Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
kicken

Solcellspaneler till startbatteri

Rekommendera Poster

Jag planerar att koppla en solcellspanel till startbatteriet.Har en gammal MD6A med startgenerator.

Om jag nu låter solcellspanelen ladda under gång kan jag då skada startgeneratorns elektronik.planerar att köpa en panel på ca. 50W.

Christer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektronik? Finns ingen elektronik i en gammal start-generator.

Du ska ha en regulator mellan solcellen och startbatteriet. Har du fler batterier i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också provat att koppla in panelen med en egen spännings-regulator.
Borde nog kunna fungera bra, utan t.ex. självsvängning mellan de dubbla regulatorerna.

Har man en stor batteribank så kan man eventuellt koppla in en 50W-panel utan regulator, men eftersom du har en startgenerator så måste ju batterikapaciteten hållas riktigt låg. Max ett sk fritidsbatteri på 70 Ah, men egentligen helst under 60.
Ingen nyhet för dig, du har ju frågat tidigare om batterikapacitet vid dynastart. Men just denna sajt har du kanske inte sett? ... http://www.marieholm20.com/meetings/akita/akita_01.html

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att skilja på startbatteri och underhållsbatteri. Koppla inte solcellspanelen alls till startbatteriet utan till underhållsbatteriet via en regulator. Lägg gärna lite extra pengar på regulatorn, bra kvalitet lönar sig. Är startbatteriet i gott skick och generatorn detsamma så behövs ingen annan laddning än generatorn. Sätt desutom ett skiljerelä mellan start- och underhållsbatteri som gör att startbatteriet inte är kopplat till kyl, lampor etc men som tillåter att underhållsbatteriet också laddas av generatorn under gång.

Om detta finns massor att läsa både på MG och andra ställen. Kyllermarks har flera bra informationsblad på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Amanda31, startbatterier behöver normalt inte så mycket laddning.
Missade att du skrev start-batteri i trådhuvud-frågan, tänkte mig ett batteri för allt.

En vanlig lösning är att man även monterar en effektiv växelströmmare på motorn som laddar förbrukarbatterierna. Startgeneratorn måste ju ändå sitta kvar som startmotor, så då kan lämpligen dess något klena laddfunktion (ca 11-14A vid 14V) istället användas till ett separat 60Ah-startbatteri. Borde klara startbatteriet med rejäl råge, utan solpanel.
Är det månne kopplat så i nuläget??

En bra solpanel-regulator typ maxpower kan transformera spänningen och därmed ge laddning även vid litet svagare solinstrålning.
Alternativt så går det att köra 50W utan panelregulator om du fixar en stor förbrukarbank - kanske tre st parallella 70Ah. Panelströmmen fördelas så att gasningen förblir överkomligt liten. Även motorns växelströmmare utnyttjas effektivare med stor bank, vad jag begriper.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...