Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
snolle

flyttanksfyllning

Rekommendera Poster

Har 2 st slutna flyttankar på min båt, Semosnipan 70 tal ? Båda tankar är fyllda med ett vitt skumliknande ämne, som dessutom är fyllt med vatten.

Fråga 1  Går det att drenera ? Släpper skummet vattnet ?

Fråga 2 Bör jag öppna tanken och ta ut skummet ?

Ser fram till några goda råd.

Snolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har läst en hel del om detta problem eftersom jag misstänkte att vår båt hade samma sjuka så jag kan delge vad jag kommit fram till:

1. Nej

2. Ja

Det är egentligen inte svårare än så men jag kan utveckla lite. Skummet släpper inte vattnet på väldigt länge även om man skulle köra med avfuktare och andra grejer. Det har tagit många år för vattnet att sugas upp och skummets karaktär gör att det är mycket svårt för vattnet att vädras ur. Enda sättet att åtgärda problemet är att såga upp utrymmet och ge sig på skummet med något bra verktyg. En del har använt en sån där liten planteringsspade med framgång...kan tänka mig att det underlättar om man slipar eggen på spaden med vinkelslip så att den kan skära igenom skummet enklare.

Jag har läst om folk som fått ut hundratals kg vattenbemängt skum ur sina båtar så om man upptäckt att man har problemet så är det verkligen lönt att ge sig på det!

Vi hade tur, efter att ha borrat ett antal små testhål där jag kunde köra ned en styv ståltråd genom flytskummet så upptäckte jag ingen som helst fukt. Jag är därför relativt säker på att vår båt är frisk i det avseendet.

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs

Suger verkligen isolerskum åt sig vatten?

Jag sågade upp i ruffen i min båt och skummet i sig är tort som fnöske. Däremot så va plyfa skivorna ganska sura. Jag vädrade ur och satte in inspektionsluckor och gjorde ett par små dräneringshål. Du är det så gott som torrt jämt.

Så, jag upplever inte att isolerskummet skulle sugit åt sig vatten under sina 22 år.

/Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oja, det suger åt sig rejält!

Dock verkar du ha haft samma tur som jag att skummet inte sugit åt sig något vatten. Det beror antagligen på inget vatten har fått tillträde, dvs utrymmena har varit täta. Vår båt är över 40 år och ändå verkar den alltså ha klarat sig. Däremot har jag läst om långt mycket yngre båtar som åkt omkring med flera hundra kilo extra i form av vattendränkt flytskum så det har inte med åldern att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att ta med dig kameran Snolle och ta lite bilder. Det är alltid intressant för andra att se hur det ser ut samt att få veta hur du väljer att göra för att åtgärda problemet! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Nu har jag tömt ena flyttanken ca 100 liter skum, jag använde en spetsig murslev med

stor framgång. Skummet liknade köttet på en melon / kockosnöt och var vatten dränkt, det

visade sig att bitarna trots att de var dyngsura av vatten inte släppte en droppe vatten förrän

man klämde ihop den. Ska försöka fota när jag tar nästa tank.

Snolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Nu har jag tömt ena flyttanken ca 100 liter skum, jag använde en spetsig murslev med

stor framgång. Skummet liknade köttet på en melon / kockosnöt och var vatten dränkt, det

visade sig att bitarna trots att de var dyngsura av vatten inte släppte en droppe vatten förrän

Snolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Snolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Snolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägde du det du tog ut? En av de jag läste om som sanerat la skummet i sopsäckar och vägde dem för att få koll på hur mycket han fick ut, har för mig att det var närmare 200 kg! Det är ju typ som att åka om kring med tre gömda fripassagerare i båten! I en planande båt i normalstorlek gör det grymt stor skillnad!

Det måste kännas skönt att beslutet att ge sig på sk*tgörat att rensa visat sig vara det rätta! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...