Dolphine 0 Postad 6 November , 2011 Har köpt en segelbåt som den tidigare ägaren har börjat riva bort tapeten i. Verkar väldigt svårt att få bort limmet etc. Någon som har ett tips på hur man gör detta enklast? Även vart man köper tapet till båt så billigt som möjligt? Eller ska man ha vinyl? Har läst på en del forum att en del klistrar på ett tunt liggunderlag och sedan tapetserar på detta, är det en smart sak? Då slipper man ju vara så noga med att få bort allt gammalt lim. Blir ju bättre isolerat också. Vad tror ni en hantverkare skulle ta för det jobbet? Är en liten Birdie 24:a det handlar och jag vill göra det så billigt och enkelt som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 6 November , 2011 Sök i forumet på skrovbeklädnad och ni får massor med läsning i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 November , 2011 Bl.a finns information om en grovrengörar från Biltema. Har för mig att det var en viss Peter_K som kom med tippset. För att förenkla för mig kan du läsa lite om bl.a. grovrengöraren här. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Grovrengorare1/ Finns i lite olika utförande Senast ändrad av toaen | 06 november 2011 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 6 November , 2011 tack för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 8 November , 2011 Har exakt samma sak för mig, Min båt är klädd med 5 mm vit skrovisolering som är limmad med kontaktlim. Utanpå det sitter vinyltapet som oxå är limmad med kontaktlim. Tapeten ser nu efter 20 år sunkig o sliten ut, den har även torkat o spruckit på sina ställen. Jag började ta ner tapeten från isoleringen o det var inget problem. Ytskiktet o limmet följde med tapeten. På sina ställen har däremot vatten trängt in mellan isoleringen o skrovet o gjort att limmet antagligen surnat med åren för det luktar vidrigt av det. Där det är blött lossnar limmet från skrovet men ska jag bort med en hel skiva sitter det som berget. Fick skära bort isoleringen men limmet blev kvar på skrovet. Försökte först med olika kemikalier men det var lika efftktivt som vatten! Steg två var den grovrengöraren o det funkade, dock var ytan så ojämn så för att få bort limmet fick man först jobba ner hela ytan. Limmet lossnade men även färgen o glasfiber föjde med. Det kändes inget bra. Steg tre var en roterande stålborste. Skonsammare mot skrovet, stråna på borsten gick ner i ojämnheterna o limmet lossnade lika bra. Dock ryker färgen o glasfiber även här men inte i samma omfattning. Detta är dock ett vidrigt jobb att göra i en båt! Glasfibret sätter sig överallt på kroppen o i båten o det dammar nått in i h-vete. Jag hade industrimask, täta goggels o öronkåpor för att skydda mig mot dammet. Det resulterar i att jag inte tar ner mer isolering än det absolut nödvändigaste. Kolla om man inte kan måla någonting över det gamla limmet o sen på med nytt eller bara smeta nytt lim på det gamla rentav?? Själv ska jag klä isoleringen med glasfibervävtapet o måla om det går. Vil inte ha vinyltapeten tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2011 Du gillar tydligen kondens mer än glasfiberdamm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 9 November , 2011 Haha... nä, jag gillar varken eller. Jag har fortfarande kvar 5 mm isolering på hela skrovet. Tänkte att det var enklare att få snyggt med glasfiberväv o färg än att tapetsera med vinyltapet. Har dock inga belägg för detta förrän i vår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 9 November , 2011 Jag tror att väv färg blir inte så lite epa. Skulle då snarare rekommendera att skruva träribbor längs skrovet istället om du inte vill ha mattan. Vill du komma billigt undan, kör med vitmålad furu. Ett par mm mellarnrum, skrapa bort skrovisoleringen varje halvmeter och limma en ribba mot skrovet med PL 600 eller epoxy som du kan skruva i. Snruva med kullerförsänkt rostfri träskruv i den limmade ribban, men se för allt i världen till att skruvarna hamnar på en EXAKT snygg rad. Måla innan montering med vit servalac om blir hård, olja gärna innan målning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 9 November , 2011 Det är ju ett alternativ men varför skulle väven o färgen bli så epa? Den täcker skarvarna på isoleringen på ett snyggt sätt plus att den går smidigt att skarva. Vinyltapeten verkar jättesvår att sätta snyggt i hörn o på välvda ytor med tanke på hur den gamla såg ut. För mig är huvudsaken att det blir ljust o trevligt o att jag får lättskötta ytor i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 9 November , 2011 Väven är styv, isoleringen mjuk. Det kommer på silt att spricka. Och du måste måla med en flexibel färg, våtrumsfärg? Det är lite småmjuk och blir lätt lite solkig i ytan. Visst kan man rulla på ett nytt lager, men är det frächt? Skulle jag köpa en båt med målad glasfiberväv på skrovet. Nä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 9 November , 2011 Vinyltapeten som satt där var i mitt tycke det hemskaste man kan tänka sig ha på en yta. Att den desutom hade torkat, spruckit, blivit solkig i färgen o dragit till sig båtlukt gjorde beslutet att ta bort den enkelt. Att tapetsera ny vinyl eller ha en målad tapet tycker jag bara verkar vara en fråga om tycke o smak än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 9 November , 2011 Vinyltapeten som satt där var i mitt tycke det hemskaste man kan tänka sig ha på en yta. Att den desutom hade torkat, spruckit, blivit solkig i färgen o dragit till sig båtlukt gjorde beslutet att ta bort den enkelt. Att tapetsera ny vinyl eller ha en målad tapet tycker jag bara verkar vara en fråga om tycke o smak än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 9 November , 2011 Det vill till att du ligger still när du sover,räcker ju med en armbåge så spricker det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 November , 2011 Menar du med vinyltapet, sån tapet som man tex har i kök? Senast ändrad av toaen | 09 november 2011 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 13 November , 2011 Jag har nu kollat runt lite. Bla på en kompis båt som nästan är likadan. Han hade tagit bort så mycket han kunde av isolering, lim och tapet. Sedan kädde han sidorna med laminat som går in i varandra ungefär som man lägger golv. Han målade detta i vit färg sen. Frågan är om detta också går att göra inne i ruffen som är som en tunnel. Det blir ju väldigt många böjar. De flesta här verkar föredra väven. Hur skulle ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 13 November , 2011 Nu fattar jag inte riktigt vad du menar med de flesta... Du har fått svar från tre personer i tråden, och alla tra sågar det alternativet. Ingen har skrivit att det är en bra idé. Det som förordats är först och främst vinyl för skrovbeklädnad, sedan har jag tipsat om ribbor. Vad du menar med laminat vet jag inte. Laminat är ett tunt plastskikt limmat på något som oftast är av ett trämaterial. Laminatgolv är uppbyggda på spånskiva och hör inte hemma i båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 22 November , 2011 Skrev fel helt enkelt. det där med ribbor verkar faktiskt vara en bra idé. Får spåna vidare i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 14 November , 2012 Öppnar den här ett år gamla tråden. Är det helt fel att använda mönstrade tapeter i en segelbåt, av typ som man normalt har i hus? T.ex. ha blomster-mönstrat i sovkabinen? Har aldrig sett det. Kanske t.o.m. betyder otur att ha inredning som anknyter till land i en båt? Det traditionella är ju paneler av rent trä, eller om inga paneler bara vitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 14 November , 2012 Ja det är helt fel att använda blomstermönstrade tapeter. Du riskerar att få en stor svart prick på hjärtat om du inte har den enhetliga färgkombination som är antagen efter beslut av ditt lokala estetiska båtvårdarråd. Jag har också funderat över traditionsbundenheten som färgar så många insatser. Tror att man mår bättre av att inte söka bekräftelse av andra i allt man gör. Att äga sin egen båt är stort. Att göra som man själv vill är större. Tycker personligen att det är skitkul att fundera ut lösningar på egen hand. Funkar det så är det bra. Funkar det inte, så gör man om (eller lever med misstaget) ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 14 November , 2012 Det var väl skrivet! Man måste våga chansa på sina ideer, det allt för få som gör det men hur ska saker o ting annars utvecklas? Kan ju passa på att säga att jag bytte isolering på de ställen där det behövdes och kontaktlimmade fast den. Jag hade ju slipat bort allt gammalt lim men på de få ställen där det satt rester kvar fäste det nya limmet hur bra som helst ändå så jag antar att man inte behöver vara så noga när man ska ta bort det. -bara det gamla sitter fast på skrovet förståss. Tapetserade även isoleringen på skrovsidorna i förpiken med tidigare nämda glasfiberväv. Använde vävlim extra från flugger och rollade sedan allt vitt med biltema våtrumsfärg. Resultatet blev ljust o snyggt. Väven sitter som berget på isoleringen o spricker inte om jag trycker på den. Däremot var det jobbigt att klippa väven eftersom den lätt trådade upp sig och dammade glasfiber. Det var dessutom svårt att få mönstret att passa när det var ojämna ytor så i taket ska jag bara använda fiberväv utan struktur o sen måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 November , 2012 Vad tror ni om att limma först liggunderlag. Sedan på den en tunn, 1 mm, faner i remsor så man klarar krökta ytor? Liggunderlag har jag haft kontakt med folk som fixat. Så långt är det ok. Men sedan? Trevligare med träkänsla än plast/vinyl el galon, usch, el annat imiterande material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 15 November , 2012 Kul att det funkade som du tänkt dig Masmakkan ! Länkar till en duktig seglartjej som har en del egna lösningar! http://www.youtube.com/watch?v=3-cy8Fw0UKQ&list=UUCjXUm00bWNpr2AINjGnkQQ&index=4&feature=plcp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 15 November , 2012 Kalman! Din idé om fanér kanske kan fungera. Såg att Erlandson säljer något som kallas flexifanér. Var snäll och testa och meddela sedan hur det blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 November , 2012 Hej jobhurt Kollade Bryggan.se. Det är helt vaniligt hederligt faner men bara 0.6 mm tjockt (tunnt) Den går inte att dubbelkröka utan det måste bli remsor. Då kan man lika gärna köpa billigare faner på annat håll. Återkommer med info när jag gör jobbet. När det nu bli....om det bli...det finnas annat att göra som står högre upp på listan. Jag hör till dem som har ett rörligt (rörigt?) intellekt. Så jag kan inte låta bli att leka med ord. Job-hurt? Gör det ont att jobba? Tur man är pensionär. Fast jag sitter inte i parken och matar duvorna.....än. Så länge jag kan karta upp i masten tänker jag segla. Off topic. Hörde talas om en 92 åring i USA, karln sade att han skall sluta med utförsåkning på skidor, men segla skulle han aldrig sluta. 1941 när han var 21 år bara var han befälhavare på en amerikansk distrotyer under kriget. Vilken krutgubbe! Någon som limmat faner på liggunderlag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masmakkan 0 Postad 17 November , 2012 De här verkar ju kunna det mesta inom skivor. De har flexifaner i alla möjliga sorter. Tyvärr måste man vara företag för att få handla.. http://www.sigvard-spangberg.se/hem.html Har testat limma på min isolering o det verkar som om man kan limma vad som helst på liggunderlag. Det tål både kontaktlim och vävlim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 November , 2012 Nog skulle man kunna göra något med fanérremsor men fanéren måste nog förstärkas på något sätt. Tex genom att först fanera en tunn PVC skiva och sen skära stripes. Det finns en teknik där faner bundits mot någon plast och sedan lagats på spånskiva. På spånskivans andra sida skär man sen V-spår ner till faneren så att man kan vika ihop till tex ett högtalarhölje. Tekninken används med en plastfolie med det går alltså även med riktigt trä. Min förtjusning är skummad PVC och den kan printas med valfritt mönster. Reklamkillen berättade att de gjorde ett jobb där man skulle ha en ekvägg. Något färdigt som kunde levereras i tid fanns inte så man lät helt enkelt fotografera en ekskiva och sen printade man mönstret. Så här finns ju möjligheter till både träribb och blommor. Eller varför inte en hederlig tegelstensvägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 17 November , 2012 Citerar mig själv här..denna tråd verkar det blåst liv i igen. Har sålt båten och skaffat en motorbåt men tack för alla tips. Kan säga att jag inte hann eller orkade tapetserade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 17 November , 2012 Ditt intellekt (Kalman) är i det här fallet mer rörligt än rörigt. När jag valde nickname till mitt första inlägg på Maringuiden var jag inne i en tung period med arbete. Låg en bra bit över normalkurvan, och var ganska trött på slitet. Fast om man läser undersökningar som relaterar till ämnet så ser man att jag ingalunda hade någon unik uppfattning:http://www.affarsliv.com/?articleid=6207078&date=&menuids= Jobbar mindre idag och trivs bättre med det! Tycker att du tänker fel angående den bortre punkten för ditt seglingsliv. Har personligen aldrig ”kartat” upp i masten och ser inte det som något avgörande. En bättre slutpunkt kan väl vara när dina närmaste inte längre orkar hiva över dig till båten! Sen är det väl bara att göra som Vilhelm Moberg. Ro ut med ekan, välta omkull den och ta ett sista avgörande bad. Står själv i valet och kvalet när det gäller beklädnad av förpiken. Ska limma på liggunderlag i vår. Men vet inte riktigt hur jag ska göra sen. Har ju ett tag på mig att fundera i och för sig. Tänker följa Peter K:s råd tidigare i tråden och läsa in ämnet. Fast det är kul när man som Masmakkan tänker nytt, och att det funkar gör ju inte det hela sämre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 November , 2012 Tack för de vackra rosorna Nice-job (fd jobhurt?) Man får inte ta det där med att karta upp i masten alltför bokstavligt. Men skall nog inte sluta segla segla när de måste bära mig ombord. Håller på till 4 man behövs för afå mig i land....för jag kommer att spjärna emot. Kollade in masmakkans tips om de som säljer skivor, verka lovande. ang attt printa ek på plast. Då kan jag lika gärna köpa plastfolie/tapet på Ikea. Men känslan när man läggar handen mot träet kan man inte lura. Samt fukten beter sig annorlunda åsså. Så det blir inget sådant med folie för min del. Däremot så har jag gott om svensk ek i 2 tjocka plank så jag funderar på att gör träjobben i ek samt ha ljus faner på väggarna/taket (Jag vet att det heter bordläggning och durk och skott och rufftak osv.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 November , 2012 Kalman: Tänk på att med printning kan du få både trä OCH blommor! Nej, den typen av fusk känns fel. För mig funkar en slät vit yta eller en textilmatta. Ska man sätta ribb ska man titta på gran. Betsat och lackat så passar det bra i en båt. Genuint svenskt också. Bäst resultat om man först monterar, sen tar ned, betsar och lackar med tvåkomponent. Vill man inte ha ribb så är 3-5 mm skummad PVC ett suveränt material med en tålig yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser