resqual 0 Postad 6 November , 2011 Hejsan Håller på att planera ett segelbåtsköp till nästa sommar då jag är riktigt sugen på att ha något eget och jag har tröttnat på dagsetapper med diverse laserjollar/tvåkronor. Jag är novis inom ämnet segelbåt men inte segling, vet hur man seglar och är enligt mig själv fullt kapabel att hantera större båtar (även kört en del motorbåtar som buster magnum och oxelö 30). Så båtvan är man. Men som sagt, jag är ute efter en trevlig seglare som tål att övernattas i 2-4 dagar och kan seglas singlehanded eller med 1-2 polare. Kravet är att i alla fall två ska sova bekvämt och jag har inget emot att ta med mig ett tält ifall det blir trångt. Prioriterar seglingsegenskaperna. Har efter diverse sommarjobb och framtida jobb kommit fram till att en bugett på max 20 000kr är bra. Har absolut inte något emot att fixa med båten men har ingen båtbyggarvana och att snickra möbler är nog min svaga sida. Har själv kollat på båtar som Seacat 21 och Stortriss MK II och kommit fram till att seacaten är snäppet vassare så den är 1cm smalare men ändock längre än stortrissen. Då jag prioriterar segling har jag tänkt köpa en båt för x antal kronor och sedan komplettera med utrustning för återstående belopp (bl.a. Bra segel, solcell etc) eller så köper jag en segelklar båt. Är ute efter tips och idéer på en pig och rolig båt i 20 000kr klassen som har övernattningsegenskaper för i alla fall 1-2 personer. Tack på förhand //Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 6 November , 2011 Ohlsson 22 eller en Maxi 68 borde du klara ekonomiskt innanför ramarna. http://www.blocket.se/stockholm/Ohlsson_22__S_Y_Hemulen__36998367.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/alvsborg/Maxi_68__nr__769__20_000_SEK_eller_bjud_36046425.htm?ca=15&w=3&last=1 T,o,m en Maxi 77 går att få för 20 papp. http://www.blocket.se/trelleborg/Maxi_77_35338076.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 November , 2011 Ohlsson 22, Hydra och RJ 85 är rätt sjyssta båtar som går att bo i och seglar rätt bra för den pengen. Har seglat en del RJ 85, och den är bra fart på och det känns. Sittbrunnen är lite trång om man är fler än tre, men man kan sova fyra i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
resqual 0 Postad 6 November , 2011 Tack för alla tipsen på båtar. måste säga att en del av dem såg intressant ut, framförallt Maxi båtarna och RJ 85an. alltid tyckt att Maxi är lite utav en familjebåt men läste runt lite med vad folk gjort med båtarna och de verkar ha lite potential. Angående att segla singlehanded, vad har ni för tips då? om vi tar RJ 85 som exempel, är den lättseglad ensam? vad ska man ha för att göra seglingen enklare? rullfock? angående nedragna fall, vad är grundprincipen och vad ska man tänka på/hur går man till väga för att fixa en sådan anordning och är det kostsamt ? ursäktar för att frågor, men det ligger i min natur att fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 6 November , 2011 Det finns numera en upphottad Maxi 77:a med högre rigg och större segelyta som kallas för 77 . Man byter ut det gamla mot nytt utprovat, kan vara ett alternativ när riggen är skadad och man kommer över en utan mast och segel. Jag seglar själv en Dominant 78, oftast ensam och då har jag fallen nerdragna så man kan nå dom från sittbrunnen. Har även utrustat med ett utskjutbart peke för att halsa gennakern på. Till nästa säsong blir det även en Code 1 på rulle, alltså ett segel som räknas som en genua men är bra mycket större och håller sig inom SRS (LYS). Att dra ner fallen innebär inga våldsamma kostnader, men avlastare på rufftaket finns i olika prisklasser från ca, 500:- för en dubbel till runt 2000:- för en trippel beroende på hur grov lina den ska greppa. Dessutom behöver man block vid mastfoten eller brytblock en bit ut från densamma. Allt som allt kan det nog gå på en 5000:- eller däromkring att modifiera till nerdragna fall. Ska man sedan byta ut virefall till dyneema går det på ett par tusen till. Blir billigare