Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
-Flashen-

Sea ray 220 Overnighter

Rekommendera Poster

Hejsan, Tänkte höra om några andra har en 220 Ov här.

Undrar isof ni som åker med 5,7 motorn vad ni kör med för storlek på propellern och toppfart?

Och vad förbrukningen ligger på?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 220 SD med 5.7L och a1 drev 1991 Den hade 19. Men jag gick ner ett snäpp till 17 med tanke på 4 i famoljen 200l soppa ,packning. osv .. Toppade med den 36 knop I marshfart 25 så drog min 2l/nm . 19 blir nog den du kan ha , om du inte toklastar son vi gjorde :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen 220 OV men tycker det är en väldigt fin båt. Däremot känner jag till en med 5,7/260 som gör 32 knop vid 4400 rpm med 17 tum. Tycker detta är lite lågt så vi undrar om allt står riktigt rätt till där. Känner nämligen till en 230 CC med exakt samma motor som gör 38 knop vid 4700 rpm med 19..

Vad gör din egen o va har du för propp? Blir ju väldigt nyfiken just eftersom vi misstänker att polarens inte går 100. Den köptes i höstas o provkördes bara innan den drogs upp men den var iaf inte hårig i botten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min i våras med helt fel propp på. Orginal sälj dom med 17 1/4

Kör med en sån stålpropp på nu då gör den 33 @ 4600 rpm

Har ju oxå läst att dom ska göra 38 knop.

Men den proppen ja har nu har rätt liten blad area, ska försöka hitta en Mercruiser orginal stålpropp med samma mått, tror den kommer gå fortare då.

Mercruisers egna (kommer inte ihåg modellen just nu) har större blad area.

Och så ja fixa till botten, ligger måna lager färg nu.

Hoppas på att komma upp närmre 38 då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginal satt där nog en Black Max aluminiumpropp men den stålpropp du tänker på är nog Mirage eller Mirage plus som är den senaste versionen.. Intressant att Jockes 220 SD gjorde 36 knop då det är en högre o förmodligen tyngre variant på samma skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag tycker nog inte man kan jämföra en 230cc med en 220ov då 220 är större på alla sätt.

Jag kan återkomma med info om min prop men det är en rostfri Mirage iaf.

 

Med en lite ojämn botten pga furtioelva lager flagnad färgwink. Vid 4300 rpm så gör jag 32-33knop enligt plottern och 38 knop enligt tryckloggen. 

Håller på att montera inflödesmätare men just nu så är det bara en tummen/pekfingert förbrukning jag delar med mig av. 25knop = 1,5l/M.  Siffran är baserad på att jag körde fulltankad från Utö och hem till Stavsnäs där jag tankade upp igen.

 

 



Senast ändrad av Pirayan | 09 november 2011 | 08:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 220cc med 5,7l och alphadrev. Original ska det tydligen sitta 14,5x17 har i sommar kört med en 4-bladig rostfri propp 2 2 (16x16) från drev.se då gör den 36 gps knop vid 4400rpm. Fördelen med 4 blad är att den går spikrakt i låga farter och inte som en slingrande orm. Soppa förbrukningen runt 2 liter håller på o monterar flödesmätare så någon exakt siffra har jag inte. Marchar 23 knop vid 3000rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst Pirayan, jag kan oxå tycka att det är lite att jämföra äpplen o päron mellan en 220 OV och en 230 CC men jag tycker inte att skillnaden är så stor att fartttappet skulle behöva va så stort som 6 knop. Skrovlängden är ju samma, CC är något smalare men faktiskt marginellt tyngre än OV. Den 220 SD Jocke hade är ganska rejält tyngre och högre och var desutom nedproppad för extra ork men gjorde ändå 36 knop, uveks 220 CC verkar ju oxå piggare..

Men nu har vi ju hittat tre exempel på 220 OV som inte gör mer än 32-33 knop så kanske får man acceptera att just den modellen är lite trög. Det hade varit väldigt intressant om någon sitter på prestanda från nåt test eller även broschyruppgifter så man kan jämföra om det är rätt att det är så här..

På länken finns broshyrer att hämta för de olika modellerna, tyvärr helt utan prestandauppgifter..

http://searay.com/Page.aspx/pageId/10532/Model-Archives.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt. Jag har också jagat runt efter siffror men det är inte lätt att hitta.

Jag undrar vad båtarna väger i wet weight. Jag menar, det ligger ju ganska mycket lull lull i en OV så som kyl, vattentank,etc. Sedan så undrar jag om dom båda är byggda på samma sätt. Hoppa ner i vattenskidfacket på en OV, borra ett litet hål i bärtanken så lovar jag att det kommer lite vatten hur håletsurprise. Ett vanligt fel på gamla båtar är ju att man plastade in trä och efter alla år med kondens så blir ju båten klart tyngre. Jag har sågat upp hål och monterat inspektionsluckor som jag lämnar kan lämna öppna, speciellt när båten står på land.

Men, det bör ju va samma problem med en 220 SD

Ang prop. VA det inte så att...va det Praktiskt båtägande...skit samma. Dom gjorde ett test med en 25 Sorento med olika proppar. Mirage va inge vidare inte heller orginal. Den som va bäst har jag för mig av en 4 bladig Solas. Högre toppfart, lägre bränsleförbrukning utan att tappa styrka.     Inte helt säker hur det va men Mirage och Merc orginal va inte vinnare i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på testerna som man hittar här på marin guiden så står de 38 och på en står de 35 knop.

Men ska bli intressant i sommar när botten är gjort och en varvräknare som är helt 100, och även då testa tex en mirage och tex 4 bladigt..

Va kör ni med för flödesmätare ni som håller på eller har monterat i? Är själv lite sugen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lilla Chris Craft 21 hade jag en GFS10 kopplat till en Garmin 520.. Helt klar en både nyttig och rolig pryl . Lill Crissen drog 1.1 l/nm i 25 knop och 2800 varv på en 5.0 l. merc med en vanlig alu 19 propp .. och då snackar vi en båt från 1986 med original motor och drev :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lyfta denna tråden igen.....

Jag har en 220 OV -90 med 5.7L motor. Sitter en Michigan Vortex 15x17 trebladig alu.

Toppar 32 Gps knop vid 4200 rpm och max trimmat drev. Marschfart 21 knop vid 3000 rpm.

Normalt? vet inte tycker att den borde varva mer med en 17?

Till saken hör att båten lutar åt styrbord väldig när den ligger i hamn och ingen sitter i båten, ingen snefördelning av last. Jag har under vintern renoverat skidfack och stuvfack. Fanns en del kondesvatten där men inte några stora mängder att plyfan var rutten då givetvis... Har nu ventilerat alla fack så inga inplastade slutna plyfalådor med  skum i finns längre.....

Det enda jag inte kollat är lådorna i motorrummet kan den på styrbord sida vara vattenfylld, månne?

Detta skulle ju isåfall kunna bidra till att man kör runt på några extra kilon i form av vatten....

Jag köpte båten förra våren och direkt efter iläggning så har jag för mig att tryckloggen visade ca 38 mph (33 knop). Nu efter iläggning 1 maj i år 31 mph (26 knop). Jag kommer inte ihåg vad den varvade förra året men det känns som jag funderade över om den inte varvade lite för mycket... typ 4800 rpm...

I övrigt så har jag under vintern bara målat derv och propeller samt köpt en ny hub, den gamla var sliten och sprucken.

Funderar på att byta proppen till en 4 bladig alu 15x16... Någon som vet om man kan låna en propeller någonstans för att testa.....?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4200 rpm är lite lite, fattas ca 400-600 varv till topp. Borde hitta nån knop till där både på topp och march varv om du får upp varvtalet.

 

Ska återkomma när ja har sjösatt min båt, nu när botten är fixad och se om de gav något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fixat och trixat...... Sett över bensintillförsel, ställt tändning, mm. Resultatet blev som en häst sparkat i baken på båten! Vid otrimmat drev varvar den 4600 rpm och gör 35 knop. Vid trimmat drev över 5000 rpm och 40 knop! Båten har aldrig gått så här bra, nu lutar det ju åt att byta till en propp med större stigning. Kör med en Michigan Vortex alu 15x17p idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du farten med trycklogg eller gps? 40 knop låter som lite glädjesiffror i mina öron iaf =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobiltelefon med GPS..... Klart det är glädjeiffror! Jag blev glad iallafall smiley.

Men... 39 knop var det stadigvarande, endast vid ett tillfälle och väldigt kort var den uppe i 40 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du kan vara så pass mycke betyder att din stigning är för liten , en 19 blir nog perfekt , eller att du går över till en fyrbladig fast då ska det vara 18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat in en Michigan Vortex 4-bladig alu 14,5 x 18p. det kanske skulle vara nåt?

Någon som har erfarenhet av denna propeller? Bra pris... 1800kr....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick tag på en 4 bladig Solas Rubex billigt.... 14.25 x 19p tänkte testa i helgen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...