Markan 0 Postad 7 November , 2011 Hej! Nån som vet hur mycket turbon ska ladda på en AQAD41A? När jag läser av i verkstadshandboken får jag det till 1,85bar vid ideala förhållanden. Tycket det låter högt. Nån som har erfarenhet / mätt på egen maskin tex? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 November , 2011 Säger inte att detta gäller här, men har stött på instruktioner där totalt tryck anges. Då får man dra av atmosfärtrycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 7 November , 2011 Jag är oxå i samma funderingar på mina tamd41A (axel) jag mätte laddtrycket på dom innan upptagning och då laddade bägge runt 0,85 vid fullgas och 3800varv... vad jag förstår så spelar även temperaturen in i laddtrycket, vid provillfället var det några enstaka grader ute... men så spelar ju även belastningen in. Jagh ar en tabell överladdtrycket på AQAD41 och där anges högsta laddtryck till 1,1 vid 20 Medans på Tamd41 varierar laddtrycket, beroende på belastning(tung/lätt drift vid fullgas) mellan 1,1 vid lätt drift och 1,4 vid tung... sen är bara frågan vad som är lätt och vad som är tungt... hmm Men om man kommer upp i dom siffrorna i verkligheten är en annan sak, jag tror knappast mina aggregat är så jämn slitna så laddtrycket sjunkit exact lika mkt, jag tror snarare att mina oskruvade pumpar levererar lite mindre soppa än när dom var nya, mer diesel=högre laddtryck, så jag ska testa att skruva upp pumparna lite till våren så får jag se då vad aggregaten laddar.... Kontentan av detta torde vara att ett friskt aggregat på en frisk och icke snålstäld motor borde ladda runt 1,0bar på en nöjesbåt.... //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 7 November , 2011 Om du mailar mig din ordinarie mail adress så kan jag bifoga diagramet i ett mail till dig! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 25 November , 2011 TAMD41B skall ladda 1,5bar vid 3700rpm och full belastning=full gas och ej ökande varvtal samt lufttemperatur på 20grader. Vid 10grader 1,6bar osv enligt tabell i Pentas bok Tekniska data 7741717-8. Observera att detta gäller för pleasure duty men dessa motorer sitter i varenda nöjesbåt. De flesta åker med motorer som bara lämnar 160hp fullt skaft -ställ på pumpen och ut och gasa! (KAD44 skall ladda 1,85bar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isaxsson 1 Postad 6 Mars , 2013 Ja då börjar man längta till ny säsong gammal Min AQAD 41A laddade bara 0,8bar vid 3800rpm, ska väl ladda 1,1bar Vred på nästan ett halvt varv på pumpen, vilken skillnad det blev att ladda 1,1 bar. Hört att det beror på att motorerna tidigare var inställda för mer effektiv diesel, ny miljödiesel ger troligen mindre effekt där av det låga laddtrycket på äldre motorer. Men innan man höjer trycket behöver man en laddtryck mätare monterad. Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser