Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
sigvardson

Mototn har gett upp

Rekommendera Poster

Hej

Har en snipa med en Yanmar 3GM i. Har haft problem med den under 2011 och har nu plockat ur den för att få en diagnos. Verkar som den havererat ganska ordentligt med sprucken kolv och krökt vevstake bl a. Kan bli ganska kostsamt att renovera så nu behöver jag lite tips på vilka alternativ som finns! Backslaget är OK.

Tror ni det går att hitta en bättre begagnad av samma modell? Är det ett bra alternativ?

Finns det andra märken/modeller som man kan ersätta den gamla med?

Om man skall köpa en ny motor, bör man då välja en ny Yanmar eller finns det andra bra och mer prisvärda alternativ?

Hade egentligen tänkt skaffa en större båt till nästa år så det här kommer lite olägligt om man säger så. Det vore kul att höra vad ni där ute tycker jag skall ta mig till. Det är en mycker trevlig båt som jag även kan tänka mig att ha kvar några år till och så kommer det bli om jag skall byta motor och lägga pengar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju inte så bra tajming, men å andra sidan kan du tänka dig att ha kvar den några år.

Kanske skall du vända dig till dessa och kolla var det kan kosta. Håller du dig till samma fabrikat kan du flytta delar. Alternativet att sälja utan motor ger inte mycket pengar och sätter du in en ny tror jag inte du får pengarna tillbaka. De bästa är om du är händigt och kan meka själv. 

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_motorer___delar_i_Goteborg_32200038.htm?ca=7&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur rent ekonomisk synvinkel så är den bästa lösningen att hitta exakt samma motor som ersättare. Då slipper du ändra något. 

För en ny motor innebär att du ändrar riktning på rotation, ny propeller alltså. Ny motorbädd, nya reglage, ja... man brukar byta avgasrör och vattenintag när man ändå är igång. Nya elkablar.

Har precis bytt motor så jag kan säga att det för med sig både det ena och det andra tills du inser att ALLT faktiskt byts ut. Och de pengarna får du inte igen av nästa ägare.

Så antingen så säljer du utan motor så får nästa ägare bestämma hur han vill ha det?
Eller så hittar du en renoverad exakt likadan motor...   Blir billigast och enklast. Plus att de här motorerna kan funka bra i väldigt många år framåt. personligen så tycker jag att det inte är motorn i sig som är argumentet mot sådant motorbyte utan det är tillgång på reservdelar och folk som kan mecka. Nästa gång? Om 8-10 år? För de här motorerna är bra gamla nu... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Får man fråga, hur gammal (timmar og år) motorn er? Skulle det inte betala sig at renovere?

Mvh

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte Yanmar liksom ett Svenskt motorfabrikat att ta död på gamla motorer genom sina reservdelspriser?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett besök hos David är alltid kul. Maken till servicevilja har jag aldrig sett. 

Ta en titt på hans sortiment på plats. Han bjuder alltid på kaffe och han har det mesta till våra gamla motorer. Ny reservdel till en gammal motor kan ibland vara onödigt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätt med Yanmar, det är ju trots allt ett riktigt kvalitetsmärke, mindre bekymmer med installationer och backslag mm.

Hur kom det sig att motorn havererade?

Låter konstigt att en så bra motor havererar på detta vis.(Har själv en Penta...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en rapport från båtägaren!

Tack för era kommentarer! Intressant läsning.

Det stämmer, vatten i en cylinder. Spräckt kolv och krökt vevstake. Övriga kolvar i halvdant skick så det blir en omfattande renovering för att fixa allt.

Det verkar som om det är vatten i en culinde som orsakat problemen. Motorrenoveraren som hjälper mig fattar in hur motorn gått överhuvudtaget på slutet men de verkar vara seglivade de här motorerna.

Jag har nu två alternativ att ta ställning till:

1. Köpa en begagnad motor som jag hittat utan backslag, ca 10000kr. Plockar över det gamla backslaget. Den finns hos en firma som fått den över efter ett byte. De har inte haft isär den men de kommer starta upp den så jag ser att den går och sen får jag köpa den i befintligt skick. Något jag skall vara observant på?

2. Köpa begagnade delar, nya för dyra (drygt 20 000 kr), och skruva ihop min motor igen.

Lutar nog åt den begagnade motorn och använda min som reservdelsmotor.

Vad tror ni om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tycker jag att båda de alternativ du nämner är klart mer intressanta än att köpa en helt ny motor med tanke på att du går i tankar att byta båt inom kort. Låt skicket i de båda alternativen avgöra vad du väljer, en utbytesmotor kan bära med sig andra problem än de du har idag om den inte är noga genomgången innan du sätter i den i din båt, byter du bara delar på din motor så vet du ganska väl vad du har och vilka eventuella brister motorn har sedan tidigare. Om man väljer att bara byta delar i motorn bör man dock vara säker på att man får bytt allt som behöver bytas för att inte få nya problem.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...