Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
rejas

Nåta matbord

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har länge varit sugen på att nåta något. Hels hela durken men inser att det är övermäktigt både mig själv och ekonomin.

Nu har jag dock hittat en öppning till att få min nyfikenhet stillad. Vi behöver bygga ett bord (alltså ett sådant man äter på). Jag blev genast sugen på att nåta och lacka. :-)

Har sökt runt på forumet och hittat en uppsjö trådar om att nåta däck och durk. Men inget som liknar att bygga ett bord. Problemet är ju liksom att det inte finns något att skruva i eller limma emot. Jag ser 4 olika alternativ, men eftersom jag är totalt oerfaren vet jag inte vilken som är bäst eller ens rimlig.

1) Nåta på en skiva av formplywood. Kanske inte så snyggt, men borde vara enkelt.

2) Tåta på två reglar. Snyggare än ovan, men hur stablit blir det? Reglarna kan vara av trä eller metall.

3) Kombiation av båda ovan.

4) Bara låta nåten hålla i hop allt? Troligen inte möjligt eller?

Ett besök hos en båthandlare och kika på baksidan av ett bord ger mig nog svaren, men inte era erfarenheter :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har gjort två bord till båten, ett fast åttakantigt och en rektangulärt hopfällbart bord.

Har i botten en 6mm teakplyfa som jag sedan limmat på teaken med sika. Sedan limmat kantlist runt om för att dölja kanten på plyfan och sedan avslutat baksidan med en nåt mellan kantlisten och plyfan.

/ Tomas

Senast ändrad av Tomas_Bjorkman | 07 november 2011 | 12:59

Senast ändrad av Tomas_Bjorkman | 07 november 2011 | 12:59

post-4780-1394236869,2207_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tomas!

Det lutar åt att jag kommer att göra som du. Jag var inne på det men visste inte om kanten skulle bli fin.

Blir mitt bord hälften så bra som dina så blir jag glad :-D

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas, vad har det kostat dig att göra borden? JAg är också inne på att bygga själv men är lite osäker på kostanden. Köpa ett nytt vikbart ligger ju på 3-5000:- Men att köpa Teak etc är ju inte heller så billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ChristerN!

Skall definitivt ta lärdom av dina erfarehneter.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte Tomas, men delar med mig av hur vi resonerat.

Jag tror inte att man sparar så mycket. Lite sparar man nog i pengar, men man förlorar stort i tid. Sedan är det alltid en risk (i allla fall i mitt fall) att det inte blir bra.

I vårt fall var det enkelt eftersom inget bord vi hittat har den form och funktion vi vill ha. Dessutom tycker jag att det skall bli roligt att bygga ett själv :-)

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...