Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
ossy

Montering tempgivare.

Rekommendera Poster

Hej. Jag köpte en Albin 25 i höstas med en nymonterad motor (Beta 30). På den finns bara varningslampor och varningssignal om motorn går för varm, inga mätare. Men jag skulle vilja komplettera med en tempmätare. Det finns givetvis att köpa som orginaltillbehör, men Biltema har för en mätare med givare, för en bråkdel av priset. Problemet är att jag vill behålla orginalgivaren (till varningslampa och akustisk signal), och måste då hitta ett hål till, att stoppa mätargivaren i. Orginalgivaren sitter på termostathuset, under termostaten. Det finns ett pluggat hål i toppen på locket till termostathuset (ovanför termostaten),där den nya givaren skulle få plats. Men då är min teori att den kommer visa korrekt värde, så länge termostaten funkar.Men om den pajar och inte öppnar, så kommer den inte att visa korrekt motortemperatur. Har någon några andra tips på alternativ placering?

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte din motor men ett alternativ skulle ju kunna vara att du skrotar din nuvarande temperaturkontakt (som det ju faktiskt är) och monterar Biltemas tempgivare istället (om den passar i hålet alltså) som du kopplar till instrumentet. Sen skaffar du en tempkontakt på Elfa (kostar några tior) som du sätter på avgasröret som du kopplar till lampan och summern. Då får du dessutom akustisk och visuell varning där temperaturen går upp först. Kontakten ska ju bara sluta en krets vid given temperatur så det behövs inga specialgrejer.

Jag har omvänt problem med min motor; jag har sensor kopplad instrument men vill även ha summer och ev. lampa. Jag är övertygad om att det är viktigare med akustisk varning än bara ett instrument om något går fel!

Kontakter och summer är köpta på Elfa och skall monteras till våren. Kontakterna monteras med slangklämmor vid respektive avgasknä och summern under instrumentpanelen. Till denna skall jag också koppla en oljetryckskontakt för att få varning om oljetrycket sjunker. Jag måste bara hitta rätt oljetryckskontakt. Lampor har jag ännu inte bestämt om jag ska ha, beror på om jag kommer på något sätt att placera dem snyggt på instrumentpanelen som jag ska bygga, det är ju inte lika viktigt att ha dem. Börjar det tjuta så kommer jag stänga av motorn omedelbart och kan då se på instrumenten vad som felat.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flinstone... du råkar inte har partnummer på Elfa grejorna tillgängliga? Så vi andra slipper leta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstones idé är bra och fungerar i alla lägen, mig veterligen, utom när termostaten inte öppnar. I det fallet kommer inte summern att varna, utan då är det visarinstrumentet som gäller. Nu tror jag inte att termostatfel där termostaten inte öppnar är speciellt vanliga. De problem jag haft under åren har varit tvärt om, med för kall motor som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att hitta rätt kontakt vilket varierar mellan motorer och var man monterar den. Det kan till och med skilja mellan motorer av samma modell har jag läst. Därför vill jag inte ge något artikelnummer eftersom jag inte ens vet om jag har köpt rätt kontakt! Man får helt enkelt testa sig fram lite. Och eftersom det är kepigt att länka till Elfas sidor så får jag beskriva sökvägen:

I listan till vänster: Automation, Givare/Sensorer, Temperaturgivare, Termostater. Där väljer man sedan slutande kontakt och vilket temperaturspann man vill ha. Jag valde en ur Elmwood-serien eftersom de har bra öron för att fästa med slangklämmor runt avgasknäna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med riktigt. Denna typ av lösning varnar ALLTID vid kylningsproblem och gör det mycket snabbare än instrumentet gör. Om motorn får problem med kylningen, till exempel om sjövattenpumpen ger upp eller om termostaten inte öppnar, så kommer temperaturen gå upp vid avgasröret först eftersom inget kylvatten kommer ut den vägen och avgaserna är det varmaste i motorn. En vanlig temperaturkontakt som sitter i blocket eller insuget reagerar mycket långsammare eftersom den sitter i en omgivning som temperaturen förändras långsamt.

Jag inbillar mig att det är så i alla fall...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktig så är det inte. Avgaserna kyls alltid, oberoende av om termostaten är öppen eller inte. Kylvattenflödet by-passas termostaten vid kall motor, just för att säkerställa kylning av avgassystemet. En givare som sitter på avgassystemet kan omöjligtvis veta om termostaten är trasig eller om motorn är kall. Som jag skrev tidigare, idén är jättebra, utom när termostaten inte öppnar.
Du får fundera lite på detta Flintstone, men något mer kommer jag inte att skriva på 14 dagar, för nu åker jag till Gran Canaria :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det ja! 

Dock stämmer det (väl?) att det är vid avgasröret som temperaturen går upp först även om temostaten skulle fastna i stängt läge. Därför kommer sensorerna fungera även vid den situationen. Hur det än är med saken så kan ju inte ett par sensorer på avgasrören skada även om man inte ska ignorera att kika på tempinstrumentet lite då och då.

Och som du också skrev, det händer ju nästan aldrig att ett termostat fastnar i stängt läge...de fastnar i princip alltid i öppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Finns en plugg, där man kan koppla in varmvattenberedare. Där blir det nog att jag monterar givaren. /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...