligger på land ;)

/Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Nils

Tittade på din länk till Amazon och fann även en annan bok; Berserk - My voyage to the Arctic in a Twenty-Seven-food sailboat som även den är skriven av David Mercy. Har du läst den? Eller är det samma bok?

Ska köpa och läsa någon av dessa två böcker, men jag vet bara inte om de kanske rent ut sagt är samma bok eller inte...

Har du mer litteratur att rekommendera i frågan om långseglingar? Helst med inriktning mot segling i lite kyligare klimat (alltså inte steka på fördäck i Oceanien) eller kanske mot budget-segling? Har du läst boken Alla sa vi skulle dö? Den finns i bokhandeln och kanske kan vara värd att läsa...

/Christofer


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera som bloggat som varit på kyliga breddgrader

http://artemisia2.blogspot.com/

http://www.sailaround.info/

http://hem.passagen.se/yaghan/

Den sista länken innehållr också riktigt bra videofilmer på ca 10 minuter styck. För övrigt har väl den resan inte mycket gemensamt med segling i små båtar med begränsat kapital.

Fundera lite hur du ska kunna bemästra kondesnproblemen. Vi ligger fortfarande i sjön och upplever riktig kondens för första gången. Kommer vi att ligga i året runt senare så ska vi skaffa extralucka till skylighten så det inte droppar från dom tex. Likaså se till att isolera där det är enkellaminat mot skarndäck för att inte få mögliga kläder i hyllor och garderober.

Man kan också gör en tillfällig lösning med dubbelglas till rutorna i form av genomskinlig plast som man trycker dit med häftmassa när man ligger still en längre tid.

Bilden är från den utlimata kallvädersseglatsen med Norher Ligt. De frös in sig i Antarktis ett vinter på 90-talet. Man kan köpa en fin bok och en DVD - Vinterskepp. De är nu ute på en nu turna där de berättar om sin nya resa runt Antaktis - Vildmarkshav. De har gjort en underbar bok och en fantastisk film som man kan se på olika orter i Sverige. Kolla deras hemsida och missa den inte

http://northernlightsail.se/

 

 

post-2001-1394236884,8568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara skummat igenom tråden, men har då reagerat på att Jarle med Berserk nämns flera gånger.
Av det jag läst om honom så vet jag inte vad jag ska tro. Han verkar ha haft tur som klarade sig ganska länge med den utrustning och de förberedelser han hade.
Vad jag har förstått så har han också brutit mot diverse lagar och regler i flera länder, haft dåligt med respekt för natur och djurliv för att inte tala om sin besättnings liv.

Tragiskt nog tog ju turen slut och två besättningsmän omkom när hans båt sjönk.

Två trådar på ett amerikanskt seglingsforum i ämnet:

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=119215&st=0

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=119570&hl=berserk&st=0

Vinterskepp som också nämns ovan är en av mina favoritböcker. Jag blir sugen på stor, tung stålbåt och långsegling varje gång jag öppnar den! :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas

Jag hade en arbetskompis som alltuid brukade säga; har man tur så behöver man inget vett Det var det jag menade när jag svarade på trådskaparens fråga Är du av samma kaliber som Jarle Andhøy så går det säkert jättebra att segla till Svalbard i en H-båtindecision!

För att segla till Svalbard i en H-båt behöver man va ganska mycket äventyrare och ha stor kompetens - eller en förfärlig tur.

Jag har för mig att det var någon båt som man inte släppte iland på Svalbard för att den inte annsågs sjövärdig!? Dessvärre har jag ingen källa att ange - kommer inte ihåg.

Sen håller jag i stort sett med dig vad du skriver.

Å andra sidan har väl de flesta av oss egentligen ett tänkande som är väldigt mycket överdrivet när det gäller säkerhet.

Många vågar inte segla för att det lutar, men dom åker gladeligen bil långt över hastighetsgränserna. Segla är ju i det närmaste ofarligt om vi håller oss innom de vanliga farvattnen, medans bilåkande i stort sett är livet till låns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tack så mycket för länkarna, ska kolla in dem vid ett senare tillfälle. Yaghan kände jag till sedan tidigare i och med böckerna som jag inte missminner mig att besättningen skrivit, inte sant? De var med i SSRS Trossen som ett av tre sätt att segla jorden runt, och visst är det en fantastisk bedrift de gjort... Men personligen var jag mer imponerad av de tre ungdommarna som seglade jorden runt i en Vega med en budget under 100 000 SEK.

Att ha en GPS, och en reserv GPS ifall den går sönder och sen en reserv reserv ifall den andra går sönder är svenskt säkerhetstänkande i ett nötskal. Och jag ifrågasätter inte för en sekund att besättningen på Yaghan är duktiga seglare, all heder till dem... Men bottnar i grund och botten inte dessa extra säkerhetsåtgärder någonstans i en personlig osäkerhet? Sven Yrvind sticker ut med sin sextant han inte behöver byta batterier i... Och vips seglar han runt Kap Verde i en båt som inte ens skulle duga som Yaghans jolle...

 

Kondens, o fantastiska kondens! Seglade H-båten 1000 sjömil i somras (Kalmar - Sthlm - Bornholm - Kalmar) och fick efter 8 veckor till sjöss slänga en hel del textilier när jag kom hem. Vi använde en typ av ca 16mm tjock skumplast för att isolera väggarna i ex. Förpiken, med fantastiska resultat. Problemet var snarare att det då bara kommer kondensera Mer på de platser (Ex. Stuvutrymmen) där du Inte isolerade.

Ifall seglingen till Svalbard blir av så ger vi oss iväg våren 2015 (måste sluta universitetet först, hehe), och att höst/vinter skulle läggas på att bland annat isolera och bygga om framförallt salongen. Förpiken får istället bli sovplats för den tre man tunga besättningen, men finns det hjärterum så finns det stjärterum!

Byggde fönstrena till båten själv genom att genom CAD tillverka dem i rostfritt stål i en lasersvets. Ska fundera på det du nämde med dubbelfönster, bra ide! Ganska enkelt fixat i så fall :)

Northern Light ska kollas upp, såg en bok någonstans om dem... Tack!

Välkommen till diskussionen förresten!
/Christofer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina kunskaper om Jarle baseras till största del av hans serie genom Nordvästpasagen, och visst är han en intressant karaktär.

Personligen tycker jag däremot han verkar som en hyvens man som gör saker på sätt andra inte gör, och att han nödvändigtvis inte gör fel bara för det.

Visst har han brutit mot diverse lagar och regler, men ta hans problem i Kanada som exempel. Jag tvivlar inte för en sekund att de besättningsmän (inkl. mekanikern från Hells Angels) var där för att segla, och inte för att ägna sig åt att smuggla cigaretter till Kanadas isbjörnar... Regler är regler, och regler kan vara väldigt idiotiska. Kanadensiska myndigheter måste tro väldigt gott om sig själva om de på allvar verkligen tror att någon skulle kunna tänka sig att smuggla norska medborgare till Kanada... Tror betydligt fler skulle välja att bosätta sig i olje-Norge om de fick chansen att välja.

Visst omkom två besättningsmän när Berserk gick under, men de var mycket väl medvetna om vad de gav sig ut på. Och eftersom Jarle Inte ens var ombord, då kan det på intet sätt vara hans fel att de omkom. Hade han däremot varit ombord, överlevt själv medan resten av besättningen omkom... Ja då hade man kunnat undra, men som sagt; Han var inte där, vad skulle han kunna göra åt att hans båt sjönk?

Välkommen till diskussionen!
/Christofer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man även fråga ifall det verkligen finns någon lägsta gräns i fråga om kompetens för att kunna segla till exempelvis Svalbard. Såg ett filmklipp när Ariel IV seglade över från Nordnorge, och av vad jag såg hade de en lugn och behaglig resa över... Jämför det med ifall det skulle råka vara höststormar i området?

Den kanske mest kompetenta egenskapen av alla är att känna till vad besättning och skepp tål, och stanna i hamn (om sådan finns) när det blåser för mycket :)

/Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - du har natuligtvis helt rätt.

Det behövs säkert varken erfarenhet eller kompetens att segla en liten båt - i huvudsak avsedd för kappsegling innomskärs - för att segla ca 500 distansminuter över öppet hav i Norra Ishavet, till en ö där det inte är tillrådligt att gå på utsida tättbybyggt område utan att va beväpnad.

Det är naturlitvis helt otänkbart att det  överhuvudtaget  att det skulle kunna tänkas bli någon som helst förändring av väderläget på den lilla futtiga sträckan under den veckan som en sån seglats skulle ta.

Nu finns det faktiskt en ö ungefär halvvägs mellan Norges nordkust och Svalbard. 

Jarle Andhøy är naturligtvis en hyvens man. Att han sen tillsammans med sin besättning blev utvisad från Canada var naturligtvis trams från de Canadensiska myndigheternas sida.

Att det berodde på att Jarle Andhøy tog ombord den medlem  av det krimminella nätverket Hells Angels, på Grönland, som tidigare blivit utvisad från Canada och som gömde sig på en ö när tilltaget var på väg att upptäckas av den Canadensiska kustbevakningen är väl bara tramsigt av Canadikerna - eller!?

 wink



Senast ändrad av toaen | 03 december 2011 | 06:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första. Om du pluggar på universitet så bör du väl ha lärt dig att tänka kritskt och att ifrågasätta källor. Om din huvudsakliga källa är han själv är det ju inte konstigt att du har en positiv bild av honom. Men din huvudsakliga källa kan ju knappast betraktas som objektiv, eller ens särskilt trovärdig?

Jag kan inte bedöma hans karaktär, så om han är en hyven man eller ej får jag låta vara osagt.

Men det där med regelbrytandet... Du förespråkar alltså att man bara ska bry sig om regler man själv råkar tycka är ok?  Det är skillnad på att tänja på regler och att konsekvent bryta mot lagar.... Äventyret i Antarktis var ju inte heller på rätt sida lagen vad jag förstår.

Och säkerheten: Var verkligen alla medvetna om hur farligt det verkligen var? Jarle och han kumpan på land verkar ju inte ha varit det eftersom de sökte skydd i ganska dåligt skick efter mindre än 1/4 av sin expedition.
Det kanske inte var hans fel att de dog, olyckor kan hända, men självklart var han som skeppare/expeditionsledare ansvarig för deras död. De borde inte befunnit sig där de gjorde när de gjorde.

Det som de flesta nog störde sig på är dock hans inställning i efterhand. Man får inte uppfattningen att han tycker att det är så allvarligt att 3 ur hans besättning omkommit.

Jag önskar dig lycka till och är nog inte lika skeptisk till H-båten som val är som flera andra nog är. Däremot skräms jag lite av din inställning, den är lite för lik Jarles för min smak.

Sen måste jag bara kommentera sidospåret om att betydligt fler vill bosätta sig i olje-Norge? VA?surprise Vad baserar du det på? Det måste vara levnadskostnaderna och klimatet som lockar då eller? wink
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev Det är ju betydligt enklare att segla längs norska västkusten fram och tillbaka och lägga upp båten över vintern någonstans. Funderade först på det, men nu är ju det nästan lika omöjligt som genom Ryssland pg a norrmännens strikta beaktande av de nya momsreglerna.

Det finns ju en svensk seglare som Norska staten krävde på 250 000 kr i moms för att hans båt låg upplagd i Norge över vintern.

Vad jag känner till går det bra att ligga över vintern i Norge - bara man tar kontakt med tullen i förväg. Man måste alltså säga att man vill ha båten mer än sex månader i Norge - exempelvis för att man ska åka hem och äta julbord men tänker komma tillbaka när maten är slut. Det går bra. Det svenska par som hamnade i bekymmer med norska tullen hade inte begärt ett sådant tillstånd, utan lät helt enket båten ligga kvar i Norge, vilket gjorde att norska tullen krävde tull/ moms (något som, gissar jag, tull/skatteverk i de flesta länder skulle göra likadant). När det svenska paret sedan i efterhand ville undgå momsplikten och ta sig ur knipan så var det förstås besvärligt.

Själva vände vi i Narvik. När vi kom dit på morgonen den 5e juni var det 2 grader C  - visserligen över noll. Vi är glada att vi seglade till Norge (vacker landskap) men rekommenderar ungefär samma garderob som när man vinterseglar på Öresund; yllelångkalsonger, ylleundertröja, yllemellantröja, ylletröja, yllestrumpor, yllemössa, yllevantar...  Och ovanpå alltihopa en flytoverall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick den uppfattningen att reglerna började tillämpas på ett annat sätt efter båten legat upplagd i Norge  en tid, än vad som gällde när man la upp den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som hade bekymmer försökte få det att verka så (att tillämpningen av reglerna förändrats) för att framstå i bättre dager och därmed undgå tullens krav. För mig verkar det dock tydligt att han gjorde fel (begärde inte dispans), förvisso utan uppsåt, varpå han drabbades av momskravet. Han försökte då 'backa bandet' och där kan man ju tycka att tullens behandling var något fyrkantig.

I 'På Kryss' finns ett brev inskickat av en engelsk seglare 2010;

It has taken just over two months but I have just received a letter from Norwegian Customs, giving me permission to leave s/y Williwaw ashore at a boatyard near Narvik for the winter 2011/12. The process was without problems – I simply wrote a letter telling them of my sailing plans in 2011 and 2012, and attached an email from the boatyard confirmng that they would store the yacht ashore during that winter. The permit has been sent by a Customs legal adviser and is very formal, quoting the legal authority for their decision. Nevertheless, the process was simple and there is clearly no difficulty in getting permission to over-winter in Norway. The mistake is to do it without permission, which is expensive!!

Hursomhelst, om man tar kontakt med norska tullen i förväg så är jag övertygad om att man kan undvika momsproblem med att övervintra i Norge. En annan lösning är att, som flera svenska båtar jag mötte, skicka båten med lastbil mellan Umeå och Narvik för att spara tid och slippa övervintra i Norge. Fast personligen tycker jag det är en miljövidrig lösning, därtill tycker jag inte om att ha båten skakandes på ett stumt lastbilsflak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är det kanske inte så intresant att skicka båten med lastbil från Narvik till Umeå. Det var ju till Kirjenäs jag tänkt mig.

Visserligen var jag inte i själva Umeå när jag seglade runt hela Svenska Kusten från Haparanda till Krokstrand 2004-05. Fast det var väl bättre att stanna i Luleå när man ändå kör förbi, Men om man måste ställa upp båten på Svensk mark under vintern för att slippa ifrån att betala Norsk moms, skulle det ju räcka att köra båten precis över den svenska gränsen. wink

Nej jag får kolla upp det hela om seglatsen blir av.



Senast ändrad av toaen | 03 december 2011 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd det här..ligga i stugvärmen och drömma är gött.. Christofer: läs Alla sa vi skulle dö jag läser den just nu oh det är riktigt bra skildring av ett långfärdsäventyr..tre män i en båt, tja en tjej och två killar, då. Alla i paritet med din ålder och galenhet. Två jordenruntår, ibland fyra pers i båten (en förstärkt Vega), oftast utan motorn som var halvpaj. f.ö. Blev vi inbjudna genom SXK till en Nautisk Soaré på Norstedts förlag för nån månad sedan. Alla var där och berättade,o sålde sina böcker: Milo Dahlman om sin antarktisresa; gänget från Northern Light; Boye/Bjelke ;Shapiro ; Peter Lindblad. Milo var strålande och ofantligt inspirerande när hon pratade om vikten av att ha drömmar. Och att våga genomföra dem. En fantastisk helkväll blev det. Vi förbereder oss nu för vår första längesegling. Norrut lockar inte alls. Vi ska turnera genom Europas kanalsystem, sen vidare mot östra Medelhavet. Jag är för dålig sjöman för längre blue waterseglingar. Lykta till med ditt äventyr!!! /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad de gjorde var att skicka båten från Umeå/Luleå till Narvik i början av sommaren, sen seglade de norrut. Om de därefter seglade hem hela vägen eller gick per lastbil tillbaka från Narvik vet jag inte. Mitt intryck var att de inte gjorde som de gjorde för att undvika momsproblem, utan för att 'spara tid'. Några andra båtar vi träffade (en tysk samt en holländare) seglade norrut med avsikt att övervintra i Tromsö för att sedan fortsätta sommaren därpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två trådar som behandlar ämnet om moms på begagnade båtar som ligger längre tid, tex över vintern i Norge.

Utifall man inte hinner segla fram och tillbaka till Svalbard från Sverige på en sommar.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=344755

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=403741

Om det som står stämmer vet jag inte. MG är ju ett marint diskussionsforum. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan som seglar på nordliga breddgrader i en liten båt men som snarare är en extremt självständig seglare än en äventyrare är Roger Taylor. Hans böcker kan rekomenderas som trevlig läsning och är nödvändiga för att förstå hans bakgrund innan man möjligen idiotförklarar honom.

http://www.thesimplesailor.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Ursäkta en nykomling på forumet.

Men jag tycker det har blivit ett olyckligt fokus i denna i övrigt mycket intressanta tråd. Jag vill ta Christofer i försvar, eftersom jag inte tror att han menade riktigt som andra har tolkat honom angående lagar, regler och personlighetsbedömning. Det är väl förmätet att anklaga en person för att ha en osund inställning till hela juridiken bara för att personen uttrycker att en myndighet har handlat på ett tvivelaktigt vis i en given situation.

Jag kan dessutom förstå den positiva inställningen till nämnde Berserk-kapten och vad denne står för, och personligen tycker jag inte att man behöver ha en hel agenda bara för att man tycker att en persons bragder och bravader är inspirerande. Jag tycker personligen att Sven Yrvind verkar spritt språngande och jag skulle antagligen inte klara av mer än fem minuter i samma rum som den herren, men han är trots detta en av mina absolut största inspirationskällor, alla hans olika beslut, nycker och märkliga förehavanden till trots. Jämförelsen mellan Yrvind och den norske äventyraren kan verka haltande, men de har en hel del gemensamt när det gäller frihetsidealet.

Som bekant kom Yrvind just tillbaka från att ha seglat sin pyttebåt över Atlanten, till stor del som politiskt statement mot EU:s lagförslag om införande om förbud mot småbåtar på världshaven. Jag är ganska övertygad om att Yrvind hade seglat även om detta lagförslag hade blivit till verksam lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta OT.

..till stor del som politiskt statement mot EU:s lagförslag om införande om förbud mot småbåtar på världshaven.

Vad är det för tokighet jag har missat? Länk någon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...