att leta efter en fixad båt från början alltså. På bilden här seglar jag ensam med gennakern uppe och gummijollen bakpå under förra årets semesterresa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 November , 2011 Det som gör mest för ensamseglingen för minst pengar är någon form av roderlås. På RJ 85an kan man enkelt tillverka och montera ett hackbräde. Det är en plåtbil med sågade jack i som sitter på gångjärn på sittbrunnskanten och en plåtbit på rorkulten som passar i jacken. Detta gör att du kan fälla upp hackbrädet, placera rorkultens tapp på lämpligtvställe och släppa rodret för att trimma seglen, sätta eller ta ner dem eller liknande. Jag har aldrig upplevt att det är ett problem att sätta/riva segel ensam och har aldrig saknat segel på rulle. Att ensam kryssa med en genua är däremot bökigt och kräver en del träning, det är lättare med en mindre kryssfock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
resqual 0 Postad 6 November , 2011 pseudonym Peter_k Tack för ännu en omgång med svar! Som du säger Pseudonym så verkar en båt med redan fixad fall-anordning vara ett billigare alternativ än att göra det själv i efterhand. Du besvarade även en fråga angående Code 1. Sett just det seglet på diverse segelmakerier men aldrig förstått mig på det, men nu vet jag och det verkar vara ett roligt segel. När du nämner hackbrädet Peter_K så börjar jag faktist minnas att jag seglade med en polares farsa vars segelbåt var utrustad med ett hackbräde, han hade även någon sorts rep anordning som såg till att låsa rodret när man fällde upp det, låter det bekant? Hur kursstabilt kan man räkna med att ett hackbräde är? Man är ju van vid jollesegling där man fanatiskt måste röra på rodret för att hålla en rak kurs, å andra sidan kanske man får leva med det när man seglar ensam. Och man behöver ju bara se till att ligga någorlunda rakt för att hissa/reva segel. På tal om revning, har ju som sagt tidigare seglat en del jolle och aldrig varit i ett behov av att reva, det slutar med att man kapsejsar innan man kommer in på de tankarna (ganska svårt med jollar dessutom) Men om jag ska förklara min syn på revning, så som jag tror att det går till då jag inte är helt säker och behöver lite kritik/råd/vägledning: När man revar så byter man det inre segelfästet (svårt att förklara utan segelordboken, men schacklet vid bommen närmast masten som håller fast seglets innersta/nedre del) I alla fall, jag antar att man släpper fallet lite, drar ned seglet till en insydd ögla en bit upp i seglet och fäster det där och på så vis minskar segelytan en del. Men om man behöver reva mer, hur gör man då? och är det ens rätt teknik jag (försöker) förklara eller gör man på ett helt annat sätt? återigen mycket text men har svårt att göra något åt det //Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 6 November , 2011 När det gäller roderlås kan jag, efter endast 1,5 säsonger seglingserfarenhet , rekommendera en autopilot. Jag het testat ett antal olika sätt ätt låsa rodret, hackbräde mm. Men jag har i alla fall kommit till den slutsatsen att en autopilot är ett nästan måste om man ska segla själv. Jag kan hantera alla segel mm från sittbrunnen i min båt men kan inte med olika roderlås lösningar lämna rodret vid segling mer än högst 1 minut. Vid motordrift går det dock m ycket bättre. Nu beror det förmodligen väldigt mycket på vilken båt man har men jag har i alla fall en autopilot högst upp på min önskelista inför seglingsäsongen 2012. mvh 2mas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 November , 2011 Roderlåset du talar om är nog ett sådant här, http://www.arolyth.se/txrl.html Jag har ett sådant på båten eftersom jag inte får plats med ett hackbräde. Har man en kursstabil båt som t ex RJ 85an och trimmar seglen rätt blir detta mycket kursstabilt. Vissy finns det fördelar med en autopilot, men med din budget ska du nog inte räkna med en sådan, eller att rigga om en Maxi 77, eller att köpa en uppsättning nya segel på ruöle, tyvärr. Försök att hitta en någornlunda fräch båt med bra segel, det går att hitta med din budget, men inga extravaganser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 November , 2011 Min autopilot består av en gummicord från Biltema för 19:90. Jag drar den tvärs över aktern och låter den ligga sträckt under rorkulten när jag sitter vid rodret. När jag behöver autopilot slår jag den runt rorkulten och låter gummicorden styra båten tämligen neutralt.. Eftersom min båt är aningen lovgirig så kommer båten att lova upp en aning, rodertrycket minskar då litegrann varvid gummicorden drar rorkulten lite mot lovart och båten faller av en anings aning.... vilket i sin tur innebär att rodertrycket ökar när båten fallit av varvid båten lovar upp. Det blir i princip en slingrig gång men knappt så att det mårks om man trimmar in allt korrekt. Det kräver lite filnlir. Men nu har jag fått så pass bra kläm på det att jag justerar in det på 20-30 sekunder. Denna film är filmad under ensamsegling med gummicorden som rorsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 November , 2011 Jag löste också frågan med roderlås med en shocord i början när jag hade en Karlskronavigg. Det fungerade hyfsat. Skaffade sedan en Tillerlock och den var suverän i och med att det gick så fort att låsa rodret om det blev ett akut läge. Jag kunde slippa styra under långa perioder, laga mat, läsa mm om det bara inte var för byig vind. Hade ingen rulle vilket skulle varit skönt att ha men jag upplevde det inte som nödvändigt. Seglen är ganska små och båten kort (7.10) och det gick fort att ta ner. Viktigt som ensamseglare utan rulle och neddragna fall är att man säkrar sig vid båten när man jobbar på däck. De RJ 85-ägare jag träffat är ett trevligt gäng med en egen klubb. Vill du veta mer om båten så hör av dig till den http://www.rj85.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 9 November , 2011 Hej! Hittade följande intressanta video på nätet som visar en typ av autopilot som kanske fungerar tillräckligt bra. Kostar nästan inget att testa i alla fall. mvh 2mas Senast ändrad av gladius | 09 november 2011 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 November , 2011 De senaste åren, ja det är väl ett par decennier egentligen, har jag förvånats över priserna på de båtar i den mindre klassen. Det gäller kanske mest segelbåtar det här fenomenet. Marknadspriserna på grejer som blivit över blir givetvis vad de blir, nästan gratis eller t.o.m att den som tar hand om skrotet kan få betalt. Därmed menar jag inte att båtarna som blivit över är skrot - tvärtom. Dessa båtar används ju inte och det blir en kostnad att destruera. Köra på soptippen. I vilken container slänger man den? Båtarna är oftast användbara direkt eller efter en ordentlig vårrustning (vinterrustning). Skulle man nytillverka båten skulle det bli en kvarts million köparen får punga ut med. Lyckliga du ungdom som blivit intresserad av segling. Du behöver inte lägga mer pengar än vad en bättre överrock kostar! Pratade idag med den trevlige killen som körde fram vår båt till vinterplatsen vilka möjligheter som finns nu för seglingsbitna. Synd bara tyckte han att det ska vara rikemanspriser för båtplats och vinteruppställning. Förr la man ut en boj och tog en dinge ut. Ändå var båten då oftast en dyrgrip som låg där obevakad. Nu med en båt man nästan fått till skänks skulle denna variant kunna få en renässans. Få en båt nästan gratis, sänk en tung sten med kätting i en inte alltför utsatt plats, lägg båten där och kolla vad som händer. Kanske det blir byggnadsförbud? Eller båtförbud? Vilken instans ser till att frakta bort båten? Skulle så ske, så är inte hela sparkapitalet som far sin kos. Hoppas det blir många fler ungdomar än du som inser att livet får guldkant med båt. Livet är väl knappt tvådimensionellt när man bara kommer fram till strandkanten. Havet är betydligt större än den samlade landmassan och måste utforskas. Senast ändrad av forgus31 | 09 november 2011 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser