T_M_C 0 Postad 10 November , 2011 Hej! Det finns säkert olika skolor men jag skulle vilja höra lite åsikter om underhållsladdning under vintern. Jag har nu laddat upp batterierna och dom ligger nu på runt 12,68-12,75 V. De kommer väl sjunka i spänning under vintern men vid vilken spänning bör man underhållsladda dem nåt dygn eller två? Jag har nu ställt dem torrt och svalt (12 grader). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 November , 2011 Normalt brukar man väl säga att ett par tre laddningar per vinter är bra. Sen finns det de som bara laddar fullt på hösten och laddar fullt på våren när det är dags att väcka liv i båten igen. Jag har kört underhållsladdning hela vintern (i kallgarage) tidigare. Då hade jag dock bara ett batteri i min lilla Stortriss. Nu har vi tre batterier och då blir det knepigare så jag kommer nog göra som i första exemplet. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 November , 2011 Det finns som sagt många skolor som du säger, jag brukde ladda då banken visade under 12,6V det tog i mitt fall ca 2månader med fräscha batterier. numera har jag solceller och ligger i en hall med takfönster, då laddar solcellerna hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 10 November , 2011 Hej Jag kan utan tvekan underhållsladda dom batteri för batteri gång på gång men frågan är om det gör gott eller skadar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 November , 2011 Inte kan det skada i alla fall, åtminstone om du har en bra laddare. Jämför med ett bilbatteri som i många fall används flera gånger per dag under hela året. De laddas hela tiden av bilens generator och håller i många år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 10 November , 2011 Hej Det är ingen märkvärdig laddare på något, 36-3938, från Clas O. Ger 6A och går över till underhållsladdning. Duger den om jag toppar batterierna var annan månad måntro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 November , 2011 Det tror jag går utmärkt! Det blir ju två gånger under vintern om du även laddar nu och när det är dags för iläggning. Totalt blir det då två gånger under vintern om jag räknat rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 11 November , 2011 Jag har en liten solpanel (22W) och låter batterierna sitta kvar i båten under vintern. Presenningen är tillräckligt genomskinlig för att solpanelen ska hålla förbrukningsbatterierna fulladdade under hela vintern. Så vitt jag kan förstå finns det ingen anledning att plocka ur batterierna när man har en solpanel som håller dem fulladdade. Startbatteriet är normalt inte kopplat till solpanelen, så om det behöver laddas kan det kopplas in via startkablar till övriga batteribanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser