Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jiwisto

Glapp i 280-drev normalt?

Rekommendera Poster

Jag tycker det ser ut som styrningen är boven i dramat och inte själva drevet, jag gissar att du inte har en hydraulstyrning utan en teleflex som börjar bli med åren. Kan detta stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar som att glappet sitter mellan styrgaffeln och drevet nånstans, styrgaffeln ser inte ut att röra sig som drevet gör. Om det då är bussningarna till tapparna eller glapp mellan styrhjälmen och drevet eller båda.

Om styrgaffeln är stilla och drevet går att vicka fram och tillbaka hjälper det inte med ett nytt styrsystem.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte är glappet mellan styrhjälm och drev. Hjälmen följer med i rörelsen. Låter som att du får stå på huvet innanför/bakom motorn med en ficklampa och kolla glapp i styrstången innanför, eller dess infästning mot teleflexkabeln. Eller hydraulstången om du har hydraulstyrning.

Och ja, det är trångt där och ja du får svära över bökigheten. Det hjälper, det gör jag. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar vara glapp mallan styrhjälm och styrgaffel. Lossa styrhjälmen,du bhöver insexnycklar

obs det är tum,finns på jula.

mvh

Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har rätt faktiskt Kaj, då jag kan se att det glappar mellan de två större skruvarna på varsin sida om hjälmen. Varför ska jag lossa dessa skruvar menar du? Ska dom bytas ut kanske, eller ska det sättas in nån typ av bussing kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är styrgaffelns axel upp i skölden som är sliten, ett ganska vanligt fel på dessa drev. Man måste även komma åt på insidan av skölden och det kan vara svårt. I många fall måste man ta ur motorn för att få ut axel och bussning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har tur så behöver du bara byta bussningarna,gå ni på marine parts europe.com där finns

sprängskiss på drevet och reservdels nr.

Mvh

Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket påverkar ett glapp i drevet i storleksordning som på filmen?

Får man ratta mycket mer i låga farter? Har nämligen ung. lika stort glapp och båten är svårstyrd i låga farter ( under 6-7 knop)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planande båtar ÄR svårstyrda i låga farter. Glapp i drev eller inte. Jag har läst förklaringen på forumet att kölvattnet efter ett planande skrov under planingsfart bär sig åt ungefär som en flagga som slår i vinden. Dvs båten kommer att försöka svänga åt ena och andra hållet lite slumpmässigt av sig själv.

Och nej dubbelpropeller verkar inte han någon inverkan. Jag har DP-290 och min Saltö vinglar i låga farter.

Efter att tag brukar man får häng på hur man gör; jobba lungt och sakta, SMÅ kompenseringar och HÅLLA STILL en stund för att se vart fören är på väg.

Sedan hjälper väl inte glapp i drevet upp det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där, nu har jag skruvat bort drevet och hittat orsaken, tänkte bara att ni ville veta hur mycket glapp hela drevet får ute vid propellern när följande lilla glapp finns i bultarna mellan styrgaffeln & styrhjälmen.

Tydligen så ska det:

Finnas gängor i hålen i styrhjälmen, så bultarna ska gängas igenom styrhjälmen och sedan låsas på insidan med bricka och bult?

eller

Så ska det sitta nån typ av bussningar nellan bulten och hålfästet på styrhjälmen?

Ingen tycks dock veta detta, nån av er som känner igen delarna och kan svara på vad jag ska kpa för att bli av med glappet? Ny hjälm med styrgaffel kostar smått galna 6.300:- från Marinshopen i Älvsjö

 



Senast ändrad av jiwisto | 02 december 2011 | 00:44



Senast ändrad av jiwisto | 02 december 2011 | 00:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej såg att det finns på blocket: styrhjälm 500

Styrgaffel 1000 tror du gör rätt i att byta.

Mvh Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...